To norske motstandsmenn ble i går funnet av tyske soldater!

Artikkel fra en krigsavis.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.01.26

12. august 1943 var Fredrik Aaros fra Søgne og en anonym mann fra Farsund ved hytta i Rudjordsheia for å sende en siste melding til England før senderen skulle flyttes. Det ble Fredrik Aaros siste dag. Tyskerne hadde peilet seg inn på senderen og omringet hytta. Vår anonyme kilde, klarte så vidt å unnslippe på dramatisk vis. Mens Aaros tok sitt eget liv. Ingen vet hvor tyskerne har gjort av hans jordiske levninger.

 

Det arbeidet som Fredrik og hans venner på Rudjordsheia gjorde var veldig viktig for motstandsbevegelsen forteller vår mann. Fredrik Aaros visste at han kom til å snakke hvis han ble tatt til fange, ingen kan motstå tortur i det lange løp. Derfor ofret han sitt eget liv for å spare livet til mange andre. Det viktige motstandsarbeidet vil imidlertid forsette til siste tysker er ute av vårt land. Denne Farsundsmannen vil benytte anledningen til å takke alle som har gitt dem husly, mat og ellers støttet dem med fare for sine egne liv.

 

De som opererte senderen her visste om hele motstandsbevegelsens kontaktnett alle som var implisert i alle ledd på denne kanten av landet. Om ikke dette arbeidet hadde lyktes kunne konsekvensen faktisk blitt at vi hadde mistet hele kyststrekningen som er viktig for ilandføring av forskjellige ting til tyskerne, sier vår mann til Krigsavisen. Vi er stolte over våre tapre motstandsfolk og hedrer spesielt Fredrik Aaros minne!

 

<bilde>

Radiosender kamuflert i koffert.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst