Arbeid og Effekt

Forsøk gjort utendørs for å finne Arbeid og Effekt til en person.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.11.17

Dette er en praksis øvelse som ble utført utenfor skolen. Vi (jeg) sprang opp trappetrinn (40 stk), fant ut arbeidet jeg utførte og effekten min.  

 

Vi har: Elever, stoppeklokke og målbånd.

 

Vi gjør: En elev stiller seg øverst på trappetrinna og holder ei stoppeklokka. Jeg springer opp trappene mens det blir tatt tida av meg.

<bilde>

Vi skal nå finne arbeidet jeg utførte.

Arbeid= Vei • Kraft   (W= F • s)

  • Det er ikke bare å måle veien rett bort. Veien måles rett opp. Fra det nederste punktet til det øverste punktet. Hvert trappetrinn er 15cm, og det er 40 trappetrinn i alt; altså 40 • 15= 600cm= 6meter.
  • Kraft= masse • 10N. Min masse er 58kg, så kraften blir 580 N. Nå har vi alt som trengs for å finne arbeidet.

Arbeid= 6m • 580N= 3480Nm= 3480J

 

Nå skal vi finne effekten min. Det er derfor vi tok tida.

Effekt= Arbeid : Tid

  • Tida mi ble 5,8 sekunder.

Effekt= 3480 : 5,8= 600Watt

 

Vi ser: At en som har massen mer enn meg (f.eks. 100kg) og springer noenlunde tregere enn meg (f.eks. 6,2 sek) utfører mye mer arbeid enn meg og har dermed mye mer effekt (f.eks. 6000Joule og 967,7Watt). Og noen som veier mindre enn meg (f.eks. 40kg) og springer like raskt som meg, utfører mindre arbeid og har mindre effekt.

 

Konklusjon: Det er ikke bare hvor fort du utfører et arbeid (når det gjelder distanse) som avgjør om du utfører størst arbeid og heller ikke mest effekt. Det er også massen din som avgjør det.

 

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst