Karbohydrater

Spørsmål og svar om karbohydrater. Til stor hjelp til folk som evnt. skal ha prøve elns innen for dette.
Sjanger
Sammendrag av pensum
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2011.12.28

Hvordan er karbohydratene bygd opp?
Grunnstoffene: Karbon (C), Hydrogen (H) og Oksygen (O).

 

a) Vi deler karbohydratene i tre grupper – hvilke?
- Monosakkarider
- Disakkarider
- Polysakkarider.

 

b) Gi eksempler på matvarer i de ulike gruppene.
- Monosakkarider: Honning, frukt og noen grønnsaker.
- Disakkarider: Sukker, melk og øl.
- Polysakkarider: Kornvarer og grønnsaker.

 

Hva skjer med glukose i kroppen?

I blodet er det hele tiden en liten, men stabil mengde glukose (blodsukker). Etter hvert som det trengs tar hjernecellene og andre celler i kroppen til seg glukose. I tillegg har kroppen et lite reservelager av glukose i leveren og musklene. Her blir glukosen bundet i lange kjeder og lagret i en form som vi kaller glykogen. Når vi løper, sykler eller går fort på ski, eller skøyter, trenger musklene ekstra mye glukose. Da henter de fra glykogenlageret i musklene.

 

Hva er glykogen?

Glykogen er glukose bundet i lange kjeder.

 

Hvilke karbohydrater er sunnest?

Brød med mer enn 50 % sammalt mel, kornblanding av hel korn, linser, bønner, rotfrukter, poteter, frukt og bær.

 

Hva betyr det når vi sier at vanlig sukker gir “tom energi”?

Det vil si at vi kun får tilført energi og ingenting annet, det gir rask blodsukkerstigning som synker fort igjen.

 

Hvorfor bør vi ikke spise for mye sukker?

Vi bør ikke innta for mye sukker fordi det fører til feilernæring og livsstilsykdommers om: diabetes, overvekt og tannråte.

 

Hva kan være tegn på lavt blodsukker nivå?

Svimmelhet, trøtthet, hodepine, irritabilitet og konsentrasjonsproblemer er vanlige tegn på at blodsukker nivået er lavt.

 

Hvordan får vi et stabilt blodsukker nivå?

Vi får et stabilt blodsukker nivå ved å spise karbohydrater som tas sakte opp i kroppen, og dessuten spiser me tre-fire timers mellomrom.

 

Hva er kostfiber?

Kostfiber er karbohydrater som ikke kan fordøyes. Vi kaller dem tarmens støvsuger, men de har også andre viktige egenskaper. I stede for ordet kostfiber bruker vi ofte kortformen fiber.

 

Hvilke matvarer inneholder mye fiber?

Kornvarer, frukt, bær, nøtter, grønnsaker, poteter og potetprodukter.

 

Kostfiber forebygger sykdommer – hvilke?

Kostfiber forebygger kreft, overvekt, forstoppelse, hemoroider og gallestein, det fjerner kolesterol og forebygger hjerte- og karsykdommer.

 

Fiberrike matvarer inneholder også ofte andre viktige næringsstoffer – hvilke?

Fiberrike matvarer er ofte rike på vitaminer, mineraler og antioksidanter.

 

Hva betyr det å raffinere råstoffer, og hva er negativt med det?

Å raffinere råstoffer vil si at vi bearbeider naturlige matvarer i industrien, grunnen til at det er negativt er fordi at da forsvinner ofte en del av kostfiberen, vitaminene og de andre næringsstoffene.

 

Hvor mye fiber bør vi spise per dag?

I gjennomsnitt spiser vi bare 17 gram kostfiber om dagen. Helsemyndighetene anbefaler at vi får i oss minst 25 – 35 gram.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst