Nøytralisering

Elevøvelse 9: Nøytralisering.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.05.26

Til denne øvelsen brukte vi følgende utstyr:

To begerglass, et med saltsyre (HCl) og et med natronlut (NaOH), målesylinder, BTB, pH-papir, Glasstav.

 

Vi skulle lære og nøytraliser en base i dette forsøket ved hjelp av syre.

<bilde>

Først hentet vi utstyret vi trengte, så helte vi natronlut(base) i et av begrene.

Vi fikk beskjed om å helle Saltsyre i målesylindere, med 5ml av gangen, etter hver gang vi fylte opp målesylinderen(med 5ml) skulle vi helle det i basen(natronlut), og etter hver gang vi helte syren i basen måtte vi dyppe en glasstav i basen for å teste pH-verdien av basen, etter dyppingen skulle vi skrive opp ”resultatet” i tabellen nede.

Sånn skulle vi holde på til vi nøytraliserte basen, og etter nøytraliseringen, fikk vi beskjed om å gjøre basen om til en syre, ved å helle resten av syren i begeret.

 

Etter vi hadde gjort denne nøytraliseringen fikk vi smake på en nøytralisert base/syre.  

 

Syre i Ml 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55
pH-verdi 13 14 13 12 10 10 9 9 8,5 8 6,5 2
BTB-farge Blå Blå Blå Blå Blå Blå Blå Blå Blå Blå

Grønn/

Gul/

Blå

Grønn/

Gul

 

<bilde>

 

Den kjemiske reaksjonen er:

saltsyre + natronlut = Vann + natriumklorid

HCl     + NaOH   = H2O + NaCl

 

Jeg lærte å nøytralisere en base(natronlut) ved hjelp av en syre(saltsyre) ved å helle syren i et beger med en base i. jeg lærte også å bruke en pH skala mer nøyaktig, og hvordan jeg lager et diagram.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst