Nøytralisering av saltsyre

Rapport fra forsøk om nøytralisering av saltsyre.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.11.28

Hensikten med forsøket var å nøytralisere saltsyre med natronlut og vise at det blir dannet et salt.

 

Utstyr:

Vernebriller

Begerglass

Dråpeteller

Glasstav

Saltsyer

Natronlut

Indikator BTB

Porselensskål

PH papir

 

Min hypotese var at jeg trodde pH verdien i saltsyra kom til å ligge mellom 0 & 2. Natronluten trodde jeg komme til å ha en pH verdi mellom 12 & 14. Videre hadde jeg ingen formening om hva som kom til å skje i forsøkene.

 

Det første vi gjorde var å hente utstyret vi trengte for å utføre forsøket. Så helte vi Saltsyre og natronlut i 2 forskjellige reagensrør og tok pH verdien på dem.

 

               pH verdien i saltsyra var 0

                                  &

           pH verdien i natronluten var 14

                    (Hypotesen min stemte)

 

Så helte vi litt av saltsyra i det tomme begerglasset og helte litt BTB oppi. Løsningen fikk en Urin gul farge.

 

Etter en liten stund tilsatte vi natronluten i den BTB-fargede saltsyra. Vi brukte dråpeteller. Den nøytrale (når et stoff er nøytralt er pH verdien 7) blandingen fikk en Grønn fin farge.

 

Vi var litt uheldig og tilsatte for mye natronlut. Det som skjedde da var at løsningen fikk en blå farge. Det vi da måtte gjøre var veldig logisk. Tilsette mer saltsyre.

         

Den grønne nøytrale løsningen består av salt og vann.

 

Så tok vi litt av den nøytrale løsningen i en porselensskål og fyrte opp gassbrenneren. Så satte vi et stativ over gassbrenneren (slik du ser på bilde) og plasserte porselenskåla oppå. Etter den nøytrale løsningen hadde fordampet ble det liggende igjen et grønt/hvitt pulver/belegg i skåla, som smakte salt.

 

Det som forsvant under inndampingen var vannet. Det som ble igjen var saltet.

 

Dette er reaksjonsligninga for nøytraliseringen av dette forsøket:

 

HCl  +  NaOH  -->  NaOH  +  H2O

 

Min konklusjon etter dette forsøket er: Når sure og basiske løsninger kommer sammen og nøytraliserer hverandre, blir det dannet salt og vann.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst