Fotball

Et kåseri om fotball, sporten man ofte enten hater eller elsker.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.10.25
Tema
Fotball

Du har sikkert hørt det, du vil sikkert høre det, eller kanskje ikke! Men det er faktisk et faktum, fotballen er rund. En gang i livet vil du enten høre om, spille, se på eller elske fotball. Eller hate det!

 

Ballen er rund og den triller alle veier. Fotball byr på et uforutsigbart spill, bare få det inn først som sist. Spenningen som blomstrer opp under en fotballkamp er fantastisk.

 

Jeg vil beskrive fotball slik:

22 spillere som boltrer seg på en grønn fin gressbane, 11 spillere på hvert lag. Poenget med leken er vel å få den runde deilige ballen i mål! Hva sier du? Jeg sier som Rema 1000, "det enkle er ofte det beste".

 

Sport er sosialt, hørt det før? Når en sport klarer å samle 20000 mennesker som synger og heier på laget sitt, da vil jeg kalle det sosialt. Den enkle sporten fotball klarer dette. Grunnene til dette er vel for det meste spenningen en fotballkamp kan by på. Fotball er som nikotin, du blir rett og slett avhengi.

 

Avhengihet er vel ikke det mest respekterte ordet i Fjellenes land Norge, men i sammenheng med fotball synes de fleste mennesker, samt fjellaper at det er helt normalt.

 

Men fotball kan forvandle seg til ett helvete, tenk på oddsen! Hør nå på mitt ordtak: "penger spart , er penger tjent". Jeg kjenner ingen personer som har tjent seg rik på å oddse fotball, men jeg kjenner mange som har mistet kone, bil, hus, familie osv. på grunn av pengespill som oddsen. Så dette er vel min konklusjon: se på og nyt fotball, ikke ofre famile og økonomi på den. Men har du lyst , har du selvfølgelig lov;)

 

Men så kommer vi til temaet: hva er dagens fotball uten penger? Penger er vel den faktoren som holder fotballgående! Spillere krever sitt, ledelsen krever sitt, dommerne krever sitt og publikum krever sitt.

 

Men hvor kommer alle pengene fra? Hehe , det var det da! Først og fremst så er det vel sponsor og publikum som holder fotball med penger. Mengden av penger varierer stort fra klubb til klubb , og det er store sprik mellom de forskjellige landene rundt om i verden. Ta England som eksempel. Der blir det solgt og kjøpt spillere for 100 millioner, mens i Noreg er maks. prisen for en spiller ca . 10 mill.. Vi snakker noe gryn her jah.

 

Samtlige går rundt og tror at penger kommer til å ødelgge fotball i framtiden, jeg mener over hele mitt hjerte at dette er feil! Penger betyr selvfølgelig litt, men jeg mener at det er verdiene i fotball som betyr mest. Da tenker jeg på spenningen, uforutsigbarheten!

 

Hvis du tenker tilbake til VM i 1998, da Kjetil Rekdal ble smikket ned innenfor 16 meteren. Dommeren blåste i fløyta som aldri før, jeg kunne se vibrasjonene i tven. Tilbake til saken, dommeren dømte straffe. Hele norges lekegrind ; unge , gammle , voksne, barn satt klistret foran tven å så Reka sette ballen konstant i nettmaskene . Norges innbyggere hadde svetteflekker her og der  , en sinnsyk spennende kamp var ferdig. Mange slike scener oppstår i fotball . Som sagt spenningen og utforutsigbarheten holder det også gående.

 

Just do it. Gjør som verdens befolkning, Elsk eller Hat fotball.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst