Hår og negler består av proteiner

Rapport fra forsøk hvor vi påviser at negl og hår inneholder proteiner.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.12.05

Utstyr ;

- Tre reagensrør

- Begerglass

- Kokestativ

- Gassbrenner

- Fortynnet salpesyre

- Vernebriller

- En bit av en negl

- Litt hår

- Litt ullgarn

- Saks

- Neglfjerner

 

Hypotese ;

Jeg trur neglen og håren vil bli mørkere når vi tilsetter salpesyre. Siden de inneholder proteiner.

 

Hensik med forsøket ;

Hensikten med forsøket er at vi skal se om hår og negler inneholder proteiner.

 

Gjennomføring :

Først hentet vennina mi alt av utstyr, så fikk vi en negelklipper og en saks. Det var ikke rart å forstå hva vi skulle bruke de på. Jeg og vennina mi bestemte oss for at jeg skulle fjerne en bit av negl og hun skulle klippe litt av håret sitt. Når vi hadde gjort det, puttet vi de opp i reagensrøre og la de oppi i begeret med vann, som jeg allerde hadde vært å hentet. Vi hadde litt kokende vann, siden det tar så lang tid når vi bruker gassbrenneren, men vi måtte bruke det likevel. Så kom Kjetil rundt med en liten bit av garn som han la i hver reagensrør, og han kom med salpesyra tok han litt i hver reagensrør, så satt vi nu bære der, og ventet på at noe skulle skje.

 

Resultat ;

Både håret ble lysere og negelen ble brunere, med det skjedde ingenting med garnet .

 

Konklusjon :

Altså, håret ble lysere og negelen ble mørkere fordi begge disse tingene inneholder proteiner. Vi kan påvise det ved å ta litt salpesyre i, og garnet reager ikke, fordi det ikke inneholder proteiner.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst