Rapport fra loddekurs, naturfag

Rapporten er om et loddekurs vi hadde i kjemien i 9. klasse.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2010.12.20

Hensikt: Parallellkoble motstandere.

 

Hypotese: Hvis vi klarer å binde en metallstreng sammen med komponentene, uten brudd, vil det gå strøm gjennom strengen og lysdioden ville lyse.

 

Fremgngsmåte: Vi begynte med å sette opp 8 spikre og festet en metallstreng til spikrene, med loddebolt. Deretter klippet vi små ”hull” i strengen, med knipetang. I ”hullene” loddet vi inn komponenter, en etter en. Vi begynte med å lodde og parallellkoble to motstandere, deretter loddet vi inn en bryter og en lysdiode. Til slutt koplet vi inn batteriet ved hjelp av to binderser.

 

Resultat: Når man parallellkopler, deles strømmen mens spenningen blir den samme over alle komponentene. Strømmen fra batteriet gikk fra minuspolen til plusspolen, uten brudd, og lysdioden lyste. Vi prøvde også å trykke «av» på bryteren, sånn at kretsen åpnet seg og lysdioden sluknet.

 

Konklusjon: Hvis vi hadde parallellkoplet lysdioder istedenfor, ville lysdiodene lyst like sterkt.

 

<bilde>
<bilde>
<bilde>
<bilde>
<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst