Lærere

Litt om lærerne mine og Kristin Clemet.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.04.06

Lærere, ja. Valser om kring på hver eneste skole i hele landet og herser med elevene akkurat som de vil. Her, på vår skole er det nok av underlige, strenge, snille og kjedelige lærere. Uten at jeg skal nevne navn og sånn vil jeg si at vi har et par som tar kaka. Det er en hun. Og "hun" stresser verre enn noen jeg har møtt før, løper i gangene, har en utrolig irriterende dialekt, og tror at hver eneste elev på skolen er en rabagast.

 

Etter hun, har vi en han. "Han" har morsomt rødt krøllete hår, og jeg vet ikke om en av mine venner som ikke er redd for og få han på nakken. Han er snill skjønner du, det tror jeg at alle lærere egentlig er, (kanskje med et par unntak) men han er streng også. Veldig streng. Og når vi da kommer til ordet streng har jeg et spørsmål; Er det virkelig så utrolig viktig? Jeg mener, det må jo gå ann og være litt streng iblandt, men ikke så voldsomt vel? Jeg skjønner ikke hva enkelte lærere får ut av å fly rundt å kommandere overalt. Det som skulle blitt gjort var at man omkalfatrerte hele skolen, og mange av dens idiotiske regler.

 

Her er noen forslag:

1. Mat kan man få spise når man vil, bare det holdes unna bøker og andre skolesaker. Tross alt, det er ikke Id som muslimene feirer, hvor man faster. Nei, er man sulten så er man.

 

2. Ikke rekk opp handa di. Tenk så mye bedre det hadde blitt. Alle de som kanskje er litt mer sjenerte enn alle andre og ikke tørr og være alene om og rekke opp hånda hele tiden, får snakke fritt og delt meningene sine i tillegg. Og blir støynivået for høyt og aggressjons terskelen til lærerene blir trått over, kan jo de gjerne bare høyne stemmen selv å skrike for og få det roligere. På den måten kan de jo også få ut litt aggressjon.

 

3. Vær imot alt som kommer ut av kjeften til Kristin Clemet. Den dama sier så mye dumt noen ganger at jeg får lyst til og kaste all skolegang og framtidsplaner i dass. Jo, og når vi først er inne på det vil jeg gi en stor takk til Clemet for alle de morsomme og utrolig flotte Oslo-prøvene vi har fått. Det er jo liksom så innmari nødvendig med en prøve på toogtredve sider om mye man ikke en gang har lært om og som faktisk ikke har noenting å si for de videre karakterene dine, og bare er for å gjøre en "test" lille Kristin vil ha unnagjort fulkommen. Og der sitter hun og gosser seg over at hun er Norges utdanningsminister og kan føle seg som en som er mye bedre enn alle andre.

 

Hadde jeg hatt muligheten, skulle jeg gitt henne den osloprøven selv, forsikret meg om at hun ikke hadde fasiten i skuffen på det marmorerte skrivebordet sitt til sikkert ganske mye penger, og forventet at alle svarene var riktige. For det er jo akkurat det hun gjør. Hun får folk til å dele ut en haug med prøve for seg, til en haug folk som ikke vil ha en haug med prøver og sitter og sutrer over de "mindre bra" resultatene etterpå. Fysj. Dårlig av Kristina. 3 poeng til Bondevik.

 

4. Start å skylde på lærerne og ikke la dem legge skylda på de i klassen som kanskje ikke er glitrende perleunger.

 

5. Sist men ikke minst- ta jobben i egne hender. HVis det er noe du vil vite mer om, ikke spør lærerne, de har ikke suoerhjerner, og mange av dem vil bare prate det bort likevel. Slå heller oppp i et leksikon og finn det ut sjøl.

 

Til slutt vil jeg bare tilføye at jeg håper at i 2015 har vi fått nye skoleregler, mindre strenge lærere og såklart: En ny utdanningsminister. Kristin Clemet vekk med seg!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst