Robert Peter Williams

Boografi om Robert Williams og musikken hans.
Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2001.03.15
Tema
Pop
ROBBIES BARN OG UNGDOMS ÅR
Robert Peter Williams ble født 13 februar 1974 og levde sine barneår i Stoke on Trent sammen med sin mor og eldre søster Sally. Han var klassens klovn på St. Margaret High School i Stoke, og hadde ett sjeldent talent for sang og skuespill. Hans store kjærlighet da, var Port Vale FC. Moren hans eide en pub rett nede i krysset forbi huset deres, og Robbie elsket å fortelle historien om da han kastet bort tusenvis av kroner på en match dag!!! Sammen med moren Jan, ble Robbie med i en teater gruppe, og ble ofte sett i musikaler, og forskjellige skuespill. Hans største musikal var "Dodger" i Oliver.
Robbie ble med i Take That da han var bare 16 år gammel. Han hadde bare hatt en jobb
tidligere, som selger(er ikke helt sikker på hva han
solgte), men han var ikke særlig god. Han fortalte
nemlig kundene at de ikke måtte kjøpe dem, for
de var så dårlig!
Robbie`s mor var ansvarlig for at han ble med i bandet. Hun så annonsen i avisen om audition, og foreslo at han skulle svare. Han gjorde det, og så snart de andre medlemmende så ham, visste de at han var den rette mann for jobben.


MUSIKKEN OG ALKOHOLEN
De neste årene var alt du kunne høre innen pop musikk "Take That, Take That, Take That". Der hadde de strenge regler om hvordan de skulle oppføre seg, og Robbie ble så utadvent at han fant disse reglene utrolig hard for ham. De var beskyttet fra omverdenen og Robbie sa engang at det var som et fengsel. Han søkte tilflukt i kokain og alkohol, begge som bare ventet på han. Det var da han ble kastet ut av Take That. Livet begynte å bli tøft for Robbie de neste månedene.
Han møtte Jacquie Hamilton Smith i en nyttårs fest i 1996, flyttet inn til henne neste dag og festet,(på flere måter enn en) i akkurat et år før han kom til fornuft.

SOLO KARRIEREN
Varierende nyheter om Robbie kom, til endelig, 27 juni 1996, da Robbie holdt en pressekonferanse i et hotell i London der han kunngjorde at hans kontrakt med BMG var over, og han hadde signert en ny en med Chrysalis records.
Dette var så å si den største motivasjonen i Robbie`s karriere som for noen få år tilbake var opptatt av sen festing og narkotika nyting. Ingen husket hvem Robbie var, da han slapp ut sin første solo singel, et cover av George Michael`s "freedom". Den ble løslatt 29 juli 1996, akkurat en måned etter hans farvel med Take That. Den nådde til nummer 2 i Englands lister, slått av Spice Girls. Den ble mer enn den hitten han forventet den skulle bli, og navnet hans sirkulerte i musikk bransjen , men bare til en viss grad. Så kom han andre singel "old before i die" 14 april 1997 som også nådde nummer 2 i listen.

Hans neste steg på veien til suksess var en release av hans tredje solo singel,
"south of the border", denne sangen ble skrevet av Robbie selv, men var en annen stil som var forbundet med Robbie. Den var mer som Oasis, enn popmusikken i Take That, noen få singler ble etterfulgt, men var moderate hits som gav han respekt og en base til å bygge på.
I begynnelsen av juni 1997, etter mange dårlige anmeldelser av media, sjekket Robbie selv inn på Clouds House Drink and drugs Rehabilitation Clinic i Salisbury, Wilshire for å overvinne all alkohol og narkotika misbruk.

Etter å ha vært 4 uker på senteret slapp Robbie ut. Han hadde gått ned noen kilo, og han kostet på en ny hårklipp og var håpefull.
Robbie ble fotografert mens han forlot senteret og lo av oppmerksomheten han fikk, i forskjell til andre kjendiser som gikk samme veien
Løslatelsen av "Lazy Days" kom like etter, 14 juli, og kom til nr.8 på lista i England, og ble etterfulgt like etter av South of the border.

ROBBIE BEGYNNER Å YTE RESPEKT
Desember 1997 var den virkelige begynnelsen for Robbie. Han slapp ut Angels som sin jule singel, uvitende om hvilken innvirkning det kom til å gi på markedet. På nyåret, 1998 var den fortsatt på listene og "life thru a lens" kom inn i listene og ble der lenge. Robbie hadde kommet for å bli og flere tusen fans kom daglig.
Han begynte å få respekt fra hvert hjørne av musikk bransjen og viste at han definitivt IKKE var den neste Andrew Ridgely. Han fikk bare mer og mer oppmerksomhet i pop verdenen.
Det kunne nesten tyde på et nytt liv for Robbie, som nylig var ferdig med å gå til Alcoholics Anonymous på Crescent Heights Methodist Church i Hollywood!


En stund gikk og folk var nervøse for Robbie som ikke hadde gitt ut noe nytt materiale på en stund.………………… han svarte med "Millennium". Den ble sluppet ut i midten av 1998,og hvis du ikke hadde vært overbevist av Robbie`s tidligere utgaver, Ville denne sangen overbevise deg! Den ble fort nummer en, og ble det i mange uker. De neste hette "no regrets" og "Strong". Begge ble store hits. Hans neste album hette "I`ve been expecting you" som spratt rett til nummer en og bekreftet at Robbie Williams ikke kan bli stoppet!!!
Nylig tok han opp en utfordring som få har klart tidligere….. å slå igjennom i Amerika. Han bestemte seg for å slippe ut et album som samlet det beste materialet på hans to forrige album. Dette endelige albumet hette "The ego has landed" og han kom inn i Amerika som en kniv i varm smør.

VENNER OG BEKJENTE
Venner ble bekymret da han slapp tilbake i det gamle miljøet med vaner over det normale. Men hans nære venn, ex-spice Geri Halliwell, gjorde det slik at han holdt seg på sporet i LA. Geri dempet hans opprørende side. Hun er god for ham fordi hun verken drikker eller doper seg. Det eneste rådet hennes er å røyke, sier en venn av Robbie og Geri. han kaller Geri en voktende engel, og hennes innflytelse har tydeligvis virket. Robbies store suksess har betydd mye for han, så hans skuespill karriere har blitt lagt til side. Han har nylig hatt en rolle i EastEnders i London.
Nigel Martin Smith, mannen som opdaget Robbie og satte han inn i Take That, sier at Robbie er et natur talent for Hollywood. "Robbie Williams er et stort talent, men hans talent er ikke bare for musikk. Det er å spille rollen som rocke stjerne. Da han kom til audition for meg,gav han stort inntrykk, og noen veldig gode. Jeg husker at i begynnelsen av Take That var vi i en karaoke bar og Robbe gikk opp og sang "Mack The knife". Han kunne vært Frank Sinatra. Han var utrolig. jeg visste han hadde sekken av talent. Han gav bare litt vekk av gangen. Robbie er en som trenger nye utfordringer fordi han får det fort kjedelig. Han har bevist at han kan være solo stjerne, så han vil lete etter den neste tingen. jeg er sikker på at han kan greie det som en skuespiller. Jeg har ingen tvil om det".
Nylig i LA sa Robbie: jeg tror jeg vil gi opp musikken. jeg vil bli en film stjerne og LA er plassen til å gjøre det på. Men det er usannsynlig at millionæren vil forlate London. Han har akkurat investert en stor sum i en ny klubb, kallet "Century in central London", med en venn og Restaurantteier Pierre Condou. Mens hans privatliv ikke ser ut til å gå helt etter planen, er karrieren hans en stor suksess. Det er bare ett spørsmål om tid før vi ser ham på fjernsynet.

"I dident loose my mind, it was
Mine to give away
Couldent stay to watch me cry
You dident have the time
so i softly slip away…"

"My soul heals the shame
I can grow though this pain.
Lord I`m doing all i can
To be a better man"

Robbie williams, 2000


KILDER:
  • INTERNETT
  • BØKER
  • TV-INTERVJU

    Hvorfor Robbie Williams?

  • Jeg valgte å skrive om Robbe Williams fordi han var den jeg kom på som det kanskje var lett å finne informasjon om, og jeg visste ikke så mye om han fra før av. Jeg fant veldig mye stoff om han, men valgte det letteste og enkleste. Jeg brukte ganske mye av tiden vi fikk til oppgaven.

    Album han har gitt ut:

  • Life thru a lens (September 1997)
  • Ive been expecting you (oktober 1998)
  • Thue ego has landed ( mai, 1999)
  • sing when youre winning ( august 2000)

    Singler:

  • freedom Juli 1996
  • old before i die April, 1997
  • lazy days Juli, 1997
  • south of the border September 1997
  • angels Desember 1997
  • let me entertain you Mars 1998
  • millennium September 1998
  • no regrets November 1998
  • strong Mars 1999
  • shes the one/its only us November 1999
  • rock dj Juli 2000
  • kids(with Kylie Minogue) Oktober 2000
  • Supreme Desember 2000
  • let love be youre energy NK
  • Legg inn din tekst!

    Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

    Last opp tekst