Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Temaoppgave

Temaoppgave 1266 stk.

Sensur og trykkefrihet

Tekst om ytringsfrihet, sensur og trykkefrihet.
Bokmål

Et møte med Paulus

Paulus og misjonsreisen hans til Efesos.
Bokmål

Etiske problemstillinger og drøfting

Etiske problemstillinger og drøfting av forskjellige problemstillinger. Skrevet i 9.klasse 2020. karakter 6
Bokmål

Korleis det var i barokken i Noreg

Hvordan det kan ha vært å leve i barokken basert gjennom noen av diktene til Engelbretdatter, Dass og andre. I tilegg en sammenligning til dagens tanker om døden.
Nynorsk

Den katolske, ortodokse OG LUTHERSKE KIRKE

Hva den katolske, ortodokse og lutherske kirke mener om forskjellige særtrekk. Karakter: 6-
Bokmål

Dødsstraff

Tekst om dødsstraff i andre religioner og kulturer. Er dødstraff bra eller dårlig?
Bokmål

Water Scarcity

Tekst om vannmangel på jorda.
Engelsk

Health and education

Denne teksten handler om utdannelsen min. Jeg skal skrive litt om utdanningsprogrammet mitt; forklare hvorfor jeg har valgt dette programmet og diskuter til slutt hvorfor det er viktig for ungdom å velge utdanning.
Engelsk

ADHD -En kompleks diagnose

Denne teksten handler om ADHD, en tilstand preget av hyperaktivitet og oppmerksomhetssvikt. Den diskuterer økningen i antall personer med ADHD-diagnose og bruken av sentralstimulerende legemidler som behandlingsmetode. Teksten berører også mulige årsaker til ADHD, inkludert arv og sosiale faktorer.
Bokmål

Generation Z

En tekst om hva som er spessielt med "generasjon z" og om hvordan de skiller seg ut fra tidligere generasjoner.
Engelsk

Anders Behring Breivik: Terrorangrepene i Norge og debatten om dødsstraff

Denne teksten diskuterer Anders Behring Breivik, også kjent som Fjotolf Hansen, en norsk terrorist som ble dømt for terrorangrepene i Oslo og på Utøya i 2011. Teksten utforsker straffen han mottok for disse alvorlige forbrytelsene og tar opp spørsmålet om dødsstraff som en mulig straffemetode.
Bokmål

Napoleon

Hvem napoleon er og hvorfor han var så mektig.
Bokmål

Prinsessen min

Tekstenhandler om kjærlighet og andre tematikker. tentamen 2021 10.trinn, 6er.
Bokmål

Botsferd / pilegrimsreise

Skildring av hva en pilegrimsreise er og har vært
Bokmål

Ungt engasjement

Kort om unge som er samfunnsengasjerte.
Nynorsk

Loch Ness monsteret

Teksten handler om Loch Ness monsteret.
Engelsk

Hvorfor tror ikke alle på menneskeskapte klimaendringer?

Klimaendringer er et kjent tema for de fleste, kanskje et av de mest omtalte i vår tid. For de fleste er det også kjent at de er menneskeskapte. Hvorfor kan ikke alle godta dette?
Bokmål

Kulturer i Amerika

en tekst om ulike kultur konflikter i USA.
Engelsk

#3-IT

Skrevet av teoriboka (for dem som ikke gidder å gjøre dem selv).
Bokmål

1. verdenskrig

Masse fakta om 1. verdenskrig fra årsakene til krigen, selve krigsforløpet og hva som skjedde etter krigens slutt. Karakter: 5/6 (9. klasse)
Bokmål

1. verdenskrig

Teksten handler om WW1, hvordan den startet og utviklet seg.
Bokmål

1. verdenskrig

Kort beskrivelse av hele 1. verdenskrig fra start til slutt. Oppgave ble skrevet ved 9. klassetrinn.
Bokmål

1. verdenskrig

Håper den hjelper noen! :) Skrevet i 9. klasse. Karakter: 5+ (norsk) og 6 (samfunn)
Bokmål

1. verdskrig 1914-1918 (Skyttargravskrigen)

Innlevering om 1. verdskrig. Karakter: 5.
Nynorsk

15 billioner for år 2000

Om det tidligere år 2000-problemet
Bokmål

2. verdenskrig

Oppgave om andre verdenskrig. Tar for seg svært mye, inkludert invasjonen av Polen, Operasjon Barbarossa, Pearl Harbour og krigen i Norge. Karakter: 6
Bokmål

2. verdenskrig

Innholdsrik oppgave som tar for seg mange ulike sider ved 2. verdenskrig. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

2. verdenskrig

Om 2. verdenskrig, med hovedvekt på hva som skjedde i Larvik.
Bokmål

2. verdenskrig og konsentrasjonsleiren Ravensbrück

Om årsakane og opphavet til 2. verdenskrig og fordjupning i Ravensbrück konsentrasjonsleir. Karakter: 5+
Nynorsk

2. verdenskrig: D-dagen og de tyske konsentrasjonsleirene

Oppgave som beskriver hva som skjedde på D-dagen, samt hva som foregikk i de tyske konsentrasjonsleirene.
Bokmål

A bridge to remember

Engelskstil om bruer, spesielt om Mississippi River Bridge som kollapset.
Engelsk

A computerised world.

Om dataalderen vi lever i.
Engelsk

A nuestra manera

Kommunikasjoner. Spanjoler og nordmenn kan oppfatte ting ulikt.
Spansk

A perfect outlet - ranting to the diary

Et innlegg i dagboka om hvor bra det er å være barn. Alt blir liksom mer komplisert når man blir eldre. Karakter: 6 (fra vår supersnille lærer, engelsktentamen i 9. klasse)
Engelsk

Aasmund Olavson Vinje

Mye informasjon om Aasmund Olavson Vinje.
Bokmål

Abba

Litt om den svenske popgruppa ABBA.
Bokmål

Abort

Oppgave om abort.
Bokmål

Abort, ungdomskultur og homofili

Manus til foredrag om etiske spørsmål knyttet til abort, ungdomskultur og homofili knyttet opp mot ulike religioner. Tema: kropp og helse. Karakter: 6 (muntlig prøve i RLE)
Bokmål

AC Milan

Fakta om den italienske storklubben AC Milan.
Bokmål

Adolf Hitler

Oppgave om Adolf Hitler og den tyske invasjonen av Norge under 2. verdenskrig.
Bokmål

Adolf Hitler

Litt om Adolf Hitler
Nynorsk

Adolf Hitler

Om Hitlers liv og det nazistiske Tyskland.
Bokmål

Adolf Hitler

Om Hitlers liv og hvordan han kom til makten.
Bokmål

Adolf Hitler og 2. verdenskrig

Oppgave om Hitlers liv og 2. verdenskrig. Mye informasjon om Hitlers liv før han kom til makten i Tyskland.
Bokmål

Adolf Hitlers regime

En sann historie om hvordan Hitler kom til makten og fikk gjort det han gjorde.
Bokmål

Adventisme

En redegjørelse over adventistene. Mangler litt om den "jødisk-kristne"-linja, og litt mer vekkelseshistorie. Karakter: 5/6 (Skrevet av Torbjørn, Christian og Johannes)
Bokmål

Afganistan 1900-2010

Handler om Afghanistan sin historie med krig, og kort om boka "Drageløperen".
Bokmål

Afghanistan - krigen verden glemte

Elevarbeid om Afghanistan.
Bokmål

Afghanistan og Spania

Sammenligning av et u-land og et i-land med forskjellige fakta. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Afghanistan, Cuba og Egypt

Her finnes en veldig god og grundig beskrivelse av Afghanistan, Cuba og Egypt. Det står om statistikk, leveforhold, geografi. I tillegg er det fakta om verdensdelene til de respektive landene. Karakter: 5
Bokmål

Afrika

Hvorfor er Afrika det fattigste kontinentet i verden?
Bokmål

Aksjonskanalen i norsk politikk

Temaoppgave om enkeltpersoner eller mindre gruppers mulighet til å påvirke norsk politikk.
Bokmål

Akutte idrettsskader

Problemstilling: Hva skjer under akutte idrettsskader, og hvordan kan man forebygge/behandle idrettsskader. Skrevet på VK1 (idrettsfag).
Bokmål

Al Capone

Om Al Capone
Engelsk

Albert Einstein

Albert Einstein har bidratt mer enn noen fysiker til det 20. århundrets forskning.
Bokmål

Alexander Kielland

Stikkord om Alexander Kielland
Bokmål

Alexander Kielland og realismen

Oppgave om realismen og Alexander Kielland.
Bokmål

Alkohol

Om alkohol og dens effekter på kroppen vår.
Bokmål

Alkohol og tobakk

En oppgave om alkohol og tobakk med bl.a. skadevirkninger. Denne oppgaven er er del av en oppgave på 3 deler. Tilsammen på oppgaven fikk jeg 6er (9. klasse).
Bokmål

Alkohol og tobakk

Virkninger av tobakk og alkohol. Karakter: 5 (8. klasse)
Bokmål

Alkoholens konsekvenser

Oppgaven beskriver hva som skjer når man drikker, og hva som skjer hvis man drikker over lang tid.
Bokmål

Alt for jobben?

Generasjonen født i perioden 1980 til 1995 har lav arbeidsmoral, tror de er best og prioriterer venner og familie fremfor jobb. Stemmer dette? Og er det i så fall så ille?
Bokmål

Amalie Skram

Amalie Skram, en kjent forfatter, hun ble født 22.august 1846 i Bergen, og døde i København 15.mars 1905.
Bokmål

American Health Care System vs Norwegian Health Care System

"Term paper" i engelsk om helsesystemet i USA sammenlignet med det norske.
Engelsk

American Indians

En kort temaoppgave om indianere.
Engelsk

American Music History

Om den amerikanske musikkhistorien.
Engelsk

Amfetamin - og andre sentralstimulerende stoffer

Oppfølger til: Amfetamin - Slankemiddel og motedop. Denne går mer ut på hvordan amfetamin fremstilles, samt diverse andre opplysninger.
Bokmål

Amfetamin - Slankemiddel og motedop

Mye informasjon om amfetamin, samt litt om andre sentralstimulerene stoffer. Karakter: 5+ (9. klasse)
Bokmål

Amish

Dette er en KRL-oppgave. Fikk beskjed om å skive om en av de fem verdensreligionene, dette er kristendommen.
Bokmål

Amnesty International

Samfunnslæreoppgave om Amnesty International.
Bokmål

Amnesty International - Norge

Kort om Amnesty International (6-)
Bokmål

Amnesty International og rasisme

Teorioppgave om Amnesty International og rasisme.
Bokmål

Anaerob utholdenhet

Oppgave om anaerob trening.
Bokmål

Andre verdenskrig

Fyldig gjennomgang av hendelsene under andre verdenskrig.
Bokmål

Andre verdenskrig

Andre verdenskrig i kortform.
Bokmål

Anerkjennelse i barnehagen

Om anerkjennelse i barnehagen. Eksamen i pedagogikk.
Bokmål

Angrepet på Norge 9. april 1940

Kort innhold over hva som skjedde 9. april 1940 når Tyskland invaderte Norge. Karakter: 5
Bokmål

Angrepet på Pearl Harbor

En oppgave om angrepet på Pearl Harbor. Karakter: 5+
Bokmål

Animals of Australia and New Zealand

The Kiwi, Platypus, Koala, Kangaroo
Engelsk

Anne Frank

Anne Frank var en nederlandsk jøde, som skrev dagbok under 2. verdenskrig.
Bokmål

Annie

Oppgave om musikalen Annie.
Bokmål

Anoreksi og bulimi

Forklarer hva som skjer med kroppen når man har spiseforstyrrelser.
Bokmål

Antikkens Hellas

Oppgave om sentrale begreper fra antikken.
Bokmål

Apartheid

Beskrivelse av det tidligere apartheidregimet i Sør-Afrika.
Bokmål

Apartheid i Sør-Afrika og imperialisme

Oppgave om ulike ideologier, inkludert den europeiske imperialismen, og om apartheidstyret i Sør-Afrika.
Bokmål

Arbeiderbevegelsens utvikling

En grundig gjennomgang av arbeiderbevegelsen i Norge fra 1905 og fram til 2. verdenkrig.
Bokmål

Arbeiderpartiet og Martin Tranemæl

Handler om Arbeiderpartiet og Martins Tranmæls jobb i Arbeiderpartiet i 1920- og 30-årene
Bokmål

Arbeiderpartiets historie

En liten oppgave om Arbeiderpartiet.
Bokmål

Arbeidskravanalyse for bandy

Hva kreves for å bli god i bandy?
Bokmål

Arbeidskravs- og kapasitetsanalyse for keepere

Inneholder søyler og en analyse av arbeidskravene, samt kapasiteten.
Bokmål

Arbeidskravsanalyse for Freestyle / Jibbing (NTG)

Arbeidskravsanalyse og arbeidskravsprofil for freestyle/jibbing fra Norges Toppidrettsgymnas (NTG).
Bokmål

Arbeidskravsanalyse for teknikk

Oppgaver om teknikk i forbindelse med bevegelsesoppgaver i håndball.
Bokmål

Arbeidskravsanalyse volleyball

Arbeidskravsanalyse volleyball. Karakter: 5 (sterk)
Bokmål

Arbeidsledighet

En oppgave om ulike typer arbeidsledighet.
Bokmål

Ares - krigsguden

Gresk mytologi. Fakta om krigsguden Ares.
Bokmål

Argentina

Her kan du finne noen fakta om Argentina.
Bokmål

Aristoteles

Kort om filosofen Aristoteles.
Bokmål

Arkitekter

Innholdsrik gruppeoppgave om arkitekter, både landskaps-, interiør- og sivilarkitekter, inkludert et besøk hos arkitektkontoret Snøhetta.
Bokmål

Arkitektshistorie

Skrevet i faget Kunt & Håndverk
Bokmål

Arkitektur i renessansen

Oppgave om arkitektur og byggeskikker i renessansen.
Bokmål

Arne Nordheim

En kort musikkoppgave om Arne Nordheim.
Bokmål

Arnulf Øverland (1889 – 1968)

Biografi som omtaler Arnulf Øverland.
Bokmål

Asia og India

Historie, kultur, befokning og mykje anna generell informasjon om verdensdelen Asia og landet India.
Nynorsk

Astrid Lindgren

Kort liten presentasjon av forfatteren.
Bokmål

Astrid Lindgren og Emil i Lønneberget

Biografi om Astrid Lindgren, og mye informasjon om Emil fra Lønneberget. Karakter: 5
Bokmål

Auschwitz

En kort beskrivelse av Auschwitz på tysk.
Tysk

Auschwitz 1 og 2 (Birkenau)

Fakta om de to største dødsleirene som tyske SS-folk styrte under 2. verdenskrig.
Bokmål

Australia

Fakta om diverse ting i Australia.
Engelsk

Australia - Et land med mange aktiviteter

En tekst som kan hjelpe til med å fylle opp en oppgave om det flotte landet, Australia. Du kan bli overrasket over så mye det går an å drive med "down under"!
Bokmål

Australia - New South Wales

Australia, opprinnelig britisk koloni. Oppgave om den britiske koloniseringen, aboriginerne og staten New South Wales.
Engelsk

Aviser

Alt om aviser.
Bokmål

Avril Lavigne

Biografi om Avril Lavigne.
Bokmål

Avril Ramona Lavigne

Stilen handler om Avrils musikk, og inneholder også en analyse av sangen "My Happy Ending".
Bokmål

Bacheloroppgave i Prosjektledelse

Bacheloroppgave i Prosjektledelse (Økonomi og administrasjon) fra Handelshøyskolen BI.
Bokmål

Bakterier

Denne prosjektoppgaven handler generelt om bakterier. Både "snille" bakterier og "onde" bakterier.
Bokmål

Bakterier og virus

Her er det fakta om bakterier og virus.
Nynorsk

Bangladesh

Fakta om og historien til Bangladesh.
Bokmål

Baptisme

Fakta om baptismen.
Bokmål

Baptisme og metodisme

En muntlig eksamensoppgave om kristne trossamfunn.
Bokmål

Baptistene - Døpernes samfunn

KRL-oppgave om baptistene. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Baptistsamfunnet

Fyldig temaoppgave om Baptistsamfunnet. Kar: 6 (10. klasse)
Bokmål

Barmhjertighetsdrap

Gruppeoppgave om barmhjertighetsdrap. Et religionsprosjekt av Hannah, Anette J. og Marlene.
Bokmål

Barneprostitusjon

Info om barneprostiusjon verden over.
Bokmål

Barnesykdommer

Litt om meslinger, vannkopper og skarlagensfeber.
Bokmål

Barnets utvikling

Hvordan mennesket utvikler seg, og lærer fra fødselen av.
Bokmål

Barneårene og behovet for trygghet

Fagteorinotat i sosialkunnskap om barneårene.
Bokmål

Barokken

Fyldig oppgave om barokkens musikk, instrumenter og komponister.
Bokmål

Barokken

Oppgave om barokken, med vektlegging på musikkhistorien.
Nynorsk

Barokken

Kort gjennomgang av hovedtrekk ved den litterære perioden Barokken.
Bokmål

Bearbeiding av metaller

En gruppeoppgave om sveising og lodding. Karakter : 5/6
Bokmål

Befolkning og befolkningsutvikling

Fremføring om befolkning og befolkningsutvikling skrevet for muntlig eksamen. Karakter: 6 (Eksamen 2012)
Annet

Befolkning og befolkningsutvikling

Oppgave om befolkningsutviklingen i verden. Eksamensoppgave, 10. trinn.
Bokmål

Befolkning og befolkningsutvikling

Flott presentasjon av historisk og fremtidig befolkningsutvikling, sammenlikning av USA og Vietnam, og kort om tre internasjonale organisasjoner. Karakter: 6 (eksamen i samfunnsfag, 10. klasse)
Bokmål

Befolkning og demografi

Et stort prosjekt i geografi om demografi og befolkning.
Bokmål

Begrepet heuristikk innen kognitiv psykologi

Fakta om heuristikker.
Bokmål

Behandling av hjerteinfarkt

Behandling både prehospitalt og hospitalt av hjerteinfarkt.
Bokmål

Beinhinnebetennelse

TRL-prosjekt om beinhinnebetennelse.
Bokmål

Belastningslidelser

Generelt om belastningslidelser.
Bokmål

Bergen flyplass Flesland

Fleslands historie.
Bokmål

Bergen-Belsen

Vi hadde et prosjekt på skolen og skulle skrive om en fangeleir under 2. verdenskrig.
Bokmål

Berlin-blokaden

Oppgave om spenningsforholdet etter 2. verdenskrig mellom Sovjetunionen og Vesten vedrørende Tyskland.
Bokmål

Berlinmuren

Fra byggingen til rivingen av Berlinmuren.
Bokmål

Berlinmuren

Oppgave om Belinmuren.
Bokmål

Berlinmuren (1961-1989)

Bakgrunnen for at Berlinmuren ble bygget. Oppgaven skal også besvare hvordan situasjonen utviklet seg i perioden 1961-1989. I tillegg står noe om hvordan delingen av Berlinmuren påvirket innbyggerne av Berlin. Videre skal oppgaven se på hvorfor muren falt
Bokmål

Beyonce Knowles

Fakta om og historien til Beyonce Knowles.
Bokmål

Bibelen - Guds ord

Oppgaven inneholder fakta om bibelen og første mosebok. Karakter: 5/4 (Manglet litt reflektering.)
Bokmål

Big Bang and Science

Cross-Curricular presentation about Big Bang, and its quantum origins.. ;) A talk about Science, the subject, and Big Bang. Fag: Engelsk/Science. Klasse: 1 VGS.
Engelsk

Big Bang-teorien

En oppgave om Big Bang-teorien for 8. trinn.
Bokmål

Bildet av Afrika

Afrika i et historiografisk perspektiv. Synet på Afrika, slaveri, kolonisering og mye mer.
Bokmål

Bilens historie

Inneholder begynnelsen av bilens historie.
Nynorsk

Bill Gates

Who is Bill Gates, and why is he so famous?
Engelsk

Bill Gates - Who is he? And why so famous?

Bill Gates - why that big?
Engelsk

Billy The Kid

Om legenden Billy The Kid
Bokmål

Bioenergi

Fordypningsoppgave i bioenergi.
Bokmål

Bioenergi

En oppgave om bioenergi. Naturfag
Bokmål

Biography of Emily Dickinson

Omhandler Emily Dickinsons liv, og noen av diktene hennes.
Engelsk

Biological Diversity

Stil om biologisk mangfold. Her tar jeg for meg hva biologisk mangfold er, hvilke trusler det har og hvorfor det bør bevares.
Bokmål

Bjørnstjerne Bjørnson

Tekst om Bjørnsons diktning, ikke om livet hans.
Bokmål

Bjørnstjerne Bjørnson

En fordypningsoppgave om Bjørnstjerne Bjørnsons liv og hans verk. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Boardercross

Artikkel om snowboardgrenen Boardercross.
Bokmål

Bob Marley

Temaoppgave om Bob Marleys liv og karriere
Engelsk

Boeing

En faktatekst om Boeing - et amerikansk flyselskap.
Bokmål

Bohemen og Naturalismen

Innholder noen av naturalismens forfattere og Bohemen.
Bokmål

Bombingen av Kristiansund (2. verdenskrig)

Oppgave om bombingen av Kristiansund under 2. verdenskrig, og hvilke følger dette fikk for byen.
Bokmål

Bomullens historie

Historie og fakta om bomull.
Bokmål

Brannalarmanlegg

Handler om brannalarmanlegg for GK elektro.
Bokmål

Brasil

Prosjektarbeid om Brasil.
Bokmål

Brasil

Et omfattende prosjekt om landet Brasil. Karakter:  5+ (10. klasse)
Bokmål

Brasil

Litt fakta om Brasil. Inneholder informasjon om handel, regnskogen og klimaet til Sør-Amerikas største land.
Bokmål

Brasil

Inneholder historie, klima, kultur, styreform og språk til Sør-Amerikas største land.
Bokmål

Bridges

Eksamensoppgave fra 2007 om broer.
Engelsk

Brikkesett

Dette er en oppgave om brikkesett og hvordan det funker og hvilke leverandører som finnes.
Bokmål

Briter knuser nazistene ved Narvik!

13. april 1940  ble en skjebnesvanger dag for tyskerne, den tyske flåte kjørte sine båter på land, en etter en. Lokalbefolkningen flyktet i panikk, mange hus satt i brann.
Bokmål

British politics since 1945

Oppgaven handler om det som skjedde med Storbritannia etter 1945, The end of empire, the economy, Building a welfare state, The Thatcher years and the impact of Thatcherism, Tony Blair and New Labour, third way, between Europe and the Atlantic.
Engelsk

Buckingham Palace

Info om om den engelske dronningens bosted Buckinham Palace.
Engelsk

Buddhisme

Oppgaven var å skrive om en av de fem store verdensreligionene. PS: Vi har ikke de nyeste skolebøkene i RLE, så det kan være feilinformasjon. Alt er funnet på nett.
Bokmål

Buddhismen

Detaljert tekst om buddhismen.
Bokmål

Buddhismen

Generelt om buddhismen, blant annet litt om de forskjellige retningene, regler og vaner. Karakter: 6 (Ungdomsskolen)
Bokmål

Buddhismen

Handler om buddhismen. Håper den kan hjelpe dere :)
Bokmål

Buddhismen

Innlevering om buddhisme. Nederst står det en begrunnelse for valg av oppgave.
Bokmål

Buddhismen

Mye informasjon om Buddha og buddhismen.
Bokmål

Buddhismen

Detaljert oppgave om buddhismen.
Bokmål

Buddhismen

Buddhismens opprinnelese og utvikling.
Bokmål

Buddhismen

Prosjekt om buddhismen. Karakter: 6- (VK2)
Bokmål

Buddhismen og hinduismen

Sammenlikning av to forskjellige religioner. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Buddhismens prinsipper

Buddhismen og Sidharta.
Bokmål

Bulgaria

Mye store hendelser og informasjon om Bulgaria. Karakter: 5+
Bokmål

Byene vokser. Hvorfor?

Artikkel om urbanisering.
Bokmål

California

Oppgave om den amerikanske delstaten California.
Bokmål

Camilla Collet

Kort oppgave om Camilla Colletts liv.
Bokmål

Camilla Collet

Kort om Camilla Collett.
Bokmål

Camilla Collett

Stilen handler om forholdet mellom Camilla Collett, Henrik Wergeland og Johan Sebastian Welhaven sett fra Camillas synspunkt.
Bokmål

Canada

En liten PowerPoint-presentasjon om Canada.
Engelsk

Canada

En del fakta om Canada. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

Cannabis

Informasjon om Cannabis. Virkninger osv
Bokmål

Celler - byggesteiner i alt liv

Inneholder beskrivelse av bakterie, plante- og dyrecelle + virus. Forskjeller og likheter mellom disse. I tillegg finner du informasjon om fotosyntese, celleånding,diffusjon, osmose og ATP.
Bokmål

Celler, gener, kromosomer og DNA

Her har dere en oppgave om celler, gener, kromosomer og DNA. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

Charles Dickens

Kort om Charles Dickens og hans liv.
Engelsk

Choices in life

En oppgave om hvordan mennesker foretar valg i hverdagslige problemstillinger.
Engelsk

Christina Aguilera

Oppgave om artisten Christina Aguilera.
Engelsk

Coca Cola

Powerpoint-presentasjon om selskapet Coca Cola samt noen myter rundt den populære drikken. Fikk 5 - på GK Allmenn.
Bokmål

Colin Archer

Om Colin Archer, hans oppvekst, voksen alder og om båtene hans.
Bokmål

Collie og hundeutstilling

Fakta og bilder om Collien.
Nynorsk

Communism

A project about communism in theory and communism in practise, leading way to my biggest question which is, why doesn't communism work in practise, when it seems like the most fair-minded practise in theory?
Engelsk

Computer Parties

Oppgave om dataparty/LAN-party. Positive sider, negative sider, praktisk informasjon med mer.
Engelsk

Cool Britannia

Faktaoppgave om hvordan livet i England er; spesielt fokus på hvordan ungdommen oppfører seg og hvilke utfordringer de støter på i samfunnet. Karakter: 6 (10. klasse)
Engelsk

Cora Sandel

Forfatterportrett av Cora Sandel (1880-1974).
Bokmål

Cuba-krisen

Inneholder hva som skjedde under Cuba-krisen, hvorfor og konsekvenser av det som skjedde.
Bokmål

Cuba-krisen

En temaoppgave om Cuba-krisen på 1960-tallet. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Cuba-krisen

Om Cuba-kristen og oppstyret rundt.
Nynorsk

Cuba-krisen

Denne oppgaven inneholder litt stoff om Cuba-krisen, terrorbalansen, jernteppet og NATO.
Bokmål

Cuba-krisen 1962

Hendelsesforløpet av Cuba-krisen i 1962.
Bokmål

Cubakrisen

Oppgave om krisen mellom Cuba og USA på 60-tallet. Karakter: 5 (Nyere historie, 3. klasse, vgs)
Bokmål

Culutre

About culture.
Engelsk

D-Dagen

Stor oppgave med alt rundt D-Dagen. Karakter: 6
Bokmål

D-dagen

En detaljert beskrivelse av D-dagen.
Bokmål

D-dagen

Kortfattet sammendrag av D-dagen. Karakter: 5
Bokmål

D-dagen

Oppgave om D-Dagen/Operasjon Overlord.
Bokmål

D-dagen - dagen som endret historien

D-dagen - dagen som endret historien
Bokmål

D-dagen / Operasjon Overlord

D-dagen utgjorde et viktig vendepunkt i 2. verdenskrig, men tapene på begge sider var enorme. Karakter: 5-
Bokmål

Darwin

Darwins (evolusjonsteorien) innvirkning på psykologien.
Bokmål

De 4 store: Kielland, Lie, Bjørnson og Ibsen

Kort om Henrik Ibsen, Alexander Kielland, Bjørnstjerne Bjørnson og Jonas Lie.
Bokmål

De 5 verdensreligionene

Hjemmeprøve i KRL om de 5 verdensreligionene. Forskjellige gudsbegrep, hvilket syn hver religion har på menneskene osv.
Bokmål

De fem store religionene

Inneholder fakta om de fem store religionene.
Bokmål

De fem verdensreligionene

Om buddhisme, hinduisme, jødedom, kristendom og islam. Hva er gud? Hvordan oppnå frelse? Hvilke hellige skrifter?
Bokmål

De gamle greske filosofene

I denne stil stilte jeg meg selv spørsmålet: hvilken betydning har de gamle grekerne hatt for utviklingen av europeisk tenkning og kultur?
Bokmål

De Hvite Bussene

Oppgave om aksjonen og stiftelsen De Hvite Bussene.
Bokmål

De hvite busser - konsentrasjonsleir

Dagbok om hvordan forfatteren opplevde denne opplevelsesrike turen.
Bokmål

De islandske ættesagaene

Utgreiing om de islanske ættesagaene og deres verdi i dag
Bokmål

De store revolusjonene

4 sider om den amerikanske og franske revolusjon.
Bokmål

De ytre, geologiske prossessene på New Zealand

Kort oppgave i fellesfagsgeografi om ytre prossesser på New Zealand.
Bokmål

Death Penalty

Litt om dødsstraff.
Engelsk

Dei sju underverka

Temaoppgave om natikkens sju underverk. Kar: 6 (10. kl)
Nynorsk

Demografi - I hvilken retning går befolkningsveksten

Omhandler forskjellige aspekter ved befolkningstetthet. Langsvarsoppgave for 1. vg, geografi.
Bokmål

Demokrati

Skikkelig god oppgave om demokrati, oppbygning osv.
Bokmål

Demokratiet - hva skal vi velge?

Særoppgave om Demokratiet
Bokmål

Demokratiet i Hellas

Et tverrfaglig gruppeprosjekt i eldre historie og norsk om demokratiet i et historisk perspektiv med hovedvekt på det demokratiske systemet i gamle Hellas.
Bokmål

Demokratiseringsutviklingen i Norge på 1800-tallet

Oppgave i historie om hvordan demokratiet i Norge utviklet seg på 1800-tallet. Karakter: 5/6
Bokmål

Den (andre) industrielle revolusjon

Kort og godt om den andre delen av den industrielle revolusjonen, med noen hovedpunkter. Oppgaven ble skrevet i faget Nyere historie (3. klasse, vgs).
Bokmål

Den amerikanske revolusjonen

PowerPoint-presentasjon om den amerikanske revolusjonen. Karakter: 6 (8. klasse)
Bokmål

Den annen peloponnesiske krig - Slutten på Athens gullalder

En historieoppgave som tar for seg Den annen peloponnesiske krig - slutten på Athens gullalder.
Bokmål

Den Elektriske Bilen

Diverse nyttig informasjon om den elektriske bilen.
Bokmål

Den finske borgerkrigen

Ultrakort om Den finske borgerkrigen
Bokmål

Den Forente Familie

Oppgave om Den Forente Familie.
Bokmål

Den franske revolusjonen

Dyptgående oppgave om den franske revolusjonen. Karakter: 5+ (8. klasse, hadde fått 6 hvis jeg ikke hadde glemt kilder)
Bokmål

Den franske revolusjonen

Frihet, likhet og brorskap. Et slagord for framtiden. Stil om den franske revolusjonen.
Bokmål

Den franske revolusjonen

Denne stilen handler om den franske revolusjonen.
Nynorsk

Den hinduistiske guden Shiva

RLE-tekst om den hinduistiske guden Shiva. Karakter: 4
Bokmål

Den industrielle revolusjonen

Kort og greit om den industrielle revolusjon.
Bokmål

Den Industrielle Revolusjonen

Om jordbruksrevolusjonen, transportrevolusjonen og industrirevolusjonen.
Bokmål

Den kalde krigen

Oppgave om den kalde krigen mellom USA og Sovjetunionen, som etterfulgte 2. verdenskrig. Karakter: 5 (samfunnsfag, 10. klasse)
Bokmål

Den kalde krigen

Sammendrag av den kalde krigen.
Bokmål

Den kalde krigen

En lang oppgave skrevet som tentamen. Karakter: 5- (9. klasse)
Bokmål

Den kalde krigen

Kort temaoppgave i samfunnsfag om den kalde krigen. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Den kalde krigen

Oppgaver og besvarelser om den kalde krigen.
Bokmål

Den kalde krigen - Cuba-krisen

Cuba-krisen i 1962 var et anspent høydepunkt under den kalde krigen.
Bokmål

Den katolske kirkens forhold til nazismen.

Et foredrag om den katolske kirken, og nazismen.
Bokmål

Den katolske og den ortodokse kirke

Oppgave skrevet i RLE som omhandler den ortodokse og den katolske kirke.
Bokmål

Den katolske og den ortodokse kyrkja

Innlevering i KRL om to retninger innenfor kristendommen.
Nynorsk

Den norske utvandringen til USA

En god utgreiing om den norsk utvandringen til Amerika fra 1850 til 1910.
Bokmål

Den ortodokse kirke

Kort om Den ortodokse kirke og deres tilhengere.
Bokmål

Den ortodokse kirke

Temaoppgave i KRL i 9. klasse om den ortodokse kirke.
Bokmål

Den Ortodokse Kirke

Kort og grei stil om den ortodokse kirke.
Bokmål

Den ortodokse kirke i Norge

Om den ortodokse kirke og tro.
Bokmål

Den ortodokse kirke i Norge

En innleveringsoppgave om den ortodokse menighet i Norge.
Bokmål

Den ortodokse og den katolske kirke

Oppgave om den ortodokse kirke og den katolske kirke skrevet i KRL.
Bokmål

Den russiske revolusjon

Kort oversikt over med fakta om den russiske revolusjon.
Bokmål

Den sterkes rett

Om Nazister/andre verdens krig.
Bokmål

"Den voksne breddeidretten" og "Idretten og massemedia"

Foredrag om breddeidrett og massemedias dekning av idrett.
Bokmål

Denmark

Powerpoint-presentasjon om Danmark. Grunnfakta, kultur, sport, industri, energi, geografi og kjente steder.
Engelsk

Depresjon, hva er det?

Oppgave der jeg stilte de vanligste spørsmålene som blir stilt om depresjon. Prøvde å lage et oversiktlig oppsett. Karakter: 6
Bokmål

Det du gjør betyr noe

Sidemålsstil om en time i et døgn i 2050.
Bokmål

"Det er maten vi lever av"

Oppgave i naturfag i 10. klasse om mat.
Bokmål

Det gamle testamente

Historien til og innholdet i "Det gamle testamente".
Bokmål

Det geografiske Island

Byer, fjell, isbreer, elver, innsjøer og skog.
Bokmål

Det greske og det romerske språket

Innlevering om det greske og det romerske språket.
Bokmål

Det hellige i Shintoismen

En kort innføring i det hellige i Shintoismen. Delt i to deler: Generelt om det hellige og generelt om ritualer. Karakter: 6
Bokmål

Det moderne gjennombrudd og Georg Brandes

Det moderne gjennombrudd og Georg Brandes.
Bokmål

Det norske fotballandslaget.

Artikkel om det norske fotballandslaget.
Bokmål

Det norske oljeeventyret

Det norske oljeeventyret fra det hele startet i 1965 frem til i dag.
Bokmål

Det norske skriftspråket i den mellomnorsk perioden (CA. 1350 –1525)

En liten oppsummering av utviklingen av det norske språk
Bokmål

Deutschland im Zweiten Weltkrieg

Deutschland im krieg, die Ursachen und der Verlauf, eine kurze Zusammenfassung.
Tysk

Diabetes (sukkersyke)

Oppgave om diabetes.
Bokmål

Die Geschichte Berlins

Historien om Berlin fra 1945 til 1990.
Tysk

Die Weimarer Republik (1919-1933)

Die Weimarer Republik (1919-1933)
Tysk

Dinosaurs!

Meget god engelsk stil om dinosaurer.
Engelsk

Dioaktivitet

Fakta om radioaktivitet. Kort.
Bokmål

Djengis Khan og Mongolriket

En kort egenoppgave om Djengis Khan og Mongolias utvikling. Skrevet ganske kort og greit.
Bokmål

DNA - Generell teori og et praktisk forsøk

Generelt om DNA og en rapport fra et forsøk om isolering av DNA til hvitløk.
Bokmål

Domstolenes politiske rolle

Har domstolene i Norge en politisk rolle, eller er de en absolutt politisk nøytral instans? (MEGET god oppgave!)
Bokmål

Donald Duck

Om Donal Ducks opprinnelse
Bokmål

Donald Trump

Oppgave om den amerikanske milliardæren Donald Trump, som i hvert fall i Norge nok er mest kjent for tv-serien "The Apprentice".
Engelsk

Doping i idretten

Fyldig Powerpoint-presentasjon om doping innen idretten.
Bokmål

Doping i langrenn

Oppgave om doping i langrenn, spesielt sett i lys av dopingskandalen rundt det finske landslaget.
Bokmål

Doping og kosthold

Hva er doping? Hvorfor dope seg? Negative følger. Viktig med bra kosthold? Hva bør man spise?
Bokmål

Dr. Josef Mengele

Fakta og info om den forferdelige SS-doktoren dr. Josef Mengele.
Bokmål

Drammen, den livlige byen

En tekst skrevet som hyllest til byen Drammen.
Bokmål

Drittsekktv

Om såpreopera og virkelighetstv
Nynorsk

Drivhuseffekten

Tar opp problemstillingene rundt drivhuseffekten.
Bokmål

Drivhuseffekten

Tar opp problemstillingene rundt drivhuseffekten.
Bokmål

Drivhuseffekten

Tekst om drivhuseffekten.
Bokmål

Drivhuseffekten

Drivhuseffekten. Kort.
Bokmål

Drugs in USA

Prosjekt om stoffmisbruk i USA, samt en del info om forskjellig dop.
Engelsk

Drømmer og drømmetydning

Generelt om drømmer, hva som skjer når vi drømmer, hvordan tolke drømmer o.l.
Bokmål

Dyremishandling

Handler om hvilke grusomheter som blir gjort mot dyr til fordel for oss mennesker. Har vi mennesker rett til å utsette dyr for lidelse til fordel for oss selv?
Bokmål

Dåp

Kort om dåp i den lutherske kirke.
Bokmål

Dødehavsrullene - en ny æra innenfor religionsforskning

Kort om dødehavsrullene (5)
Bokmål

Dødsleirene

Kort beskrivelse av metodene som ble brukt til å henrette jøder i dødsleirene under 2. verdenskrig.
Bokmål

Dødsstraff

Informasjon rundt dødsstraff og arbeid rundt dette hos Amnesty International.
Bokmål

Dødsstraff

Om dødsstraff
Bokmål

Eddakvad - med Trymskvida som primærlitteratur

Eddakvad - med Trymskvida som primærlitteratur
Bokmål

Edvard Grieg

Innholdsrik tekst om Edvard Grieg.
Bokmål

Edvard Munch

Om Edvard Munch, om hvilken sjanger han maler i og om hans liv.
Bokmål

Edvard Munch

Om Edvard Munch.
Bokmål

Edvard Munch

Om Edvard Munch
Engelsk

Edvart Grieg

Kort oversikt over livet og verkene til Edvart Grieg
Bokmål

Egentrening

Egentreningsprogram for vk2  videregående.
Bokmål

Egentrening for VG3

Dette er et egentreningsprosjekt med periodetrening som går over 5 uker. Den inneholder både innledning + program. Alle øvelsene er vist med bilder.
Bokmål

Egentrening i gym

Egentrening for styrketrening. Karakter: 6/5
Bokmål

Egentrening i gym

Et eksempel på fire uker med egentrening.
Bokmål

Egentrening i kroppsøving

Egentrening i kroppsøving. VK II.
Bokmål

Egentreningsjournal VKII

Egentreningsjournal med øktplan for VKII.
Bokmål

Egosentriske mennesker

Om velstand og egosentriske mennesker.
Bokmål

Eksamen i engelsk, 2011

Min eksamen i engelsk fra 2011. Karakter: 5+
Engelsk

Eksamen i rettslære

Eksamensoppgave i rettsl¿re.
Bokmål

Eksamen i økonomi

Forberedelser skrevet før eksamen i økonomi. Kom gjerne med tilbakemeldinger!
Bokmål

Eksamensoppgave i engelsk, VG1 (2009)

Min eksamensbesvarelse i engelsk, VG1 - Vår 2009.
Engelsk

Ekspresjonismen

Teorioppgave i kunst og håndverk hvor vi skulle skrive om ekspresjonismen, og skrive litt om to ekspresjonistiske forfattere.
Bokmål

Elling

Et kort referat fra filmen Elling
Bokmål

Elton John

Temaoppgave om Elton Johns karriere og musikk.
Bokmål

Elton John

Kort biografi om Elton John.
Bokmål

Emiliano Zapata

En utgreiing av revolusjonære Emiliano Zapatas liv og virke, samt hans betydning for mexicanske bønder.
Bokmål

En nasjon i sjokk

Tar for seg terrorangrep mot World Trade Center i New York 11. september 2001
Bokmål

En novelle

Oppgave som omhandler temaene kommunikasjon, samarbeid, helse, respirasjonssystemet og tobakk. Karakter: 6 (mappeoppgave)
Bokmål

En rettferdig verden - er det mulig?

Sammenligning mellom Bangladesh og Norge.
Bokmål

En sammenlikning av Australia og Mexico

En sammenlikning av Mexico og Australia med mye informasjon om hvert av landene. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Energi

Naturfagsinnlevering om energi, og om kroppens energiforbruk. Se vedlagt pdf-dokument.
Bokmål

Energi

Temaoppgave om energi.
Nynorsk

Energi

Oppgave i natur & miljø om enerig, masse og tyngde. Laget av Aslaug, Stine og Isabel.
Bokmål

Engelsk prøveeksamen

Tre engelskoppgaver. Karakter: 5
Bokmål

Engelsk-eksamen

Eksamen i engelsk. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

English - A Global Language

Faktaoppgave om engelskspråkets betydning i verdenssammenheng. Karakter: 6 (10. klasse)
Engelsk

English speaking world

Engelsk heldagsprøve, bl.a. om en lege som flytter til India for å jobbe.
Engelsk

Enøk

Enøk-oppgave skrevet i GK Elektro. Tar for seg energisparing, drivhuseffekt, utbyggning av vassdrag med mer
Bokmål

Enøk

Nyttig informasjon om Enøk, drivhuseffekten og forskjellig energikilder.
Bokmål

Enøk

Om ulike Enøk tiltak.
Nynorsk

ENØK

Energiøkonomisering - hvordan spare energi uten at det går utover komforten
Bokmål

Epilepsi

Fakta om Epilepsi.
Bokmål

Epler

Heimkunnskapstil om epler. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Er det riktig å ta abort?

Dette er en PowerPoint-presentasjon om abort. Det er noen opplysninger om abort, og litt tolkning og svar fra folk på gata.
Bokmål

Er norsk innvandringspolitikk inhuman?

En drøfting i forbindelse med VK2-faget 3SK-B, direkte knyttet til "Folkevandringer"-kapitlet i læreboka Frihet og Velferd.
Bokmål

Eriksons teori om menneskets åtte aldre

Sammendrag av Eriksons teori om menneskets åtte aldre. Sosialkunnskap, livsløp og samfunn.
Bokmål

Estland

Powerpoint-presentasjon om Estland.
Nynorsk

Estland etter krigen

Oppgave om den sovjetiske invasjonen av Estland under 2. verdenskrig og hvordan forholdene var etter krigen. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Et dukkehjem og Familien på Gilje

Sammenlikning av Et dukkehjem og Familien på Gilje.
Nynorsk

Et totalitært Europa - fascisme og nazisme

Temaet for oppgaven er totalitære ideologiers framvekst og utbredelse i mellomkrigstiden, og tar for seg fascismen i Spania, nazismen i Tyskland, konsentrasjonsleire, propagandabruk, Holocaust, m.m.
Bokmål

Et åpnere samfunn med sterkere miljødebatt

Miljødebatten fra krigstiden fram til i dag.
Bokmål

Etisk dilemma ved abort

Dilemma ved abort av foster som har Downs syndrom.
Bokmål

Etter oljen

En oppgave om hva som vil skje med Norge etter oljen.
Bokmål

Etterkrigstiden

I denne stilen finner du alt du trenger om etterkrigstiden. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

EU - ja eller nei

Eu, Euro, Efta (litt histori og informasjon)
Bokmål

Europeisk historie fra 1400- til 1700-tallet

Europas rolle i senmiddelalder, og dets plass i verden, samt deres møte med resten av verden. Langsvarsoppgave i eldre historie.
Bokmål

EUs utvidelse

Prosjektarbeid samfunnsøkonomi.
Bokmål

Eutanasi - Aktiv dødshjelp

Omfatter aktiv dødshjelp og både moralske og etiske spørsmål rundt dette temaet.
Bokmål

Evangeliene - et historisk tilbakeblikk

Om Bibelen og særlig evangelienes opprinnelse og særtrekk.
Bokmål

Evangeliene i Bibelen

Et manus til en lærerik presentasjon om evangeliene. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

Evangeliet til Barnabas

Dette er en omstridt del av historien om Jesu liv fra en av hans disipler. Redaksjonen gjør oppmerksom om at bidraget er innsendt av en muslimsk organisasjon.
Bokmål

Evolusjonsteorien

Noen stikkord om evolusjonsteorien
Bokmål

Examen de Español (vår 2006)

To tekster på spansk. Karakter: 6
Spansk

Facts about England

Fakta om England. Kort.
Engelsk

Fagoppgave til reklameskolen

Markedsføring av Radisson SAS Airport Hotell. Fagoppgave på MI (Reklameskolen -98)
Bokmål

Fagorganisasjonane LO og NHO

Litt om NHO og LO. Tariffoppgjeret. Oppgåver, historie og utvikling.
Nynorsk

Fakta om den kalde krigen

Fakta om den kalde krigen og handlinger rundt den.
Bokmål

Fakta om energi

Dette er en kort forklaring på hva energi egentlig er.
Bokmål

Fakta om Frankrike

Masse fakta om Frankrike samlet i ett hefte.
Bokmål

Falklandskrigen

Kompendium til grundig muntlig framførelse.
Bokmål

Falling in love

Om det å falle i kjærlighet.
Engelsk

Familien i forandring

Familiens rolle i samfunnet. Familiestrukturen fra 50-tallet og frem til i dag.
Bokmål

Fascisme

Fascisme
Bokmål

Fascisme og nazisme

Beskriver nazismen og fascismen som ideologier.
Bokmål

Fascismen i Storbritannia

Fascismen slo aldri helt an i England. Oppgave som inneholder ulike sider ved fascismen, og som går i dybden til British union of fascist (BUF).
Bokmål

Fascismen og andre verdenskrig

Fascisme, nazisme og andre verdenskrig.
Bokmål

Fate

Denne krimhistorien er skrevet på 15 minutter og inkluderer drap og en løsning. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

Fattige og rike land

Noen tiltak som vi kan gjøre for å redusere forskjellene mellom rike og fattige land. Forskjeller mellom rike og fattige land.
Bokmål

Filippinene

Fakaoppgave om Filipinene.
Bokmål

Film

Litterært prosjekt i norsk om film som sjanger med eksempler fra Harry Potter og føniksordenen. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Filmens historie

Svært omfattende oppgave om film. Inneholder filmens historie, produksjon og generell informasjon om filmindustrien, både nasjonalt og internasjonalt.
Bokmål

Finland vs. Russland

Dette er et skriftlig samfunnsfagsprosjekt hvor jeg tar stilling til forskjellene mellom Finland og Russland når det gjelder politiske, sosiale og økonomiske forhold.
Bokmål

Finnmark i flammer

Tyskerne besluttet å brenne alle hus og bygninger i Finnmark under 2. verdenskrig.
Bokmål

Finnmarks historie

Om Finnmarks krigshistorie fra 2. verdenskrig og den etterfølgende "kalde krigen".
Bokmål

Fiskeindustrien

Hvorfor jobbe innen fiskeindustrien?
Bokmål

FN og freden

Om FN og freden, omhandler blant annet om hva FN jobber med, og hvilken innvirkning de har hatt i verdenssamfunnet.
Bokmål

Foo Fighters

Heile historia til et av verdens beste rockeband, Foo Fighters.
Nynorsk

Footballsupporters and hooligans

Om fotballsupportere og "hooligans".
Engelsk

Fordøyelsen

Dette er en stil om hva som skjer i kroppen fra du putter maten i munn til den kommer ut i andre enden. Oppgaven tar kort opp hvor vitaminer og mineraler blir av. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Fordøyelsen av en sjokolade

Beskrivelse av hvordan en sjokolade blir fordøyd. Bytt ut ordet "sjokolade" med "maten" så får du en stil om bare fordøyelsen. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Fordøyelsessystemet

Oppgave om fordøyelsessystemet med personlige refleksjoner. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Fordøyelsesystemet, hjertet og sykdommer

Oversikt over fordøyelsesystemet, hjertet, hjerte- og karsykdommer og spiseforstyrrelser.
Bokmål

Forfattere i Realismen

En kort beskrivelse av de mest kjente og viktigste forfatterne i Realismen.
Bokmål

Forfølgelsen av jødene

Tekst om jødeforfølgelsen under 2. verdenskrig, samt tidligere forfølgelser.
Bokmål

Forløpet til 2. verdenskrig

Oppgave om fascismen og nazismen som resulterte i andre verdenskrig.
Bokmål

Fornybar energi

En tekst om de fornybare energikildene.
Bokmål

Fornybar energi i Norge

Årsoppgave om fornybar energi. Hva kan alternative energikilder bety for norsk energiproduksjon?
Bokmål

Fornybare energikilder og fossilt brennstoff

Inneholder det meste man trenger å vite om energikilder og fossilt brennstoff.
Bokmål

Fornybare og ikke-fornybare energikilder

Flott oppsummering av de ulike energikildene vi har, og hvilke fordeler og ulemper det er ved hver enkelt av dem.
Bokmål

Fornybare og ikke-fornybare energikilder

Oppgave om fornybare og ikke-fornybare energikilder med personlige tanker.
Bokmål

Fornybare og ikke-fornybare energikilder i Sør-Afrika

Informasjon om ulike energikilder i Sør-Afrika. (oppgave i natur og miljø)
Bokmål

Fortellingen om Job

Handler om Jobs bok fra det gamle testamentet.
Nynorsk

Forurensing: Globalt og lokalt

Fakta og kommentar til forurensing.
Bokmål

Fossilt brennstoff

Handler om olje, kull og gass.
Bokmål

Fosterdiagnostikk og gentesting

Innleveringsoppgave om temaet "fosterdiagnostikk og gentesting".
Nynorsk

Fosterets utvikling

Fosterutvikling og om hvorfor barn kan bli født for tidlig.
Bokmål

Fosterutvikling

Oppgave om hva som skjer med fosteret fra befruktning til det blir født.
Bokmål

Fotballens økonomi

Idrettsprosjekt: Hvorfor og hvordan har økonomien preget fotballen? Kort sammendrag av økonomiens påvirkning i fotballen.
Bokmål

Foto

Litt forklaring for å få gode bilder.
Bokmål

Fotografiens historie

Foredrag om fotografiens historie
Bokmål

Fra renessanse til barokk

Fra renessanse til barokk innenfor musikkhistorien.
Bokmål

Framtida ligg i gena ?

Om genteknologi.
Bokmål

Frankrike

Rene fakta om Frankrike. Karakter: 5
Bokmål

Fransk klassisme

En caseprøve i Teater i Perspektiv VG2 Drama.
Bokmål

Fredriks Fiskebil AS - FF-BILEN

Presentasjon av en forretningsidé. Karakter: 6
Bokmål

Frelse i Islam og Kristendom - to sider av samme sak?

Alt du trenger å vite om frelse i islam og kristendom.
Bokmål

Frelsearmeen

Elevarbeid i religion om historien til Frelsesarmeen.
Bokmål

Frelsesarmeen

Tekst om hva Frelsesarmeen gjør, jobber for og står for! RLE-oppgave, 10. klasse.
Bokmål

Frelsesarmeen

Prosjekt fra 10-trinn om Frelsesarmeen. Karakter: 6
Bokmål

Frelsesarmeen

Om Frelsesarmeen og hva de står for.
Bokmål

Frelsesarmeen

Prosjektoppgave 10.klasse. Litt om historie og virksomhet. Karakter 5
Bokmål

Frelsesarmeen

Tekst om frelsesarmeen.
Bokmål

Frelsesarmeen

Litt fakta om Frelsesarmeen. Historie og bakgrunn.
Bokmål

Fremskrittspartiet

Fakta og info om Fremskrittspartiet med noe vinklet etter Eiriks meninger.
Bokmål

Fremtidens språkutvikling

Tar for seg ytre påvirkning, trender og tanker rundt vår språklige utvikling både skriftlig og muntlig med tanke på medier som Internett, TV, mobil osv. Nice!
Bokmål

Frihet

Stiloppgave om to forskjellige kvinneportretter. Karakter: 6 (VG1)
Bokmål

Fritid og arbeid

Om gamle dager og hva de tok seg til.
Nynorsk

From Coal to Gold

Fra kull til gull. Fotballklubben Manchester United sin 128 år lange historie.
Engelsk

Fysisk og psykisk utvikling

Fagteorinotat fra kapittel 4 i sosialkunnskap om fysisk og psykisk utvikling i ungomsårene.
Bokmål

Første verdenskrig

Oppgaven handler om 1. verdenskrig.
Bokmål

Første verdenskrig

Årsaker til første verdenskrig og gjennomgang av krigsforløpet.
Bokmål

Første verdskrig - krigen i lufta

Om krigen i lufta under første verdskrig.
Nynorsk

Galileo Galilei

Portrett av Galileo Galilei.
Bokmål

Gass og Oljefeltet Troll

Informasjon om Petroliumsfeltet, Troll.
Bokmål

Gasskraftsaken

Inneholder meninger rundt bygging av gasskraftverk.
Bokmål

Generelt om Afrika

Kort generelle fakta om Afrika. Karakter: 6
Nynorsk

Generelt om alkohol

Fakta om alkohol.
Bokmål

Genmanipulering

Genmanipulering: Kloning, Xq28 osv.
Bokmål

Genteknologi og etikkk - er det forsvarlig å tukle med menneskets arvestoffer?

Oppgaven greier ut om temaet geneteknologi, og tar også opp viktige etiske spørsmål forbundet med genteknologien.
Bokmål

Genteknologi og GMO

Veldig generelt om genteknologi og GMO, samt aktuelle lovverk og eksempler innen forskning på dette fagområdet. Oppgave i Natur og miljøfag.
Bokmål

George Michael

Om musikeren George Michael.
Bokmål

George Michael

Engelsk prosjekt om George Michael
Engelsk

George Walker Bush

Prosjekt om George W. Bush. Litt om hans politikk, biografi, fakta mm.
Engelsk

Georges Jacques Danton

Faktaoppgave om Georges Jacques Danton.
Bokmål

Georges Jacques Danton

Fakta om Georges Jacques Danton og den franske revolusjonen.
Bokmål

Georgia

Oppgave om staten Georgia i USA. Den inneholder fakta, historie, demografi, terreng og landskap. Det står også noe om kjente personer og steder i staten. Kort sagt et sammendrag av staten som inneholder det meste.
Engelsk

Ghana (Gullkysten)

Framføring om Ghana.
Nynorsk

Global environment: Ozone hole

Ozonhullets utvikling, hva kan man gjøre for å forhindre dette?
Engelsk

Global issues essay

Kort essay om internasjonal fredspolitikk.
Engelsk

Global oppvarming

Gjennomgang om hvordan den globale oppvarmingen er til nå, hvordan den vil utvikle seg og hva vi kan og må gjøre for å begrense utfallet.
Bokmål

Global oppvarming

Skulle ha en muntlig framføring om global oppvarming. Denne varer i ca. 5 minutter og 30 sek hvis du leser godt.
Bokmål

Globalisering

Temaoppgave som tar for seg begrepet globalisering, globaliseringens historie, samt fordeler og ulemper ved globalisering.
Nynorsk

Golden retriever

Jeg skrev en oppgave om hunderasen Golden retriever.
Bokmål

GPS

Svært omfattende temaoppgave om navigasjonssystemet GPS. Karakter: 6
Engelsk

Gran hermano

Spansk eksamen 2012. Dette er en besvarelse på oppgavespørsmålet ''Soy muy feliz de no ser famosa porque...'' Oppgaven fikk karakteren 6 på spansk nivå 2 ved vg2.
Spansk

Greske guder

En liten oppsummering om de greske gudene og hva de stod for.
Bokmål

Greske skulpturer

Oppgave om de greske skulpturene og deres historie.
Bokmål

Grunnleggeren av Behaviorismen

Om John Broadus Watson, kjent som grunnleggeren av behaviorismen.
Bokmål

Gruppepsykologi

En innføring i gruppepsykologi. Alle tilhører ulike grupper, og innad i hver gruppe finnes ulike roller. Hvilken rolle trives du best i? Karakter: 6
Bokmål

Gunnar Sønsteby

Gunnar Sønsteby, med kallenavnet "Kjakan", er kjent som motstandsmann under andre verdenskrig. Karakter: 6
Bokmål

Hamburgarens reise

I denne 6'er oppgaven, skrev jeg detaljert om hvordan og hvor kroppen tar opp næringsstoff. Merk: Nynorsk
Nynorsk

Happiness depends on you

Stilen handler om ulike veier du kan gå i livet, og hvilke sjanser du er villig til å ta.
Bokmål

Harald Rosenløw Eeg og "Vrengt"

Et prosjekt om forfatteren Harald Rosenløw Eeg og boka "Vrengt".
Bokmål

Hardingfela

En oppgave om hardingfela. Inneholder alt du trenger å vite, og intervju med en proff. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Hasj

Om det narkotiske stoffet hasj.
Bokmål

Hasj

Fakta om hasj og hasjmisbrukere.
Bokmål

Hawaii

Alt du trenger å vite om Hawaii. Skrevet i 7. klasse.
Engelsk

Hawaii

Inneholder litt fakta om Hawaii
Engelsk

Hegra festning

Dette er en fagtekst om Hegra festning som ble brukt da tyskerne innvaderte Norge i 1940.
Bokmål

Heksekunst og wicca

KRL-oppgave om paganisme (10.klasse).
Bokmål

Helse

Problemstilling: Hvordan defineres begrepet helse? Og gir idrett god helse, og hvordan innvirkning har dette på den mentale helsen og livskvaliteten.
Bokmål

Helse-, sosial- og formgivningsfag

Oppgave om videregående skole. Kort om helse-, sosial- og formgivningsfag.
Bokmål

Helseprosjekt 2013

Inneholder besvarelse på spørsmål om helse og gymrapporter/øktplaner.
Bokmål

Helsepsykologi

Dette er en innlevering jeg hadde om helsepsykologi. Jeg har skrevet om psykiske lidelser/vansker i det norske samfunnet og hvilke utfordringer pårørende har.
Bokmål

Helter i norsk litteratur

Stilen skrev jeg i forbindelse med min muntlige eksamen i norsk, hvor emnet var "idealer". Jeg skrev ned det stoffet jeg skulle ha med og lagde en presentasjon av det. Jeg supplerte med småting innimellom, men i hovedsak er dette hele foredraget.
Bokmål

Henrik Ibsen

Oppgave om Henrik Ibsen skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Henrik Ibsen

Kort om forfatteren.
Bokmål

Henrik Ibsen (1828-1906)

Kort om Henrik Ibsen.
Bokmål

Henrik Ibsen (1828-1906) (.. foredrag)

Foredrag/faktastil om Henrik Ibsen.
Bokmål

Henrik Ibsen + Et dukkehjem

En liten biografi om Henrik Ibsens liv. Pluss en avhandling om "Et dukkehjem".
Bokmål

Henrik Ibsen - Hans liv og verker

Om Henrik Ibsens barndom, ungdomstid, tid som forfatter og verker. Karakter: 5
Bokmål

Henrik Ibsen - Norges største dramatiker

En faktatekst om Henrik Ibsen med skildring av "Et dukkehjem".
Bokmål

Henrik Ibsen og "Et dukkehjem"

Kort om Henrik Ibsen og hans liv, hvordan han skrev og hvorfor, samt et referat av "Et dukkehjem".
Bokmål

Henrik Ibsens forfatterskap

Oppgaven ser på Ibsens liv, hvordan Ibsen begynte å skrive, hvorfor han skrev, litt om de litterære epokene som eksisterte da Ibsen skrev, samt de ulike dramastykkene hans. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Henrik Wergeland

Tolkning av dikt + bakgrunn om forfatter og samtid. Karakter: 5/6
Bokmål

Henrik Wergeland

Tekst som tar opp ulike sider ved Henrik Wergeland.
Bokmål

Henrik Wergeland

Kort sammendrag om forfatteren, Henrik Wergeland
Bokmål

Henrik Wergeland - Romantikken

Omhandler Wergelands liv i romantikken.
Nynorsk

Henry Oliver Rinnan

Oppgave om landsforræderen Henry Oliver Rinnan som hjalp tyskerne under 2. verdenskrig.
Nynorsk

Hinduismen

Stil om det viktigste innen hinduismen. Karakter: 5
Bokmål

Hinduismen

En sammenfatning av hinduismen.
Bokmål

Hinduismen

Oppgave om hinduismen. Karakter: 5+ (8. klasse)
Bokmål

Hinduismen

Oppgaven inneholder fakta om guder, hellige skrifter, frelse, mangfold, opprinnelse, aktuelle spørsmål og en tabell som sammenligner de fem verdensreligionene. Det er også litt om kunst, musikk og arkitektur.
Bokmål

Hinduismen

Kort om hinduismen. Karakter: 5- (8. klasse)
Bokmål

Hinduismen

Om guder, ritualer, syn på døden og hellige skrifter.
Bokmål

Hinduismen - Den frie religionen

Temaoppgåve om hinduismen. Karakter: 4/5 (10. klasse)
Nynorsk

Hinduismen og buddhismen

Oppgaver i religion om hinduismen og buddhismen.
Bokmål

Hinduismen og kristendommens hellige tekster

Muntelig eksamen i KRL. Oppgaven gikk ut på å presentere og sammenligne de hellige tekstene i kristendommen og hinduismen. Oppgave 2 er om buddhismens tekster. Karakter: 6
Bokmål

Hip Hop

Oppgave om det viktigste innen hip hop-sjangeren.
Engelsk

Hiroshima & Nagasaki

Om bombingen av Hiroshima og Nagasaki.
Bokmål

Hiroshima & Nagasaki

Bakgrunnen og skadeomfanget av atombombene som ble sluppet over de to japanske byene.
Bokmål

Historie om begynnelsen av AC/DC

AC/DC fra a-å. Hvorfor kaller de seg f.eks. for AC/DC?
Bokmål

Historien om jorda

PowerPoint-presentasjon med geologinotater. Historien om jorda, jordskorpeplatene og mineraler er tre sentrale temaer i presentasjonen.
Bokmål

History about Ireland

Historia til Irland, frå middelalderen og fram til i dag. Karakter: 5
Engelsk

History of India

Den handler om indisk historie fra oldtiden osv.
Engelsk

History of Las Vegas

Historisk oversikt til den amerikanske byen Las Vegas, kjent for sine casinoer og hoteller.
Engelsk

Hiv og Aids

Oppgave om hiv og aids: smittemåter, sykdomsbeskrivelse, beskyttelse, risikogrupper, hvordan teste seg, utbredelse nasjonalt og internasjonalt. Oppgaven ble skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Hiv og Aids

Stilen handler om hiv- og aids-problematikken. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

HIV/AIDS i den tredje verden

HIV/AIDS-problematikk i den tredje verden. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Hjelp! Kva ska eg bli? Veterinær?

Denne teksten inneholder fakta om yrket veterinær. om hva man må gjøre for å bli det, hvilke skolen man må gå og hva det innebærer å være veterinær.
Nynorsk

Hjemmefronten

Oppgave om de norske motstandsorganisasjonene under 2. verdenskrig.
Bokmål

Hjerte- og karsykdommer

Ulik informasjon om hjerte- og karsykdommer.
Bokmål

Holocaust

Jødeforfølgelse før og etter 2. verdenskrig.
Bokmål

Homofilt samliv

Fagteorinotat i sosialkunnskap om homofili.
Bokmål

Hormoner og kroppen vår

Prosjekt om hormoner. Hva er hormoner og hva gjør den med kroppen vår?
Bokmål

Howards arvtagere

Om tegnseriene Conan og Tarzans skapere.
Bokmål

Huden

Huden er kroppens største organ og er naturlig nok et viktig forsvar mot bakterier og andre skadelige stoffer.
Bokmål

Human-Etisk forbund

Oppgave om Human-Etisk forbund.
Bokmål

Humanismen

Om humansismen grunnlag og mening
Bokmål

Humanismen

Kort om humanismen.
Bokmål

Hva er filosofi?

Hva innebærer egentlig filosofi-begrepet?
Bokmål

Hva er korrosjon?

Inneholder faktastoff om korrosjon på metaller.
Bokmål

Hva er nyreligiøsitet? Hva kan fremveksten av nyreligiøsitet komme av?

Dette er en refleksjonsoppgave i religion og etikk. Den tar for seg emnet "nyreligiøsitet" og hva fremveksten av dette fenomenet kan komme av. Her er fakta flettet inn med personlige refleksjoner. Karakter: 5- (3. klasse)
Bokmål

Hva er rusmidler?

Fakta om cannabis og hasj. Vedlagt som en PowerPoint-presentasjon.
Bokmål

Hva har oljen betydd for Norge?

En oppgave om oljens opprinnelse og hva den har betydd for Norge som nasjon.
Bokmål

Hva skal gjøres for å stoppe den økende bruken av rusmidler

Forslag til hvordan man kan dempe rusmiddelbruken.
Annet

Hva skjer når vi trener?

En temaoppgave om trening og immunforsvaret. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Hva vil det si å være normal?

Oppgave om psykiske lidelser.
Bokmål

Hvem var vikingene og hva er spesielt for vikingsamfunnet?

Et historisk innblikk i vikingsamfunnet.
Bokmål

Hvilke filosofiske problemer var før-sokratierne opptatt av?

Ex.phil.-oppgave. Drøft ulike problemstillinger og de svar som ble fremsatt. Gjør særskilt rede for atomistenes synspunkter og legg i den forbindelse vekt på å se atomismen som et kompromiss mellom de filosofiske retningene.
Bokmål

Hvilke likheter og forskjeller er det i religionenes syn på mennesket?

Om begrepet "Synd" og synet på menneske i de 5 store religionene. Oppgave i KRL.
Bokmål

Hvilke religioner har det vi kaller åpenbarte skrifter?

Om åpenbarte skrifter og om hvordan man skal behandle de hellige skriftene i de 5 store religionene.
Bokmål

Hvordan en harddisk fungerer

Oppbygning og funksjon til en harddisk.
Bokmål

Hvordan er moten for ungdommen i Norge i dag?

Vi tok for oss ungdomsmote i Norge i dag. Samt at vi spurte klasser på skolen vår om mote.
Bokmål

Hvordan fungerer et fotoapparat?

Halve delen av en oppgave som jeg og en kamerat fikk 6- på. Andre delen var om fotoapparatets historie.
Bokmål

Hvordan kunne dette skje?

Jødeutryddelsen under den andre verdenskrigen. Hvordan jødeutryddelsen under den andre verdenskrigen kunne skje.
Bokmål

Hvordan styres EU?

Hvordan styres EU? Kort oppsummering.
Bokmål

Hvorfor ble det ikke krig i 1905?

En liten oversikt over ting som gjorde at det ikke ble krig i 1905. Ingen stor oppgave, men en grei sjekkliste før eksamen.
Bokmål

Hvorfor er det så mye olje på norsk sokkel?

Forklaring på hvorfor vi har så mye olje!
Bokmål

Hvorfor jødene er blitt forfulgt opp gjennom historien

Sammendrag skrevet i KRL om jødene, jødenes opprinnelse, samt bakgrunnen for jødehat.
Bokmål

Hvorfor startet andre verdenskrig?

Drøftningsoppgave om hvorfor andre verdenskrig startet. Drøftet forskjellige grunner til hvorfor 2VK startet. kar: 6 (3.kl)
Bokmål

Hydrogen

Hydrogens kjemiske egenskaper, oppbygning, bruksområder, utvinning og historie.
Bokmål

Hydrogenbilen

En stor oppgave om hydrogen og brenselceller, grunnlaget for at man ikke kan fortsette bruken av fossile brensler. Oppgaven legger størst vekt på drivhuseffekten og global oppvarming.
Bokmål

I-land og U-land

En sammenlikning av Kamerun og Norge. Et U-land og et I-land.
Bokmål

Ibsen og sjangeren drama

Oppgave om dramaets historie og oppbygging, Ibsens liv og forfatterskap, resymé av dramaet "Når de døde våkner", og sammendrag av en omvisning på Ibsen-museet.
Bokmål

Idrett, kultur og samfunn

En mappeoppgave i Powerpoint-format vedrørende faget idrett, kultur og samfunn.
Bokmål

Idrettsskader

En treningslæreoppgave om idrettskader, behandling osv.
Bokmål

Ikoner

Informasjon om bruk av ikoner i den gresk ortodokse kirke.
Bokmål

Immunforsvaret

Prosjekt om immunforsvaret.
Bokmål

Imperialismen

I denne oppgaven skal jeg kort drøfte imperialisme helt fra 1500-tallet til og med i dag.
Bokmål

Imperialismen

Spørsmål og svar om imperialismen. Oppgavene er fra faget Nyere historie (3. klasse, vgs).
Bokmål

Imperialismen: Utbytting eller utvikling?

Tekst med et kritisk syn på imperialismen, var det ren utnytting eller bidro imperialismen til utvikling i de ulike koloniene?
Bokmål

Impresjonismen

Tekst om impresjonismen som epoke, og om kunstneren Claude Monet.
Bokmål

Indonesia vs. Japan

En sammenlikning av et u-land (Indonesia) og et i-land (Japan). Samfunnsfagsprosjekt, våren 2010.
Bokmål

Industriland, utviklingsland og nic-land

Fakta om Bolivia, Kina og Frankrike, henholdsvis et utviklingsland, nic-land og industriland. I tillegg sammenliknes utdanningstilbudet i Frankrike og Bolivia. Samfunnsfagprosjekt i 10. klasse.
Bokmål

Information technlogy

Kort om IT og fremtiden.
Engelsk

Inger Hagerup

Bokmål

Inger Hagerup

Faktaoppgave om Inger Hagerup.
Nynorsk

Inger Hagerup og Jan Erik Vold

Her står det kort om dei to forfattarane og nokre av dikta deira!
Nynorsk

Ingvar Ambjørnsen

Om forfatteren Ingvar Ambjørnsen.
Bokmål

Ingvar Ambjørnsen

Biografi av Ingvar Ambjørnsen og omtale av to av bøkene hans, "De blå ulvene" og "Giftige løgner".
Bokmål

Ingvar Ambjørnsen

Forfatterportrett av Ingvar Ambjørnsen
Bokmål

Integritet og fortvilelse

Fagteorinotat i sosialkunnskap om integritet og alderdom.
Bokmål

Internasjonale politiske og økonomiske organisasjoner

Eksportmarkedsføring for VK2 (innleveringsoppgave). Omtale av verdens viktigste økonomiske og politiske organisasjoner, og disses innvirkning på norsk utenrikshandel/næringsliv.
Bokmål

Internett

Lengre oppgave om Internett. Hisotrie, struktur, fremtid...
Bokmål

Internett

Om hvordan internett startet
Bokmål

Intervju med krigsveteranen Helén Mowickel Nilsen

Intervju med en krigsveteran som var med på både det ene og det andre.
Bokmål

Intervju om 2. verdenskrig

Forteller om hverdagen til en helt vanlig jente og hennes familie under 2. verdenskrig.
Bokmål

Introduksjon til genteknologi

Oppgave om genteknologi, som er langt mer enn kloning. Karakter: 5+ (3. året på vgs)
Bokmål

Iran

Nesten alt om landet Iran.
Bokmål

Ireland

Dette er en tekst om Irland. Karakter: 5+
Engelsk

Irland

Fakta om Irland.
Engelsk

Islam

Oppgave om Muhammed og islam.
Bokmål

Islam

Oppgave om islam. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Islam

Oppgave om islam.
Bokmål

Islam

Litt om islam.
Bokmål

Islam

Prosjektoppgave om islam.
Bokmål

Islam og buddhismen

Sammenligning av islam og buddhismen.
Bokmål

Islam og buddhismen

Her gjøres det rede for litt historie og sammenlikning av religionene islam og buddhisme gjennom en PowerPoint-presentasjon.
Bokmål

Islam og kristendommen

I denne oppgaven har jeg tatt for meg to religioner, islam og kristendommen. De to religionene skulle jeg sammenligne. Skrevet i 8. klasse i RLE.
Bokmål

Islam, hinduisme og kristendom

Informativ oppgave om islam, hinduismen og kristendommen.
Bokmål

Islamsk tradisjon ved død

Kort om hva som skjer når en muslim dør.
Bokmål

Island

Omfattende geografiprosjekt om Island skrevet på VG1.
Bokmål

Island på 900-tallet

Island på 900-tallet
Nynorsk

Islandske ættesagaer og Ramnkjell den Frøysgode

Innhold og oppbygning av de islandske ættasagaene, og en sammenlikning av Ramnkjell den Frøysgode med dagens idealer. Karakter: 5+ (Ta vekk underoverskrifter = 6)
Bokmål

Israel mot Palestina – Hvem er det sitt land?

Konflikten mellom Israel og Palestina. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Israel og Palestina: Krisen på Gaza

Oppgaven handler om konflikten mellom jødenes Israel og palestinerne, en konflikt og krise som strekker seg fra 2. verdenskrig til i dag. Karakter: 6
Bokmål

IT til besvær?

Artikkel om fordeler og ulemper ved bruk av IT
Bokmål

Italia

Fakta om Italia, og kort om landets historie, styresett etc.
Bokmål

Ivar Aasen

Kort tekst om Ivar Aasen.
Bokmål

Ivar Aasen

Om Ivar Aasen samt en oversikt over verkene hans.
Nynorsk

Ivar Aasen

Ivar Aasen, bondesønnen som ble språkforsker og ga oss nynorsk.
Bokmål

J L Tiedemanns historie

Historien til J L Tiedemanns Tobakksfabrikk. Karakter: 5
Bokmål

Jack the Ripper

Hoveddel i et prosjekt i engelsk fordypning om historiens kanskje mest kjente seriemorder, Jack the Ripper.
Engelsk

Jamaica

Et prosjekt om den karibiske øya Jamaica. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Janteloven, gjelder den oss?

Janteloven, gjelder den oss?
Bokmål

Japan under 2. verdenskrig

Den japanske rollen under andre verdenskrig.
Bokmål

Japan under 2. verdenskrig

Fagtekst om Asia, spesielt Japan, under 2. verdenskrig.
Bokmål

Japan vs. Vietnam (I- vs. U-land)

Sammenligning av Japan (I-land) og Vietnam (U-land). Hvorfor har velstandsutviklingen vært mye svakere i Vietnam enn Japan?
Bokmål

Japansk

Oppgave om det japanske språket.
Bokmål

Jean-Bedél Bokassa

Kort prosjekt om et totalitært regime.
Bokmål

Jeanne D'Arc

Temaoppgave om Jeanne D'arc. Er ikke helt ferdig, men men..
Bokmål

Jehovas Vitner

Temaoppgave om JV basert på en video.
Bokmål

Jehovas vitner

Omfattende oppgave om trossamfunnet Jehovas vitner. Bakgrunnen til Jehova-navnet, frelse og endetiden, blodoverføringer og generell fakta er noen stikkord for innholdet. Karakter: 6 (8. klasse)
Bokmål

Jehovas vitner

Fakta om Jehovas vitner, samt noen uhøytidlige "råd" til slutt i oppgaven.
Bokmål

Jernalderen

Oppgave om leveforholdene i Norge under jernalderen.
Bokmål

Jernproduksjon

Oppgave om jernproduksjon i Norge og generelle fakta om jern.
Bokmål

Jesu opplevelser i påsken

Denne oppgaven handler om Jesu opplevelser i påsken.
Bokmål

Jesus - en profet i islam

Det er en skrift om kristendommens historie frem til i dag. Spesielt konflikten mellom unitarer og de som tror på treenigheten. Redaksjonen gjør oppmerksom om at bidraget er innsendt av en muslimsk organisasjon.
Bokmål

Jesus' liv

Denne stilen var en oppgave jeg fikk på skolen, og den handler om Jesus' liv.
Bokmål

Jobb som sykepleier?

Vil du jobbe som sykepleier?
Bokmål

Johan Herman Wessel

Handler om livet til den dansk-norske forfatteren Johan Herman Wessel.
Bokmål

Johan Sebastian Welhaven

Tekst om Johan Sebastian Welhaven.
Bokmål

Johann Sebastian Bach

Musikkoppgave om barokken, innledningsvis om strykeinstrumentet viola da gamba, og deretter presentasjon av komponisten Johann Sebastian Bach.
Bokmål

John f. Kennedy

About John f. Kennedy.
Engelsk

John F. Kennedy - The 35th President of the United States of America

John F. Kennedys livshistorie på engelsk.
Engelsk

John Kennedy

Om John Fitzgerald 'Jack' Kennedy.
Bokmål

John Ronald Reuel Tolkien (1882-1973)

Om Tolkiens liv og hans bøker.
Engelsk

Jomfru Maria - Myter eller mirakler?

En liten tema oppgave om menneskers møte med Jomfur Maria (5-)
Bokmål

Jonas Lauritz Idemil Lie

Forfatterportrett av Jonas Lie
Bokmål

Jonas Lie

Kort om forfatteren Jonas Lie.
Bokmål

Jorda sine krefter

Oppgave fra 8. klasse om jorda sine indre og ytre krefter.
Nynorsk

Jordan (elven)

Fakta om Jordan (elven)
Bokmål

Jordens utvikling

Jorskorpas historie, platetektonikkteorien, bevegelsene i jordskorpa, Pangea, jordskjelvkatastrofen i Øst-Asia (2004). Karakter: 5+
Bokmål

Jorderosjon og ørkenspreding

Om Jorderosjon og ørkenspreding.
Bokmål

Jordskjelv

Om jordskjelv.
Bokmål

Jordvarme og tidevann

Kort sammendrag i stikkordsform om jordvarme, vulkaner og tidevannet.
Bokmål

Josef Stalin

Mini-prosjekt om den tidligere sovjetiske diktatoren Josef Stalin.
Bokmål

Joseph Delaney

Presentasjon av forfatterskapet til Joseph Delaney med vekt på serien "Den siste lærling". Se vedlagt PowerPoint-presentasjon. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål

Jugoslavia

Historien til Jugoslavia, et land med mange interne grupperinger.
Bokmål

Jules Verne (1863-1905)

Oppgave om den franske forfatteren Jules Verne og enkelte av bøkene hans.
Bokmål

Jødedommen

Prosjekt om jødedommen.
Bokmål

Jødedommen

En oppgave med sentral fakta innenfor jødedommen, som kanskje kan hjelpe noen som skal ha oppgave om jødedommen.
Bokmål

Jødedommen

Fakta om jødedommen.
Nynorsk

Jødedommen

Nyttig informasjon om jødedommen, for eksempel om matregler, hellige bøker, helligdager og kippa.
Bokmål

Jødedommen og Buddhismen

Teksten inneholder en oversikt over viktige verdier i de ulike religionene.
Bokmål

Jødeforfølgelse

Stil om jødeforfølgelsen helt tilbake til romertiden. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål

Jødeforfølgelsen

Oppgave om Jødeforfølgelsen.
Bokmål

Jødeforfølgelsene og konsentrasjonsleirene

Litt om det forferdelige som skjedde med jødene like før og under 2. verdenskrig.
Bokmål

Jødene

Kort om behandlingen av jødene under 2. verdenskrig.
Bokmål

Jødene, fangene og konsentrasjonsleiren

En oppgave jeg laget i 10. klasse. Oppgaven gikk ut på å ta for seg en eller flere av konsentrasjonsleirene. Ellers sto vi veldig fritt til å velge hva vi ville ha med. Jeg har skrevet et dikt og en bokanmeldelse av "Anne Franks dagbok"
Bokmål

Jøder i Norge

Beskriver hvordan jøder ble behandlet i Norge under den 2. verdenskrig.
Bokmål

Kampen mot kreft

Litt om hvordan kreft oppstår og hvordan man kan forebygge kreft.
Bokmål

Karbidlykt

Fin som grundig faktadel til rapporter on etyn-gass o.l. Mye bra fakta om Karbid-lykter.
Bokmål

Karbohydrater - vår hovedenergikilde

Karbohydrateters virkning på kroppen, og karbohydratenes oppbygning. Enkelte kommentarer fra læreren står i parentes.
Bokmål

Karbonkjemi, gener og arv

Muntlig prøve i naturfag. Se vedlagt PowerPoint-presentasjon. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Karismatiske religiøse bevegelser

Prosjekt i samfunnskunnskap om sekter. Karakter: 5 (VK1)
Bokmål

Karl Johan (1763-1844)

Om kongen Karl Johan.
Bokmål

Karl Marx

Historie om Karl Marx. Hva han stod for, mente om samfunnet, hva han ville, hvem han samarbeidet med/mot, ulike reformer... Kjempe bra !:)
Bokmål

Karriereplan: Politi

Karriereplan for politiyrket. Inneholder også intervju med to polititjenestemenn. (Skrevet i 10. klasse)
Bokmål

Katapulter og kastermaskiner

Flott oppgave om katapulter og kastemaskiner. Tar for seg alt fra spretterter til utskytingsramper på hangarskip.
Bokmål

Kenya

Fakta om Kenya. Kronlogisk punktliste.
Engelsk

Kenya

Utviklingen i Kenya frem til frigjøringen
Bokmål

Kenya vs Norge

Sammenligning av Kenya og Norge. Et u-land og et i-land.
Bokmål

Kim Karlsen i Saabye Christensens "Beatles"

Analyse av Kim Karlsen, hovedperson i boken Beatles skrevet av Lars Saabye Christensen.
Bokmål

Kina

Generelt om Kina.
Bokmål

Kina vs Cuba

En sammenligning av Kina og Cuba.
Bokmål

Kirken og nazismen

Hvordan den katolske kirke og den lutherske kirke forholdt seg til nazismen i Tyskland. Karakter: 6-
Bokmål

Kisses

Oppgave om kyssing og vennskap. Tentamen i engelsk, 8. klasse.
Engelsk

Kjernekraft

Hva er kjernekraft? Hvilken prosesser finnes? Hvilken prosess burde vi bruke? En gjennomgang av fisjon, fusjon og antimaterie. Verdig professorgrad i fysikk :) Karakter: 6 (1. kl. VGS, naturfag og litt matte)
Bokmål

Kjærlighet og kjønnsroller

Om menn og kvinners roller i kjærligheten og samfunnet, og hvordan kjønnsrollene over tid har endret seg. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Kjønnsforskjeller i islam

Om kvinnen og mannens rolle i islam.
Bokmål

Kjønnshormoner

En kort oppgave om kjønnshormoner.
Bokmål

Kjønnsjukdommar

Innehelde litt fakta om kjønnsjukdommar generelt, litt om klamydia, kjønnsvorter, kjønnsherpes & HIV/Aids.
Nynorsk

Kjønnssykdommer

Ulike kjønnssykdommer.
Annet

Kjøtt

Det meste du trenger å vite om kjøttet vi spiser i Norge.
Bokmål

Klamydia

Oppgave om kjønnssykdommen klamydia.
Bokmål

Klassisisme og opplysningsfilosofi

1700-tallets litterære periode. Kar: 6
Bokmål

Klassisk musikk

Informasjon om klassisk musikk og viktige komponister innenfor Wienerklassisismen.
Bokmål

Klima i Norge

Geografioppgave om hvorfor Norges klima er som det er. Hva bestemmer forholdene for været og klimaet i Norge?
Bokmål

Kloning

Veldig bra oppgave om kloning, både layout- og innholdsmessig.
Bokmål

Knut Hamsun

Portrett av forfatteren Knut Hamsun.
Bokmål

Knut Hamsun

Om Knut Hamsun og hans liv.
Bokmål

Knut Hamsun (1859-1952)

Kort tekst om Knut Hamsund.
Bokmål

Knut Hamsun- landstrykeren

Om Knut Hamsun.
Bokmål

Kokain

Temahefte laget om det narkotiske stoffet kokain, som i hovedsak produseres i Latin-Amerika. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål

Koloniseringen av Afrika

Handler om: Afrika blir kartlagt, kappløp i nord, afrikansk motstand, okkupasjon og miljøkrise, slavehandel.
Bokmål

Konfliktene i Midtøsten

Her tar jeg for meg endel spørsmål om konflikten i Midtøsten.
Bokmål

Konsentrasjonsleierne Auschwitz og Birkenau

Oppgave om konsentrasjonsleierne under 2. verdenskrig, jødenes situasjon oppi det hele osv.
Bokmål

Konsentrasjonsleirene Auschwitz I og II

Samfunnsfagprosjekt om konsentrasjonsleirene under 2. verdenskrig.
Bokmål

Kopper

Fakta om kopper, inkludert virusets historie og konsekvenser.
Bokmål

Korallrev og havet

Oppgave om korallrev og havet.
Bokmål

Koreakrigen (1950-53)

Om Koreakrigen (1950-53)
Bokmål

Kornett

Oppgave om musikkinstrumentet kornett. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Korsettets historie

Historien til korsettet fra antikken frem til i dag.
Bokmål

Kort om sukker

Hva er sukker? Og hva kan det brukes til?
Bokmål

Kortfattet om datamaskiner

Dette var opprinnelig en lekse, men den ble nok litt lengre enn forventet. Læreren sa at hun hadde sett på det, men at hun ikke forsto noe. (9. klasse)
Bokmål

Kost ved laktoseintoleranse

Handler om kost ved laktose.
Bokmål

Kreft

Benmargskreft, lymfekreft, leukemi og "Når barn får kreft".
Bokmål

Kreft

Kort om kreft og ulike behandlingsmetoder. Karakter: 5
Bokmål

Kreft

Informasjon om kreft.
Bokmål

Krigen i Gaza

Hvilket forhold har de forskjellige organisasjonene til krigen som foregår i Gaza.
Bokmål

Krigen i Norge

Om invasjonen av Norge, 4. april 1940. Om Blücher, Quisling, regjeringen, Oscarborgs med mer.
Bokmål

Krigen i Stillehavet

Tar for seg krigens gang, fra japanernes bombing av Pearl Harbor til atombombedroppene over Japan.
Bokmål

Kristendom

Generelt om kristendommen.
Bokmål

Kristendom Hellige steder, personer og skrifter

Beskrivelse av hellige steder i kristendommen.
Bokmål

Kristendom-Marx, Kierkegaard og Freud.

Kristendom-Marx, Kierkegaard og Freud.
Bokmål

Kristendommen

Om ulike sider ved kristendommen.
Nynorsk

Kristendommen

Handler om kristendommens historie og opprinnelse. Prosjekt i KRL. Karakter: 6
Bokmål

Kristendommen og kjønnsdebatten

Kort om mannens og kvinnens stilling i kristendommen.
Bokmål

Kristin Lavrandsdatter

Kort om filmen. Handlingsreferat og litt personkarakteristikk.
Bokmål

KRL. Hvorfor feirer vi påske?

Handler om hva som skjedde i Israel under fangenskapet i Egypt og hvorfor vi feirer påske.
Bokmål

KRL: Den katolske og den ortodokse kirke

Fakta om den katolske og den ortodokse kirke relatert til KRL-faget.
Bokmål

Kroppens forsvar - immunforsvaret

Denne prosjektoppgaven handler om immunforsvaret. Det ytre forsvar og den indre forvar.
Bokmål

Kroppens forsvarsmekanismer

Kroppens forsvarsmekanismer. Karakter: 6 (grunnkurs allmenfag)
Bokmål

Ku Klux Klan

Historien om Ku Klux Klan
Bokmål

Kunstmusikk og kommersiell musikk

Forskjeller og likheter mellom disse sjangerne.
Bokmål

Kurt Cobain - a fameous american

Biografioppgave om Kurt Cobain.
Engelsk

Kva er rasisme?

Ein kort artikkel om kva rasime er.
Nynorsk

Kvikksølv

Handler om kvikksølv.
Bokmål

Kvinnemote gjennom tidene

Klesstiler og moter har endret seg veldig gjennom tiden. I denne teksten har jeg skrevet og skildret dens utvikling og forandring helt fra middelalderen.
Bokmål

Kvinner i islam

En innføring i kvinners stilling i islam.
Bokmål

Kvinner i Islam

Beskrivelse av islam med hovedvekt på kvinnens stilling, spesielt i forbindelse med ekteskap.
Bokmål

Kvinner i middelalderen

Litt om korleis samfunnet behandla kvinnene i middelalderen.
Nynorsk

Laks (salmo salar)

En del informasjon om fiskearten laks.
Bokmål

LAN - Local Area Network

Dataoppgave om nettverk.
Bokmål

Lance Armstrong

Litt om syklisten Lance Armstrongs kariere og sjukdommen hans.
Engelsk

Landskapet i Moss

Innlevering i geografi med beskrivelse av landskapet i Moss og hvordan mennesket har endret det.
Bokmål

Lars Saabye Christensen

Handler om forfatteren Lars Saabye Christensen.
Bokmål

Le terrorisme en Etats

En stil om terrorismen i USA.
Fransk

Led Zeppelin

Historien til rockebandet Led Zeppelin.
Bokmål

Led Zeppelin

Om Led Zepelin fra de var relativt ukjente til de ble verdenskjente.
Bokmål

Leger Uten Grenser

Tar for seg det meste om LUG - fra hvordan det startet til hva de driver med nå.
Bokmål

Leiv Eiriksson og vinlandsreisene

Historieoppgave om Leiv Eiriksson og vinlandsreisene. Karakter: 6
Bokmål

Leiv Eriksson

Om Leiv Eriksson
Engelsk

Lenin

Kort tekst om Lenin.
Nynorsk

Leonardo da Vinci

Sammendrag av historien til Leonardo da Vinci med hovedvekt på bildene han malte.
Bokmål

Leonardo da Vinci

Utdypende om Leonardo da Vinci.
Bokmål

Let Freedom Ring

Faktahistorie om det amerikanske moralpatriotiske symbolet The Liberty Bell skrevet i 8. klasse.
Engelsk

Libya

Innholdsrik tekst om Libya som bl.a. tar for seg historie, geografi og økonomi.
Bokmål

Likelønn

Kampen om lik lønn uansett kjønn. Del av prosjekt i 10. klasse ("En verden i forrandring").
Bokmål

Likestilling og menneskeverd

Handler om likestilling mellom menn og kvinner, og litt om likestilling og diskriminering.
Bokmål

Lillestrøm SK

Prosjektarbeid om LSK fra 2001.
Bokmål

Linkin Park

Innholdsrik tekst om Linkin Park. Karakter: 5
Bokmål

Litt fakta om Malta

Omfattende tekst med mye faktastoff om Malta (uten illustrasjoner).
Nynorsk

Litt om lyrikk

Omhandler temaet lyrikk og litt om noen lyrikere.
Bokmål

Litteraturhistorie - Nyromantikken

Inneholder fakta og kjennetegn om nyromantikken med fortellinger om forfattere og deres historie. Diktanalyse og resymé av novellen "Victoria" av Hamsun. Karakter: 5+
Bokmål

Livet

En stil om liv og død skrevet på tentamen i norsk. Karakter: 6 (9. trinn)
Bokmål

Livet i Ravensbruck

Fakta om konsentrasjonsleire generelt, og mer utdypende om Ravensbruck.
Bokmål

Livssynshumanismen

En oppgave skrevet i KRL om livssynshumanisme.
Bokmål

Logisk positivisme eller den logiske empirismen

Logisk positivisme eller den logiske empirismen, Popper, Kuhn, paradigmer , puzzle-solving og anomalier.
Bokmål

London

Ulike severdigheter i London, samt litt historie.
Engelsk

Losen langs leia

Prosjektarbeid om losens historie.
Bokmål

Luft, vær og klima

Denne teksten er en samfunnsfaglig tekst som handler om temperaturen og de forskjellige klimasonene. Karakter: 5 (8. klasse)
Bokmål

Lungesykdommer - kols

Case om en kolspasient.
Bokmål

Læstadianismen

Oppgave om Læstadianismen. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Løsemidler

Om skadene det påfører oss.
Bokmål

Magna Carta

Nyttig informasjon om Magna Carta.
Engelsk

Mahatma Gandhi

About Mahatma Gandhi.
Engelsk

Makrell

Oppgave om markell, som også inneholder litt om annen fisk, makrellfotball og en matoppskrift. Karakter: 5+
Bokmål

Maktfordeling

Oppgaven i samfunnslære lød: Gjør greie for arbeidsfordeling Storting, regjering og stat. Drøfting av om makt ligger her eller andre steder. Karakter: 6
Bokmål

Maldivene - Det gjenoppdagede paradis

Fakta om Maldivene, øygruppe i det Indiske hav.
Bokmål

Malingstyper for stål

Oppgave om maling av stål, både grunning og toppstrøk.
Bokmål

Man and his pets

Litt om hvordan menneskene holder dyr nå og før
Engelsk

Man, machine and work

Engelskoppgave skrevet på grunnkurs om USAs arbeidshistorie.
Engelsk

Manchester City

Historien til fotballklubben Manchester City.
Engelsk

Manchester Uniteds historie

Historien til Manchester United, en av verdens mest innflytelsesrike fotballklubber.
Bokmål

Mao Zedong (1893-1976)

Oppgave i samfunnsfag som omhandler Maos liv.
Bokmål

Mappeinnlevering i rettslære - flere øvingsoppgaver

Mappeinnlevering med mange øvingsoppgaver fra flere av temaene i Rettslære VK2. Avtalerett, straffe-/vegtrafikkrett og rettergang.
Bokmål

Maria Gripe

Oppgave om den svenske forfatteren Maria Gripe.
Bokmål

Mark Knopfler

Kort om Mark Knopfler (+ Dire Straits)
Bokmål

Mars

Foredrag om planeten Mars.
Bokmål

Marshallhjelpen

Essay arbeidsoppgave om den kalde krigen. Karakter: 5+
Bokmål

Maslows teorier

Om Maslows teorier med hovedvekt på hans kjente behovspyramide.
Bokmål

Mat og energi

Prosjekt i Natur og Miljø om mat og energi. Karakter: 5-
Bokmål

Mat og religion: mattradisjoner og mattabu

Enkelte typer mat må man for enhver pris unngå å spise. Akkurat hva slags mat dette gjelder avhenger av religiøs overbevisning.
Bokmål

Mat, kjemi og energi

Oppgave om næringsstoffer kroppen trenger inndelt i protein, fett og karbohydrater. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Maten vi lever av

Detaljert prosjekt om næringsstoffer og kroppens organer. Prosjektet er fra kapittel 4 i boken kosmos - Maten vi lever av. Inneholder også en rapport fra et ubehagelig forsøk. Karakter: 6
Bokmål

Matens vei igjennom kroppen

En oppgave skrevet om matens vei igjennom kroppen. Karakter: 6
Bokmål

Matintoleranse

Fakta om matintoleranse og oppskrift på glutenfri pizza og ambrosiabrød.
Bokmål

Matthew Brooke Jansen

Om fotballspilleren.
Bokmål

Matvaner og livsstilssykdommer

Stilen handler om livsstilssykdommer, frukt og grønnsaker, og generelt om sunne matvaner.
Bokmål

Mauritius - République de Maurice

Oppgave om Mauritius, fakta, historie, osv.
Bokmål

Maya-indianarane

Oppgave om Maya-indianerne fra Mellom-Amerika.
Nynorsk

Me as Michael Jackson...

Forfatteren forteller livshistorien til Michael Jackson fra 1. person.
Engelsk

Med hele verden som marked

Spørsmål og svar om verdensøkonomien.
Bokmål

Menneskenes påvirkning på ozonlaget

Naturfagoppgave som omhandler hvordan menneskene påvirker ozonlaget, og hvilke følger det kan få.
Bokmål

Menneskerettighetene

Innføring om menneskerettighetene, domstolen i Haag og straffereaksjoner for brudd på menneskerettighetene.
Bokmål

Menneskerettighetene

Fakta om menneskerettighetene og FN.
Bokmål

Menneskerrettighetssituasjonen i Turkmenistan

En Samfunnkunnskap-oppgave om Menneskerettigheter generelt og MR-brudd o.l i Turkmenistan. Karakter: 5 (svak)
Bokmål

Menneskers utvikling

Oppgave i psykologi om risikofaktorer for å utvikle kriminell atferd. Karakter: 6
Bokmål

Menneskesyn i buddhismen

Oppgave som besvarer spørsmålene: Hva avgjør et menneskes karma? Hva er buddhistenes mål?
Bokmål

Menneskets påvirkning i miljøet for å skape trygge leveforhold.

Oppgave i naturfag. PowerPoint-presentasjon om "Menneskets påvirkning i miljøet for å skape trygge leveforhold". Karakter: Godkjent (1. klasse, VGS)
Bokmål

Menneskets utvikling

Historien til våre genetiske forfedre frem til i dag. Karakter: 5+ (3BI)
Bokmål

Menneskets utvikling

Prosjektoppgave i natur og miljø om menneskets utvikling.
Bokmål

Menneskeverd?

En tekst om konflikter og menneskeverd.
Nynorsk

Metall - Nikkel

Prosjekt i natur og miljø om metallet nikkel.
Bokmål

Metaller i industrien

En beskrivelse av forskjellige metallers egenskaper og bruksområder.
Bokmål

Metallica

PowerPoint-presentasjon om Metallica i perioden 1982-2003. Prosjekt fra 8. klasse.
Nynorsk

Metallica

Kort om Metallicas historie, og analyse av låta "Nothing else matters". Karakter: 5
Bokmål

Metallica

Oppgave om heavy metal-bandet Metallica. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

MetallicA

Litt om det kjente bandet.
Engelsk

Metallica

Metallica frå begynnelsen til St. Anger. Prøvd å få med det meste. Karakter: 5
Nynorsk

Michael Jackson

Fakta om Michael Jackson og musikken hans.
Bokmål

Michael Jordan

Elevarbeid om Michael Jordan
Bokmål

Mikrofon

Nedlastbar powerpointpresentasjon om forskjellige mikrofoner og hva de består av.
Bokmål

Militæret i 1905

Gruppeoppgave om militæret i 1905. Et innblikk i det militære forholdet mellom Sverige og Norge i 1905 av Anette, Michael og Hannah.
Bokmål

Miljøriktig med gasskraftverk?

Om gasskraftverk
Bokmål

Milorg

Temaoppgave om Milorg under andre verdenskrig og de forskjellige sabotasjeoperasjonene.
Bokmål

Mishandling av barn

Omfattende oppgave om mishandling barn som et globalt problem.
Bokmål

Mobbing - når mobbeofferet selv blir en mobber

Kasusoppgave om mobbing skrevet av en lærervikar.
Bokmål

Mobbing et "evig" problem, eller?

Dette er mitt avsluttende prosjektarbeid om mobbing i 10. klasse. Håper noen finner noe de kan få bruk for.
Bokmål

Moder Jord

Omhandlende livet til de i De Jordløses Bevegelse i Brasil.
Bokmål

Mohandas K. Gandhi

Temaoppgave om Mahatma Gandhi
Engelsk

Montesquieu

Fortelling om filosofen!
Bokmål

Mormonere

Foredrag om mormonere. Karakter 5+ (VK2)
Bokmål

Motebildet i Norge fra 1940 til 2000

Kort om de ulike motene i Norge fra 1940 til 2000.
Bokmål

Mount St. Helens

Faktahistorie om vulkanfjellet Mount St. Helens som hadde et mye omtalt utbrudd i 1980.
Engelsk

Muhammad

Oppgave om profeten Muhammad.
Bokmål

Muhammad Ali

Tekst om Muhammad Ali, regnet som tidenes største bokser.
Bokmål

Mumiene

Hvordan man mumifiserte før i tida.
Bokmål

Muntlig tentamen i matematikk

Tema: Matematikk. Emne: Sport - fotball. Ekstraoppgave: Likninger Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Music in the 1960"s

Dette er en temaoppgave om musikk på 60-tallet og Jimi Hendrix.
Engelsk

Musikk

Sidemålsstil om musikk, og om opplevelsen det gir å høre på musikk.
Bokmål

Musikksjangerne hard rock, blues, disco og jazz

Hard rock, blues, disco og jazz sine kjennetegn og noen musikere innen de forkjellige sjangerne. Skrevet i 10. klasse
Bokmål

Muskler

En oppgave med tre spørsmål om hvordan musklene fungerer. Kar: 5+
Bokmål

Mussolini og fascismen

Prosjekt om Mussolini og fascismen. Laget av Kristina, Martine, Rahma og Farhia.
Bokmål

Mussolini og fascismen

Dette er et prosjekt jeg hadde på ungdomsskolen om Mussolini og fascismen.
Bokmål

Mussolini og fascismen

En detaljert historie om Benito Mussolini og Fascistpartiet i Italia.
Bokmål

Mørning av biff

Faktorer som påvirker mørning av biff fra storfe
Bokmål

Napoleon Bonaparte

Meget kort om Napoleon.  
Bokmål

Narkotika

Kort om narkotika og forfatterens meninger ang. temaet
Bokmål

Narkotika

Beskrivelse av de forskjellige narkotiske stoffene og deres virkning.
Bokmål

Narkotika og tobakk

Dette er en oppgave om virkninger mm. om noen forskjellige narkotiske stoffer, og også om tobakk.
Bokmål

Narkotika opp over tida

Fakta om narkotikaproduksjon og problemene narkotikamisbruk medfører for det norske samfunnet, samt virkningen av diverse narkotiske stoffer.
Bokmål

Narkotikakampen

Fakta om narkotikaproduksjon og problemene narkotikamisbruk medfører for det norske samfunnet.
Bokmål

Nasjonalismen

Utfyllende forklaring om hva nasjonalisme er, og eksempler fra europeisk historie. Oppgaven ble skrevet i faget Nyere historie (3. året, vgs).
Bokmål

Nasjonalromantikken (ca. 1800-1850)

Her står det om litt forskjellige personar og om nasjonalromantikken. Skrevet i 9. klasse.
Nynorsk

Nasjonalromatikken

Kort om nasjonalromantikken.
Nynorsk

Native American History

Om urbefolkningen i Amerika; Indianerne.
Engelsk

Native Americans

Oppgave om indianere i Nord-Amerika.
Engelsk

Native Americans

Oppgave om urbefolkningene i Amerika.
Bokmål

NATO og Warzsawapakten - redsel for den andre

Oppgave om de to sentrale militæralliansene i etterkrigstida.
Bokmål

Naturalismen

Om naturalismen.
Bokmål

Naturalismen - Amalie Skram

Om Amalie Skram og noen av hennes verker
Bokmål

Naturens rene skjønnhet

Stensil om naturens rene skjønnhet. Karakter: 5/6 (grunnkurs allmenn)
Bokmål

Nauru

Oppgave om den lille øystaten Nauru, verdens mest tragiske og fascinerende land.
Bokmål

Nelson Mandela

Prosjektoppgave om Nelson Mandela.
Engelsk

Nerver og nervesystemet i menneskekroppen.

Oppgave om nervesystemet.
Bokmål

Nevada

Om staten Nevada
Engelsk

New Jersey

PowerPoint-presentasjon om delstaten New Jersey. Fikk 5 - på GK Allmenn.
Engelsk

New Zealand

En innholdsrik oppgave om New Zealand. Karakter: 6
Engelsk

New Zealand - Styresett og kriminalitet

Prosjekt i fellesfagsgeografi på VGS om New Zealand.
Bokmål

Nicolaus Widerberg

Oppgave om samtidskunstneren Nicolaus Widerberg.
Bokmål

Nightwish

Nightwish, en symfonisk metalgruppe fra Finland.
Bokmål

Nightwish

Historien om bandet Nightwish.
Bokmål

Nordlys

Mye interessant informasjon om nordlyset. Karakter: 5-
Bokmål

Nordsjøfarten

Om Nordsjøfaren; om de som tok seg over til Storbritannia under krigen.
Nynorsk

Noreg i krig

Temaoppgave om andre verdenskrig i Norge
Nynorsk

Norge - fra fattig til rik

En fagtekst der temaet var om hvordan Norge har blitt et rikt land. Teksten skulle være begrenset til hovedsakene. Jeg fikk trekk pga. at den var for lang... Karakter: 5+ (9. klasse)
Bokmål

Norge og EU

Norges forhold til EU gjennom EØS og Schengen-avtalen.
Bokmål

Norge på topp i antall trafikkofre

En artikkel om ungdom og store hastigheter.
Bokmål

Norges bytteforhold ovenfor utlandet

Heldagsprøve i samfunnsøkonomi 2 om Norges bytteforhold ovenfor utlandet. Karakter: 6
Bokmål

Norges oljeavhengighet

En artikkel fra 9. klasse om den norske oljehistorien og hvor avhengige Norge er av oljen. Karakter: 5
Bokmål

Norrøn Mytologi

Om Norrøn mytologi.
Nynorsk

Norrøn mytologi

Forklaring av norrøne fenomener.
Bokmål

Norsk fiske innenfor EU

Geografioppgave om hvordan fisket blir i Norge dersom vi blir med i EU.
Bokmål

Norsk historie fra 1905 til 1972

En gjennomgang av norsk historie fra unionsoppløsingen i 1905 frem til EF-avstemmingen i 1972.
Bokmål

Norsk Hydro

Tekst om Norsk Hydro, et av Norges viktigste industrikonsern. Tar for seg bl.a. historien og ulike satsningsområder.
Bokmål

Norsk jordbrukslandskap

Om norsk landbruk og bønder.
Bokmål

Norsk litteraturhistorie 800 - 1900

Godt sammendrag! Egner seg godt til bruk før eksamen.
Bokmål

Norsk politisk historie 1945-2000

Punktliste med hovedpunkter i norsk politikk 1945-2000
Bokmål

Norsk skriftspråk på 1300-, 1400- og 1500-tallet

Norsk skriftspråk på 1300-, 1400- og 1500-tallet.
Bokmål

Norsk språkhistorie

Om problemene rundt det å ha to skriftspråk.
Bokmål

Norsk språkhistorie

Inneholder en oversikt over norsk språkhistorie fra ca. 1814-1990.
Nynorsk

Norsk språkhistorie 1850-1900

Tar for seg språkutviklingen fra 1850 frem til 1900, med hovedvekt på Ivar Aasen og Knud Knudsen.
Nynorsk

Norsk språkhistorie 1900 til i dag

Språkstriden i forrige århundre i korte trekk.
Nynorsk

Norsk språksituasjon på 1800-tallet

Omhandler den norske språksituasjonen på 1800-tallet.
Bokmål

Norske folkeeventyr

Tar for seg sjangeren "norske folkeeventyr", kjennetegn på dem og hvilke funksjoner de hadde for mennesker før og hvilke de har i dag.
Bokmål

Northern Ireland

Om konflikten.
Bokmål

Nyere Historie

Besvarelse av oppgaver i Nyere historie. Fakta om den russiske revolusjonen, norske arbeiderpartiet, facisme og nazisme og norsk fagbevegelse.
Nynorsk

Nyere rusmidler

Prosjekt om narkotika og narkotikamisbruk
Bokmål

Nyreligiøsitet

Ulike former for nyreligiøsitet. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Nyromantikken (1890-1910)

Nyromantikken - Kort gjennomgang. Inneholder litt informasjon om perioden samt litt om Knut Hamsun. Karakter: 5
Bokmål

Nyromantisk Pessimisme

Faktastil om nyromatikken.
Bokmål

Næringsstoffer

Kort om noen av de viktigste næringsstoffene kroppen trenger.
Bokmål

Næringsstoffer

Næringstoffene og næringstoffenes vei gjennom kroppen.
Bokmål

Okay?

Amalie har nettopp flyttet til Kristiansand. og er spent på hva skole skal bringe. Camilla blir hennes nye lærer, og det tar ikke lang tid før Amalie har fått et godt øye til henne! :) (det er oppdiktning, IKKE sann historie)
Bokmål

Oktale tallsystemer

Forklarer sammenhengen mellom ulike tallsystemer.
Bokmål

Ole Bull

Fakta om Ole Bull.
Bokmål

Ole Bull

Kort om fiolinisten Ole Bull
Bokmål

Ole Høiland (1797-1848)

Oppgave om den notorisk kriminelle Ole Høiland, kjent for både innbrudd og rømninger.
Bokmål

Olje

Fakta om olje, samt informasjon om norsk oljeproduksjon og historie. Karakter: 6- (10. klasse)
Bokmål

Olje og gass

Fakta om olje og gass, deretter et engasjerende innspill mot petroleumsindustrien.
Bokmål

Olympismen

Grundig gjennomgang av Olympismen + drøftinger. IKS er faget. Karakter: 5+ (tror jeg :)
Bokmål

Om sex

Arbeidsoppgaver om pubertet, følelser og sex skrevet i Natur & Miljø.
Bokmål

Operasjon "Weserübung"

Oppgave om den tyske invasjonen av Norge under 2. verdenskrig (kodenavn Operasjon "Weserübung").
Bokmål

Operativsystemets 4 hoveddeler

Om operativsystemets fire hoveddeler, data.
Bokmål

Oppdagelser og oppfinnelser i Renessansen

Stil om oppdagelser og oppfinnelser i Renessansen.
Bokmål

Oppdrag: Henrik Ibsen

Oppgaven inneholder en biografi om Ibsen, et skuespill skrevet av innsender og en analyse av "Ett dukkehjem".
Bokmål

Oppgaver om vikingtiden

Litt om vikingtiden.
Bokmål

Opphavet av Norsk

Om norskens utvikling. Skrevet i sammenheng med norrøn mytologi på almennpåbyggning.
Bokmål

Opphavet til norrøn mytologi

Ny forskning som viser til opphavet av norrøn skandinavisk mytologi som har vist å ha tilknytning til Kaukasus-området ved Svartehavet.
Bokmål

Opplysningstida

Kort sammendrag av opplysningstida. Karakter: 5/4
Bokmål

Opptakten til 2. verdenskrig

Oppgaven forklarer bakgrunnen for at det ble krig i Europa, som utviklet seg til 2. verdenskrig. Karakter: 6
Bokmål

Organisk og mekanisk analyse av et grunnskudd

En grundig bevegelsesanalyse av et grunnskudd i håndball.
Bokmål

Oscarsborg festning under 2. verdenskrig

Fin og informativ oppgave om Oscarsborg festning under annen verdenskrig.
Bokmål

Overgangen til et moderne industrisamfund i Tyskland

Tekst om den moderne industrialiseringen av Tyskland - på dansk (som heldigvis er lettere å forstå skriftlig enn muntlig).
Annet

Overgangsriter i Islam

Overgangsriter innenfor Islam.
Bokmål

Overspisingslidelse (Binge eating disorder - BED)

En del av et prosjekt om overspising og overvekt hos ungdom.
Bokmål

Pablo Picasso

Oppgave om kunstneren Pablo Picasso, både kunsten og livet hans.
Bokmål

Pablo Picasso

Fakta om Pablo Picassos liv.
Bokmål

Pablo Picasso

Om den anerkjente kunstneren med alle de snåle maleriene.
Bokmål

Pablo Picasso

Om maleren Pablo Picasso.
Bokmål

Paleet i Oslo

Siden det ikke fins mange oppgaver om Paleet, kan denne kanskje være nyttig. Karakter: 5
Bokmål

Parkinsons sykdom

Oppgave om Parkinsons sykdom. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Partikler og stoffer

Teksten inneholder en del fakta om jern og hvor du finner det. Den inneholder også en del ting om partikler, samt forklarer partikkelmodellen.
Bokmål

Paulus

Fordypningsoppgave i RLE om Paulus. Egne refleksjoner er ikke lagt med fordi alle har egne tanker om emnet.
Bokmål

Paulus og brevene hans

Om Paulus' brev i Bibelen.
Bokmål

Pave Bendict XVI

Stil om den nye paven, Bendict XVI.
Bokmål

PC

Prosjekt om hva som er i en PC. Oppdeling, struktur osv.
Nynorsk

Pearl Harbor

En liten oppgave om angrepet på Pearl Harbour under den 2. verdenskrig. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

Pearl Harbour og D-dagen

En oppgave om Pearl Harbour og D-dagen. Kort og grei oppsummering av hva som skjedde der. Karakter: 5
Bokmål

Personlighet og roller i voksen alder

Fagteorinotat i sosialkunnskap om personlighet og roller i voksen alder.
Bokmål

Petroleum

Hva er petroleum, reservoarer, raffinering, hva brukes olje og gass til mm.
Bokmål

Petter Dass

Tekst om presten og dikteren Petter Dass.
Bokmål

Petter Dass og Lars Skrefsrud

Oppgave i kristendom om Lars Skrefsrud og Petter Dass. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Piraja

Prosjekt om piraja og deres levemåte. Karakter: 5+
Bokmål

Planeten Pluto

Fakta om planeten Pluto og Plutos måne Charon.
Bokmål

Plantekultur

Prosjektoppgave i plantekultur VK1 om de forskjellige kornsortenes egenskaper, om tresking, tørking og oppbevaring, samt transport av korn. Skrevet av Heide og Maja.
Bokmål

Plastic fantastic

Oppgave om plast. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Platon (427-347 fvt.)

Oppgave av om den greske filosofen Platon.
Bokmål

Platons politiske filosofi

Innholdsrik tekst som tar for seg Platons politiske liv.
Bokmål

Pleie og omsorg i Skien kommune

Et prosjekt jeg hadde om på skolen. Om pleie- og omsorgsavdelinga i Skien kommune.
Bokmål

Plutselig ligger man bare der

Kort personlig mening om vold.
Bokmål

Politikk og styring av Norge

Om politikk og styring av Norge anno 2007.
Bokmål

Poluttion

Forurensing
Engelsk

Pondus

En faktaoppgave om en tegneserie, Pondus, og dens forfatter.
Bokmål

Populasjonsøkologi - Fjellreven

Oppgave om fjellrevens levekår i Norge. Karakter: 5+ (naturfag, 1. år Helse&Sosialfag)
Bokmål

Populære grupper/artister på 70-tallet

Liste og informasjon om de mest populære bandene/artistene på 70-tallet.
Bokmål

Portrait of Nicholas Gene Carter

Portrett av et medlem i Backstreet Boys.
Engelsk

Postmodernismen og Charles Moore

Postmodernismen som tendens, arkitektur og Charles Moore. Skrevet i 3. klasse på videregående.
Bokmål

Prahavåren

Kort stil om Prahavåren. Kronologisk rekkefølge, årsaker og konsekvenser. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Presantasjon om datamaskinens deler og utvikling

En Powerpoint-presentasjon om hvilke deler PC-er består av samt de generelle historiske trekk ved utviklingen innen IT.
Bokmål

Presidential election in the USA

En samarbeidsoppgave om presidentvalget i USA.
Engelsk

Prevensjonshefte

Gjennomgang av de ulike formene for prevensjon. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Problem eller fremtiden?

Handler om globalisering.
Bokmål

Prosentoppgaver

Temaoppgave i matematikk med prosentoppgaver. Karakter: 6 (8. klasse)
Bokmål

Prosjekt om Brasil og fattigdom

Hovedoppgave i samfunnsfag om Brasil og fattigdom skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Prosjekt om jødedommen

Et prosjekt om jødedommen som tar for seg tanach, jødenes bosettelse, jødenes høytider og fester, deres menneskesyn mm.
Bokmål

Prosjekt om samer

Om samer i Norge. Fakta om samene, klærene deres, flagget, kultur m.m
Bokmål

Prosjekt om utvikling innen husdyrhold

Utviklingen av husdyrholdet i perioden 1800 til 2000, men hovedvekt på storfe.
Bokmål

Proteiner

Innlevering i kosthold og ernæring om proteiner generelt.
Bokmål

Proteiner, vitaminer og mineralstoffer

Naturfagsoppgave med fokus på proteiner, vitaminer og mineralstoffer.
Bokmål

Provence

Om Provence. Karakter: 5+
Fransk

Psykisk helse

Her kan du lese et sammendrag om psykiske tilstander og lidelser.
Bokmål

På hvilken måte kan reklame ha nagativ påvirkning på barn og unge?

I denne oppgaven ser jeg på hvordan dagens reklame har påvirkning på barn og unge.
Bokmål

Påskefortellingen - Jesus drar til Jerusalem

Historien om fra Jesus dro inn til Jerusalem på eselet, til hans oppstandelse og himmelfarten.
Bokmål

Radar

Om radarsystemene på fly
Bokmål

Radioaktivitet

Kort info om radioaktivitet.
Bokmål

Rasisme

Ulike problemstillinger knyttet til rasisme.
Bokmål

Rasisme

Oppgaven belyser temaet rasisme. Opprinnelse, form og hyppighet.
Bokmål

Rasputin

Kort tekst om Rasputin.
Bokmål

Ravenbrück

Om konsentrasjonsleiren Ravensbrück. Karakter: 5+
Nynorsk

Ravensbrück

Stilen handler om fakta fra den tyske fangeleiren Ravensbrück fra 2. verdenskrig.
Bokmål

Realismen

Artikkel om den realistiske perioden i litteraturhistorien
Nynorsk

Realismen som litteraturhistorisk periode

Oppgave om realismen som litterær epoke, med hovedvekt på realismen i Norge fra 1870 og utover.
Bokmål

Reformasjonen – religiøst opprør eller politisk maktkamp?

Eksamensoppgave om reformasjonen i Norge og Europa.
Bokmål

Reggae

Bakgrunnen til reggaemusikken, med Bob Marley som den mest kjente artisten.
Bokmål

Reggae - legenden Bob Marley

Om Bob Marleys liv, hans musikk og om Reggae som musikktype
Bokmål

Regnskogen i Amazonas

Kort om nedhugging av regnskogen og befolkningen i Amazonas.
Nynorsk

Regnskogen i Amazonas

En stil om regnskogen i Amazonas, og om urfolket som bor der.
Bokmål

Reklame

Kort om reklamens historie og analyse av to annonser. Skrevet av Sofie, Lina Maria, Tale og Vibeke.  
Bokmål

Reklame

Fordeler og ulemper med reklame.
Bokmål

Reklame

Omhandler temaet reklame.
Bokmål

Reklame - makten og påvirkningen

Stilen handler om reklame og den påvirkningen den har. Skrevet i KRL under temaet "Valg og verdier". Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Reklame i film

En temaoppgave om reklame generelt, men med spesiell vekt på reklame i film.
Nynorsk

Religion - De fem verdensreligionene

Gir en kort og god oversikt over de fem verdensreligionene: buddhismen, hinduismen, islam, jødedommen og kristendommen.
Bokmål

Religionene i Indonesia

Forholdene mellom religionene i Indonesia.
Bokmål

Religioner i Japan - Shintoismen og Buddhismen

Kort om Shintoismen og Buddhismen, Japans to mest utbredte religioner.
Bokmål

Religiøst liv i islam

Oppgave om tre av islams fem søyler.
Bokmål

Rene Magritte og surrealismen

Informasjon om den kjente surrealistiske maleren, Rene Magritte og om hans maleri The Threatened Assassin – Den truede leiemorder. I tillegg er det en presentasjon av surrealismen.
Bokmål

Renessansen

Litt om epoken: Kunsten, forskning, arkitektur, litteraturen.
Bokmål

Renessansen (1400-1600)

En oppsummering av renessansen og to analyser av kunstverk (litterært og bilde).
Nynorsk

Rent og urent i fem religioner

Rent og urent innenfor hinduismen, islam, kristendommen, buddhismen og jødedommen. Karakter: 4
Bokmål

Restitusjon i forhold til prestasjonsutvikling i volleyball

Om restitusjon i forbindelse med sport, samtidig som det trekkes noen tråder for betydningen i forhold til utvikling i volleyball.
Bokmål

Retten til statsborgerskap

Om prinsippene for statsborgerskap: territorialrett vs blodrett.
Bokmål

Rettferdig og urettferdig handel

Tekst som belyser ulike sider av internasjonal handel. Inneholder oppgaveteksten.
Bokmål

Rettslære-eksamen

Eksamen i rettslære. Karakter: 6
Bokmål

Rettssystemet

Alt du trenger å vite om rettssystemet. Studiearbeid i samfunnsafg.
Bokmål

Rettsvesenet i middelalderen

Oppgaven beskriver utviklingen av det norske rettsvesenet i løpet av middelalderen. Oppgaven var i faget Eldre Historie (VK2). Karakter: 6
Bokmål

Rik og fattig i samme verden - en sammenligning av Norge og Nigeria

En sammenligning av Norge og Nigeria, altså ett rikt og ett fattig land. Denne teksten tar for seg hvorfor det er store ulikheter selv om to land har de samme ressursene.
Bokmål

Ringenes Herre - boka, filmen og mennene bak

Informasjon om Tolkien, Ringenes Herre og Peter Jackson.
Bokmål

Rock

Musikkprosjekt i 10. klasse om hvordan rock som musikksjanger har utviklet seg.
Bokmål

Romania fakta

Fakta om Romania
Engelsk

Romantikk og realisme

Sammenligning av to stilarter i litteraturen. Karakter : 5
Bokmål

Romantikk til realisme

Hvilken betydning hadde industrialiseringen for litteraturen på 1800-tallet?
Bokmål

Romantikken

Litt om romantikken generelt og musikken i romantikken.
Bokmål

Romantikken

Prosjekt om romantikken som ser på både musikk, literatur, arkitektur og lidenskap innenfor epoken. Karakter: 6-  
Bokmål

Romantikken (ca. 1800 - ca. 1870)

Det meste om romantikken. Tatt ut fra et prosjekt.
Bokmål

Romerriket og de greske bystatene

Sammenligning av sammfunnsstruktur, millitær og styresett i Romerriket og de greske bystatene
Bokmål

Romerriket og krigføring

Litt om romerriket og hvilken rolle krigskunsten spilte for romerne
Bokmål

Romfart

Inneholder masse fakta om alt fra den første oppskyting av romferger helt inntil i dag.
Bokmål

Rosenborg

Temaoppgave på engelsk om Rosenborg, Norges beste fotballag.
Engelsk

Roy Jacobsen

Kort om Roy Jacobsen og hans forfatterskap
Bokmål

Russlands historie - del 1

Første del av Russlands historie.
Bokmål

Russlands historie - del 2

Andre del av Russlands historie.
Bokmål

Røde Kors

Om Røde Kors og organisasjonens humanitære arbeid.
Bokmål

Røde Kors - På flukt

Norges Røde Kors arrangerer "På flukt", hvor deltakerne får oppleve hvordan det er å være flyktning. Her finner du en PowerPoint-presentasjon om dette arrangementet og om Ungdommens Røde Kors.
Bokmål

Røykeloven

Om røyk og røykeloven.
Bokmål

Røyking

Nynorsk

Røyking

Artikkel mot røyking.
Bokmål

Saami

Oppgave om samenes historie.
Engelsk

Safran (Crocus sativus)

Fakta om safran. Inneholder også en oppskrift som inneholder safran.
Bokmål

Sakprosa

Omhandler temaet sakprosa. Karakter: 6
Bokmål

Salomo, Job og Paulus

Oppgave i KRL om Salomo, Job og Paulus liv.
Bokmål

Salvador Dali og surrealismen

Eg har valt å fordypa meg i biletet "Sleep". "Sleep" er laga av Salvador Dali som kommer frå Surrealismen. Her i denne oppgåva har eg skrevet biografi om Salvador Dali, om kunstperioda og om biletet eg har valt.
Nynorsk

Samene

Hjemmeoppgave vi fikk i samfunnsfag om samer. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

Samenes verdensbilde før misjoneringen

Litt fakta om hva samene trodde på før de ble kristnet. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Samenligning av Ibsen og Bjørnson

Kort presentasjon og sammenligning av de to store forfatterne.
Bokmål

Samer

Om samenes språk, religion, musikkjoik med mer.
Bokmål

Samfunnet før og under realismen

Kort om hvordan realismen bidro til samfunnskritiske forfattere.
Bokmål

Samfunnsfag (muntlig eksamen)

Temaet i oppgaven er undertrykkelse av mennesker på bakgrunn av hudfarge, religion og kultur i Polen og Tyskland, Sør-Afrika og Australia. Skrevet i et muntlig språk pga. muntlig eksamen. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Samfunnsfag - eksamensnotater

Notater til samfunnsfag 10. klasse pensum for late elever som ikke orker skrive selv.
Bokmål

Samfunnsformer og statsstyring

Et ferdigskrevet manus som er framført. Oppgaven kan egne seg som en kort innføring i filosofene Platons, Mores og Lockes syn på samfunnsformer og statsstyring for elever som tar Historie og filosofi 1.Karakter: 5+ (muntlig prøve)
Bokmål

Samfunnsøkonomi

Innlevering i samfunnsøkonomi. Tar for seg temaene inflasjon, etterspørsel, tilbud og nasjonalregnskap.
Bokmål

Samisk førkristen religion

Tekst med fakta om samisk religion før samene ble kristnet.
Bokmål

Samliv og barn

Oppgave i samfunnslære. Karakter: 6/5
Bokmål

Sammarbeidsevne og gruppeforståelse

To oppgaver hvor jeg skal bruke teorien og beskrive situasjonen, løse saken og hvorfor jeg velger å gjøre det på den måten. Tenke selvstendig, tiltak og forbedre en uønsket situasjon.
Bokmål

Sammenligning av Amerika og India som kolonier

En sammeligning av Inda og Amerika under kolonitiden, hvordan de ble kolonisert og hvilke følger det har fått. Se vedlagt pdf-fil.
Bokmål

Sammenligning av to land: Finland og Mali

Her er en sammenligning av Finland og Mali. Karakter: 5/6 (10. klasse)
Bokmål

Sammenlikning av Japan og Indonesia

Sammenlikning av et U-land og et I-land, hhv. Japan og Indonesia.
Bokmål

Sammenlikning mellom Italia og Laos

Drøfting gjennom forskjeller og likheter mellom Italia og Laos, et I-land og et U-land.
Annet

Sammenlikning mellom Monaco og Cuba

Fakta om Monaco og Cuba. Sammenlikning mellom et rikt og et fattig land. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Sammenlikning mellom USA og Afghanistan

Sammenligning mellom Afghanistan og USA, for å vise forskjell på I- og U-land.
Bokmål

Samspillet i kroppen

Inneholder bl.a. litt om blodet, kroppens forsvar, hormonsystemet.
Bokmål

Satan

Hva eller hvem er Satan?
Bokmål

Satanisme

Prosjektoppgave om satanisme. Kar: 5/6.
Bokmål

Scientologikirken

Scientologien fikk mye medieoppmerksomhet i Norge etter at en ung kvinne begikk selvmord etter en personlighetstest gjennomført av scientologikirken. Denne oppgaven gir en dypere innsikt i scientologiens historie og lære.
Bokmål

Seksualitet

Muntlig eksamensfremføring om sex og samliv. Tar for seg problemstillinger angående seksualitet, ulik seksuell orientering, kjønnsykdommer, abort og prevensjon. Står også litt om hormoner og hvordan de styrer ulike prosesser i kroppen.
Bokmål

Seksualitet og samliv

Naturfagprosjekt om seksualitet og samliv.
Nynorsk

Seksuelle overførbare sykdommer

Litt om prevensjon og seksuelle overføre sykdommer. Naturfagsoppgave fra 10. klasse.
Bokmål

September 11th: The story behind

Sovjets okkupasjon av Afganistan, USAs støtte til afghanere i krigen med Sovjet, Bin Ladens rolle i krigen og konsekvenser av krigen i Afghanistan.
Engelsk

Sex og samliv

Prosjekt i sex og samliv. Karakter: 6
Bokmål

Sierra Leone

En kort fagtekst om Sierra Leones økonomi og hvorfor landet er så fattig som det er. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Sierra Leone

Oppgaver om Sierra Leone.
Bokmål

Sigrid Undset (1882-1949)

Forfatteren Sigrid Undset ble født i Danmark med norsk far og dansk mor. Skrevet i forbindelse med muntlig eksamen. Karakter: 5+
Bokmål

Sikhismen

Om religionen sikhismen. Karakter: 5
Nynorsk

Simon & Garfunkel

Biografi av Simon & Garfunkel.
Bokmål

Sioux Indianarene

Historisk oversikt over Sioux-indianerne.
Nynorsk

Sir Winston Churchill

Kort om den tidligere engelske presidenten Sir Winston Churchill
Bokmål

Sir Winston Churchill

Oppgave om Winston Churchill, som var statsminister i Storbritannia under 2. verdenskrig. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Sivil motstand under 2. verdenskrig

Fakta om sivil motstand i Norge under 2. verdenskrig.
Bokmål

Skadeforebyggingsprogram - ankel og kne

Skadeforebyggingsprogram for ankel og kne, særlig rettet mot håndballspillere. Treningsøktens varighet er ca. 30 minutter.
Bokmål

Skal vi ha sprøyterom i byene?

For og imot. Drøfter temaet og gir også en personlig konklusjon.
Bokmål

Skilpadder

Temaoppgave om forskjellige skilpaddetyper og dems ulike egenskaper
Bokmål

Skipper Worse, Kielland.

Om boken 'Skipper Worse' av Alexander Kielland
Bokmål

Skogen som økosystem

Om skogen som økosystem, næringskjeder osv.
Annet

Skolegang under 2. verdenskrig

Dette er fra et prosjekt om 2. verdenskrig. Oppgaven inneholder beskrivelse av barnas skolegang under 2. verdenskrig
Bokmål

Skræmande utvikling

Temaoppgave om dagens narkotikamisbruk.
Nynorsk

Slaget om Storbritannia

Temaoppgave om Tysklands angrep på Storbritannia under 2. verdenskrig. Karakter: 6- (9. klasse)
Bokmål

Slaget ved Midway

Stil om slaget ved Midway under 2. verdenskrig. Karakter: 5-
Bokmål

Slaveri i den moderne tid

Om slaveri før og nå, forskjellige slaveriformer. Karakter: 6 (vk1 samfunnslære)
Bokmål

SlipKnoT

Oppgave om bandet SlipKnoT.
Bokmål

Slipknot

Stilen inneholder fakta om medlemmer, om bandet, osv.
Nynorsk

Smiths venner

Fakta og andre opplysninger om den kristlige menigheten Smiths Venner. Oppgave i KRL.
Bokmål

Snorre Sturlason

Oppgave om Snorre Sturlason. Brukt som stikkord til et muntlig foredrag.
Bokmål

Snus

Litt om snus og dets skadevirkninger.
Bokmål

Sokrates

Oppgave om den greske filosofen Sokrates.
Bokmål

Sokrates (ca.470-399 f.kr)

Kort om filosofen Sokrates.
Bokmål

Solenergi

Tverrfaglig oppave om solenergi, skrevet med vekt på fysikk.
Bokmål

Solenergi

Fordeler og ulemper ved solenergi og hvordan det brukes
Bokmål

Solenergi og solstråler- en fornybar energikilde

Fakta om hva solenergi er og hva det brukes til.
Bokmål

Solfangere og solceller

Her er mappa mi om utnytting av solens energi på jorda.
Bokmål

Some die youg

Engelsk innlevering om trafikksikkerhet. Se vedlagt pdf-fil.
Engelsk

Sosialdemokrati

Teksten beskriver sosialdemokrati som ideologi, men også noe om historien til sosialdemokratiet.
Bokmål

Sosialisering

Sosialisering, mobbing og hvordan media former oss. Karakter: 4-
Bokmål

Sosialiseringsarenaer

Analyse av sosialiseringsprosessen, 2SK
Bokmål

Sosialistisk venstreparti (SV)

Dette er hva partiet mener om fattigdom, skole og miljø. Karakter: 5
Bokmål

Sound of Music

Referat og vurdering av filmen "Sound of Music". Skrevet på ungdomsskolen. NB! Sidene er stokket om.
Bokmål

Spalting av næringsstoffer

Her står det presist og kort hvordan proteiner, karbohydrater og fett blir spaltet inne i kroppen.
Bokmål

Spensttrening

Spenstprogram og hva som er viktig i forbindelse med trening av spenst.
Bokmål

Spillavhengighet - Gaming

Dataspillavhengighet med spesiell vekt på World of Warcraft. Den skriftlige delen av et to ukers prosjekt som kommer på vitnemålet. Skrevet av Ole-Sverre Haugli, Thomas Brodahl og Trond-Ola Hågbo i 10. klasse.
Bokmål

Spiritisme!

Om Spiritisme.
Bokmål

Spiseforstyrrelser

Ulike former for spiseforstyrrelser, symptomer og tiltak.
Bokmål

Spiseforstyrrelser

Jeg har skrevet om de vanligste formene for spiseforstyrrelser, anoreksi, bulimi og tvangsspising. Jeg har også skrevet om skadevirkningene dette får. Karakter: 5+
Bokmål

Spiseforstyrrelser

Innlevering i naturfag om spiseforstyrrelser.
Bokmål

Spiseforstyrrelser

Handler om forskjellige typer spiseforstyrrelser og hva du kan gjøre for ikke å få spiseforstyrrelser.
Bokmål

Språkdebatten på 1800-talet

Lang og god tekst om språkdebatten på 1800-tallet.
Nynorsk

Språkutvikling 1850-1900

Oppgaven handler om språkhistorie på slutten av 1800-tallet. Karakter: 5-
Bokmål

St. Thomas Aquinas" liv og virke

Middelalderprosjekt som omhandler Thomas Aquinas' biografi, filosofi, teologi og arbeider.
Bokmål

Staten Israel

Om Israel og landets konflikter til og med 1976.
Bokmål

Statsvitenskap og sosialantropologi

Beskriver veien fram til yrkeskompetanse i statsvitenskap og sosialantropologi
Bokmål

Stavangerdialekt (dialektprosjekt)

Dialektprosjekt med hovedvekt på stavangerdialekten.
Bokmål

Stavkirkens historie og stavkirkesymbolikk

Oppgaven handler om stavkirker og hvordan "fredingen" av de startet på 1800-tallet. I tillegg er stavkirkenes symbolikk omtalt kortfattet. Til slutt er det kildekritikk.
Bokmål

STCW Sikkerhetskurs

Dette forteller om STCWs historie. Fint og enkelt forklart.
Bokmål

Steinaldermennesket

Kort temaoppgave om steinalderen :) Karakter: 6 (8. klasse)
Bokmål

Steven Spielberg

Liten biografi om Spielberg og oppramsing av hans filmer.
Bokmål

Steven Spielberg

Liten biografi om filmregissøren Steven Spielberg
Engelsk

Storbritannia mot den Store Krig

Universitetsoppgave om Storbritannias vei inn i 1. verdenskrig.
Bokmål

Stortingsvalg 12. september 2005

Inneholder informasjon om Jens Stoltenberg og representanter i Trøndelag.
Bokmål

Story of London

The story of London.
Engelsk

Striden mellom Wergeland og Welhaven

Om striden mellom Wergeland og Welhaven
Bokmål

Styrke- og spensttrening

Dette er en oppgave som omfatter trening innenfor styrke og spenst. Den er skrevet i forbindelse med faget treningslære.
Bokmål

Submarine volcano threatens Hawaii

Truende undervanns vulkan truer Hawaii.
Engelsk

Sunn livsstil

Oppgaver om livsstil, kosthold og doping.
Bokmål

Supermarine Spitfire

Om det engelske flyet Spitfire.
Bokmål

Sur nedbør

Om sur nedbør og evnen den har til å ødelegge byggninger, og hvordan sur nedbør oppstår. Karakter: 5-
Bokmål

Sur nedbør

Hva kan gjøres for at at sur nedbør reduseres.
Bokmål

Sur nedbør - Norges største miljøproblem?

Takket være forurensning i andre land sliter Norge med sur nedbør. Les mer om årsakene og konsekvensene i denne teksten.
Bokmål

Sur nedbør i Norge

Miniprosjekt om sur nedbør i Norge.
Bokmål

Surrealisme: M.C. Escher og "Waterfall"

Om M.C. Escher og hans bilde Waterfall.
Nynorsk

Svangerskapet

Nynorsk tekst om babyen som endå ikkje er født.
Nynorsk

Svartedauen

Flott Powerpoint-presentasjon om Svartedauen: Sykdommen, Norge, konsekvenser, behandling med mer.
Bokmål

Sveits

Litt om landet Sveits
Bokmål

Sverre Sigurdssons saga

Sverre Sigurdsson og birkebeinerne. Karakter: 4 (VK2)
Bokmål

Sykling og doping

Sykkelsporten har et frynsete rykte når det gjelder doping.
Bokmål

Synet på naturfilosofi og metode hos Galilei, Descartes og Hobbes

Synet på naturfilosofi og metode hos Galilei, Descartes og Hobbes.
Bokmål

Synopser i Lukas-, Markus- og Matteusevangeliet

Spørsmål og svar om synopser i Lukas, Markus og Matteus
Bokmål

Sør-Afrika

Oppgave om Sør-Afrika med hovedvekt på apartheid og Nelson Mandela.
Bokmål

Søren Kirkegaard og Sigmund Freud

En kort stil skrevet i KRL med sammenlikninger og ulikheter av to store filosofer.
Bokmål

Søren kirkegård, Karl Marx og Sigmund Freud

Her har jeg skrevet en beskrivelse av de tre filosofene, og sammenligent hva de mente. Dette er en KRL-oppgave, ikke norsk. Karakter: 5+
Bokmål

Søvnstadiene

Soving er bra. Her får du vite om de ulike søvnstadiene.
Bokmål

Taliban and Jihad

En utgreiing om Islams Jihad og om Talibans legitimitet når de erklærte jihad i oktober 2001.
Engelsk

Tanzania

Kort sammendrag av Tanzanias historie, dyreliv, klima og infrastruktur.
Bokmål

Teater og drama

Teater og drama generelt. Dens opphav og historie. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Teen role models

Mitt prosjekt fra VK1 om "teen role models". De utvalgte tenåringsidolene er tvillingene Ashley og Mary-Kate Olsen, samt Amanda Bynes. Forordet til oppgaven mangler.
Engelsk

Telefonens utvikling

Dette er en tekst om hvordan telefonen oppstod og utviklet seg.
Bokmål

Temaoppgave om Auschwitz

Middels fyldig temaoppgave om Auschwitz.
Bokmål

Tematur til konsentrasjonsleirer i Polen og Tyskland

Dagboken min fra jeg var på klassetur med Hvite busser til Auschwitz i 10. klasse. Karakter: 6   ”En fantastisk tematur, som bare må oppleves”
Bokmål

The age of hippies and the term "flower power"

A written project with text and photos. The task is given on the VK1-stage in english (Engelsk 2), and we got the mark 5/6.
Engelsk

The American Dream

Oppgave om den amerikanske stereotype. Hvorfor oppfatter vi amerikanere slik vi gjør?
Engelsk

The Amish

Religionsprosjekt om Amish-folket i USA. Sammenligning vektlagt.
Bokmål

The Beatles

Musikkoppgave om The Beatles.
Bokmål

The Beatles

Det er liten tvil om at The Beatles var (og er) en betydningsfull popgruppe.
Bokmål

The Coca Cola Company

Tar for seg historien til Coca Cola.
Engelsk

The Cold War

Faktaskriv om den kalde krigen. Karakter: 6
Engelsk

The Cold War: Conflicts

Konflikter under den kalde krigen.
Engelsk

The Conflict in Northern Ireland

Fyldig oppgave om konflikten i Nord-Irland.
Engelsk

The conflicts in Northern Ireland

Bakgrunnen for de politiske og religiøse konfliktene i Nord-Irland, og hvordan situasjonen er i dag. Et av to obligatoriske årsprosjekt jeg måtte levere da jeg tok engelsk som privatist.
Engelsk

The Fate Of Many Jews During World War II

Tekst om jødeforfølgelsen under 2. verdenskrig.
Engelsk

The Great Aztec Civilization

Innholdsrik oppgave om aztekerne i Mexico. Mytologi-seksjonen er ikke ferdigskrevet pga. tidsmangel. Karakter: 5+ (9. klasse)
Engelsk

The Greatest Show on Earth

Skildring med fakta om karnevalet i Trinidad
Bokmål

The Hinduism

Kort temaoppgave om Hinduismen.
Engelsk

The Ku Klux Klan

Enkel historie om Ku Klux Klan.
Engelsk

The native americans

Indianerne i Amerika.
Engelsk

The President and the Congress

Handler om styresettet i USA.
Engelsk

The Red Cross

Fakta om Røde Kors og Halvmåne.
Engelsk

The United Kingdom and The British People

En tekst om noen viktige/kjente ting i Storbritania, og litt om hvem som egentlig er "The British people". Karakter: 5+
Engelsk

The USA as an international superpower

Oppgave om USAs posisjon som verdens supermakt. Karakter: 5 (innhold) og 4+ (layout)
Engelsk

The USA: An international political and military superpower

USA har utviklet seg til å bli verdens ubestridte stormakt. Det andre av to obligatoriske engelskprosjekt (VK1) for privatister.
Engelsk

The Vietnam war

En muntlig presentasjon jeg holdt om Vietnam-krigen. Karakter: 6
Engelsk

Thomas Jefferson & George Washington

Kort om Thomas Jefferson og George Washington.
Bokmål

Tidslinje for Berlinmurens fall

Tidslinje for Berlinmuren fra opprettelse til fall.
Bokmål

Tilfeldighet?

Prosjektoppgave om utviklingslæra/evolusjonsteorien.
Bokmål

Titanic - en drøm som sank

Om hendelsesforløpet ++ helt til skipet ble gjenfunnet i 1985.
Bokmål

To store verdensreligioner - Den etniske og Åpenbaringsreligionen

Sammenlikning mellom jødedom og kristendom. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

To store verdensreligioner - Den etniske og Åpenbaringsreligionen

Inneholder en grundig sammenlikning mellom jødedommen og kristendommen. Diskuterer likhetstrekk og forskjeller, samt religiøse tradisjoner og høytider. Skrevet i 9. klasse i RLE.
Bokmål

Tobakk

Kort og greit om tobakk
Bokmål

Tom Hanks

Ei stor oppgåve om Tom Hanks. Karakter: 5-
Nynorsk

Tora

PowerPoint-presentasjon om jødenes Tora.
Bokmål

Toreguden Tor

Toreguden Tor
Bokmål

Tornado

Handler om tornadoer og hvordan de fungerer.  Tror det er noen skrivefeil.
Bokmål

Tradisjoner i Jødedommen

Dette er en prosjektoppgave (6. klasse) om tradisjoner i jødedommen.
Bokmål

Tre viktige filosofer

Denne oppgaven handler om Platon, Sokrates og Aristoteles. Karakter: 5 (8. klasse)
Bokmål

Tromsø i 1800-årene

Kort historie om Tromsø i 1800-årene.
Engelsk

Trua dyreartar

Handler om dyrevern, trua dyreartar og råd om kva vi kan gjere.
Nynorsk

Tsar Nicolai 2.

En oppgave om den siste russiske tsaren, tsar Nicolai 2., og hans familie.
Bokmål

Tsjernobylulykken

Handler om det som skjedde i Tsjernobyl 1986. Flott oppgave! Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Tsjernobylulykken

Om tsjernobylulykken.
Bokmål

Tungvannsaksjonen

Temaoppgave om Tungtvannsaksjonen på Rjukan i 1942/43
Bokmål

Tydinga til vatnet

En tverrfaglig oppgave i samfunn, geografi, norsk og kristendom. Den handler om urettferdighet i fattige land. Og hvor mye vannet betyr for hvert enkelt menneske.
Nynorsk

Typiske trekk ved ein Islendingesaga

Typiske trekk ved ein Islendingesaga.
Bokmål

Tyskland og Berlin

Kort om hvordan Tyskland forandrer seg fra kart til kart og hvorfor denne forandringen skjer, en presentasjon av Berlins historie frem til 1991 og hvilke inntrykk besøket i Berlin gjorde på meg.
Bokmål

Tyskt Fly Angriper Sigerfjord

2. verdenskrig - Tyskt Fly Angriper Sigerfjord
Bokmål

Ulike kjønnssykdommer

Her følger en oversikt over de ulike kjønnssykdommene.
Bokmål

Ulike typer opera

Ulike typer opera i historisk rekkefølge.
Bokmål

Ulikheter i frelselæren i buddhismen og islam

Oppgave om forskjeller mellom buddhismen og islam.
Bokmål

Ulven

Oppgave om ulven, skrevet som del av temaoppgave. Karakter: 5
Bokmål

Umetta/metta feitt?

Fett er ikke fett.
Nynorsk

Ungdom og rusmidler

Stil om rusmidler og ungdom. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Ungdom og språk - Dette er ill å melde

Hvordan jeg og andre ungdommer snakker i mitt miljø.
Bokmål

Ungdomsårene

Sosialkunnskapsoppgave om ungdomsårene.
Bokmål

Ungdomsårene

Innlevering om typiske ungdomsproblemer i sosialkunnskap, kapittel 4 og 5.
Bokmål

Universet

Prosjekt om universet - en uendelighet av stjerner og planeter.
Bokmål

Universet

Oppgave om universet. Karakter: 6 (8. klasse)
Nynorsk

USA

Faktaorientert tekst om USA.
Bokmål

USA

Amerikansk historie og religion
Bokmål

USA - den nye stormakten 1914-1941

En liten oppgave i samfunnsfag om USA i perioden 1914 til 1941.
Bokmål

USA fra 1776-2001

Enkel oppsummering av USAs krigshistorie fra 1776 til 2001.
Engelsk

Utada Hikaru - a prodigy

Oppgave på engelsk om den japanske artisten Utada Hikaru.
Engelsk

Utholdenhet - Egentrening i kroppsøving

Stor, obligatorisk oppgave om egentrening for å oppnå bedre utholdenhet. Karakter: 6 (VK2)
Bokmål

Utvandringen til Amerika

Temaoppgave om den norske utvandringen til Amerika. Kar: 5+ (3.kl)
Bokmål

Utvikling og livsløp

Fagteorinotat i sosialkunnskap (læreboka heter "Livsløp og samfunn").
Bokmål

Utviklingsland.

Om utviklingsland
Bokmål

Vald i media

Tankar og spørsmål om det med vald og rasisme i media
Nynorsk

Valg av utdanning og yrke

Går igjennom en elevs valg og utfordringer gjennom studietiden. Oppgaveteksten lød: Skriv en tekst om å være ung og stå foran valg av utdanning og yrke. Karakter: 5 (VK2, allmenn påbygging)
Bokmål

Valg og velgere

Forklarer og diskuterer den norske valgordningen. Karakter: 6
Bokmål

Vann

Et prosjekt om vann. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Vannenergi

Forteller om vannenergi, fordeler og ulemper og om ulike turbintyper.
Bokmål

Vannkraft

Til alle de som er interessert i vannets ekstreme krefter.
Bokmål

Vannkraft i Norge

Lite prosjekt om vannkraft i Norge i faget Natur og miljøfag. Gi gjerne tilbakemelding om du bruker det :) Karakter: 5/6
Bokmål

Varaldsøy og deler av Hardangerfjorden

Prosjektoppgave i geografi.
Bokmål

Vasco da Gama

Tar for seg Vasco da Gamas sjøreise til India.
Bokmål

Vasskraft

Generelt om vannkraft, samt fakta om nye Bjølvo kraftverk.
Nynorsk

Vegar til god helse

Stil om ulike næringstoffar, og om kva som er sunt og ikkje sunt!
Nynorsk

Vegetariansk kosthold

Oppgaven handler om hva vegetarianere bør ha i seg daglig for å få den mengden vitaminer, mineraler, osv. de trenger.
Bokmål

Veien til et fredligere Midtøsten

Bakgrunnen for konflikten i Midtøsten mellom Israel og Palestina, en konflikt mellom muslimer og jøder.
Bokmål

Veien til Rjukan

Oppgave om to sabotasjeaksjoner i Norge under 2. verdenskrig.
Bokmål

Velstand og opprør

Oppgave med variert stoff om forfattere i perioden krig og etterkrigstid, velstand og opprør. Deler av oppgaven er på nynorsk.
Bokmål

Vennskap

Vennskap - hva er det? Hvor viktig er det?
Bokmål

Venstre

Her får du presentasjon av historien, politikk og fakta om ungdomsfløyen til det politiske partiet Venstre. Karakter: 5
Bokmål

Verdsbilete i 2010

Prosjektoppgåve i 10ande. Handlar om framtida innan teknologien i 2010, kva som skjer osv.
Nynorsk

Vesuv

Fakta om vulkanen Vesuv. Spesielt om utbruddet i år 79. Teksten er utformet som en muntlig framføring og ikke en skriftlig innlevering.
Bokmål

Victorian Age: Charles Dickens and the Brontë Sisters

En grei oppgave angående "The Victorian Age" i England, samt noen av dens forfattere. Karakter: 6 (10. klasse)
Engelsk

Vidkun Quisling og Nasjonal Samling - En fører for fall

En oppgave om landssvikeren Vidkun Quisling, og det nazistiske partiet Nasjonal Samling. Karakter: 6 (Nyere historie, VK2)
Bokmål

Vietnam

Om vietnamkrigen.
Bokmål

Vietnam - frigjøringskrigene

Om konflikten mellom Nord- og Sør-Vietnam.
Bokmål

Vietnam, Cambodia and Laos

Om økonomi og dop.
Bokmål

Vietnamkrigen

Powerpoint-presentasjon om Vietnamkrigen: Årsak, konsekvens, bilder med mer.
Bokmål

Vietnamkrigen

Prosjekt som omfatter hele Vietnamkrigen. Bl.a. hendelsesforløpet og tabber gjort av USA. Karakter: 5
Engelsk

Vietnamkrigen

Presentasjon om Vietnamkrigen. Se vedlagt PowerPoint-presentasjon. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

Vikarierande gudar

Om kjendisers innflytelse på sammfunnet.
Nynorsk

Vikingtida (793-1066)

Oppgave om Vikingtida. Karakter: 6 (8. klasse)
Bokmål

Vikingtiden

En god oversikt over vikingtida med mange bilder og illustrasjoner.
Bokmål

Vindenergi

Oppgave om den fornybare energikilden vindenergi. Hvilke fordeler og ulemper har vindkraft? Hvordan er fremtidsutsiktene, og hva med norsk vindkraft? Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Violent videogames

Liten oppgave om dataspill
Engelsk

Vitaminer

Presentasjon om vitaminer. Se vedlagt PowerPoint-presentasjon.
Bokmål

Volkswagen

Om VW-konsernet.
Bokmål

Volkswagen boble

Historien bak Volkswagens boble fra 30 til 50-tallet.
Bokmål

Voodoo

Fordypningsarbeid i religionen ” VODUN også kalt VOODOO og VODU og VOUDOUN OG VODOUN”.
Bokmål

Vulkaner

Kort temaoppgave om vulkaner
Bokmål

Vulkaner - Krakatau

Oppgave om vulkaner, med spesiell vekt på vulkanen Krakatau. Karakter: 5-
Bokmål

Vurdering av historiske kilder

Innlevering i historie, VG3.
Nynorsk

Vår elektriske hverdag

Oppgaver fra Natur&Miljø boka Tellus 9. klasse. Oppgavene er fra kapittel 4.
Bokmål

Vår felles verden - sammenligning av USA og Vietnam

Fordypningsoppgave i samfunnsfag om sammenligning mellom et rikt og et fattig land, henholdsvis USA og Vietnam. Tar for seg historie, geografi og samfunnskunnskap i hvert av landene. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

Walt Disney

Handler om livet til Walt Disney.
Engelsk

Walt Disney

Kort oppgave om Walt Disney
Engelsk

Walt Disney (1901-1966)

Oppgave om Walt Disney, grunnleggeren til det suksessfylte Disney-selskapet.
Bokmål

Welsh Nationalism

Welsh nationalism, Plaid Cymru and more about Wales.
Engelsk

Wenche Løvdahl - Kiellands talerøyr

Wenche Løvdal er ein hovudpersonane i tendensromanen, «Gift».
Nynorsk

Wergeland og Welhaven sin språkdebatt i 1830-årene

Oppgave om Wergeland og Welhaven, språkdebatten på 1800-tallet. karakter :6/5
Bokmål

Western Diamondback Rattlesnake

Oppgaven var å skrive om et amerikansk dyr, og dermed ble det denne slangen!
Engelsk

What kind of policy are the US using?

Temaoppgave om Rosa Parks, tar for seg rassisme. 10. klasse.
Engelsk

What the colours stand for

En liten engelsk tekst om farger. Karakter: 5 (9. klasse)
Engelsk

Who was Bonnie Prince Charlie?

This article will describe the life of Bonnie Prince Charlie the 'Young Pretender' to the English throne. The politics of the time will also be highlighted.
Engelsk

Wienerklassisimen & Ludvig van Beethoven

En fagtekst om Wienerklassisismen og en av de mest kjente musikerne fra denne perioden: Ludvig Van Beethoven. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

William Shakespeare

Historien om William Shakespeare.
Engelsk

William Shakespeare og "Romeo og Julie"

En stil om William Shakespeare, samt et sammendrag av Romeo og Julie med mine egne tanker om historien. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

William Wallace

Kort om William Wallace (tidligere kjemper for Skottlands uavhengighet).
Engelsk

Within Temptation

Fakta om gruppa Within Temptation.
Bokmål

Woodstock - 3 days of peace and music

Dette er en engelsk særoppgave om woodstock i 1969. Far-out!
Engelsk

World War One: Poison Gas

En engelsktekst som handler om hvordan giftig gass ble brukt under 1. verdenskrig. Karakter: 4/5
Engelsk

XU under andre verdenskrig

Oppgave om XU, de alliertes etterretningstjeneste i Norge under 2. verdenskrig. Karakter: 6
Bokmål

Yrkesprosjekt (delvis)

Diverse oppgaver om yrker. Dette er bare litt av oppgaven, men gir likevel en god oversikt over ulike yrkesvalg. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Årsaker til 1. verdenskrig

Innleveringsoppgave i historie. Temaoppgave om dypereliggende og utløsende årsaker til 1. verdenskrig og en drøfting om skilnaden mellom dypereliggende og utløsende faktorer.
Bokmål

Øktplan

Ledelse av en gymplan.
Bokmål

Øyet

Fakta om øyet. Fordypningsemne i 10. klasse.
Bokmål

Øystein Sunde

Temaoppgave om Øystein Sunde
Bokmål

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil