Fremstilling og påvisning av oksygen

Øvelse 2: Framstilling og påvisning av oksygen.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.11.15

Utstyr:

  • Fyrstikker
  • Gassbrenner
  • Glasskar
  • Kaliumpermanganat
  • 2x Reagensglass
  • Gummikork og gummislange
  • Treklemme
  • Treflis
  • Vernebriller

Utførelse:

1. Vi la 3 gram kaliumpermanganat i et av reagensglassene og puttet på en gummikork med slange, mens vi fylte det andre med vann. Glasskaret fylte vi 2/3 fult med vann. Så stilte vi reagensglasset opp-ned i karet.

 

2. Vi varmet reagensglasset med kaliumpermanganat forsiktig over gassbrenneren. Så puttet vi slangen fra det reagensglasset med kaliumpermanganat til det reagensglasset vi hadde fylt med vann. Da så vi at det begynte å boble i glasset, altså at oksygen steg opp og fylte reagensglasset.

 

3. Så snudde vi glasset som var fylt med vann og oksygen. Deretter tente vi på treflisa men vi hadde vært litt for slepphendt med tommelfingeren så oksygenet hadde gått ut før vi fikk forsøkt.

 

 

Tegning:

(Tegning mangler)

 

 

Resultat: Da vi varmet opp reagensrøret ble kaliumpermanganat-atomene ustabile og spaltet seg, noe som førte til reaksjon. Oksygen ble resultatet av reaksjonen. Resten av forsøket fikk vi ikke gjort. Isåfal hadde vi sett at oksygengassen holder individer, flammer og biotiske faktorer i live.

 

Konklusjon: Selv om vi ikke fikk påvist det fullstendig (men vi kan forutse hva som hadde skjedd) er konklusjonen:

 

2KMnO4    >   K2MnO4     +   MnO2          +   O2

Kaliumpermanganat > Kaliummanganat + mangandioksid + oksygen

 

 

Samarbeidspartner under forsøket: Joachim Misfjord

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst