Selvmord

Hvorfor begår mennesker selvmord?
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.02.20

Det kan være mange årsaker til at et menneske begår selvmord.  De som gjør en slik handling er i psykisk ubalanse, og de klarer da ikke å tenke klart, tankene går i surr og det blir vanskelig å sortere.  Det eneste de ser er en lang, svart gang uten noe lyspunkt. De klarer ikke å se det som er positivt rundt seg, og de menneskene som sitter rundt og faktisk bryr seg.  De tenker på seg selv og hva som er best for sin egen situasjon, og da blir det til at de velger en enkel utvei gjennom å ta sitt eget liv.

 

Hvorfor begår mennesker selvmord, og er det egoistisk?

 

Selvmordstanker kan bygges opp av mange ulike faktorer, det er masse som påvirker et menneske til å utvikle slike tanker. En vond og hard barndom med mobbing, misbruk, vold og lignende kan ha en sterk innvirkning på at man får psykiske problemer som leder til selvmordstanker. Mennesker som har pådratt seg mye gjeld, og som ikke vet hvordan de skal komme seg ut av den krisen tyr ofte til selvmord. Dette gjelder oftest voksne mennesker.

 

Kjærlighetssorg kan også være bakgrunn for selvmordstanker. Har man psykiske problemer og kjærlighetsforholdet tar slutt kan det lede til at et selvmord blir gjennomført.  En person som mener at han/ hun må klare alt selv uten hjelp fra andre, vil ofte føle at problemene kan bli uoverkommelige, og man ser da til slutt selvmord som eneste utvei og løsning. Disse faktorene vil på mange måter ha betydning for selvmordstanker, men alle faktorer veier kanskje ikke like tungt når man tar en slik beslutning.  Enkelte faktorer vil kunne ha mer betydning enn andre. Selvmord er ikke egoistisk, men det er en feig måte å komme unna ting på. De velger en enkel utvei, men det er en del andre veier man kan gå. Man kan få hjelp og komme ut av problemene på mange måter, som for eksempel; psykolog, psykiater, prest, helsesøster, lege, nær familie, venner og interesseorganisasjoner.  Men det kan være vanskelig å få hjelp i dagens samfunn, det kan være lange ventelister, og praktiske forhold kan gjøre det vanskelig å få hjelp, for eksempel at man bor langt unna.

 

En annen ting er at ikke alle vil oppsøke hjelp fordi de kan synes det er følelsesmessig vanskelig og at de ikke vet hvor de skal begynne, eller hvordan de skal legge frem problemene sine.  De synes alt virker håpløst og klarer ikke å forstå at andre skal kunne hjelpe når de ikke klarer det selv.

 

De som mener at selvmord er en egoistisk handling, bør tenke gjennom det en gang til.  For en som begår selvmord ser ikke noe lyspunkt i livet og lider ofte av en dyp depresjon. En slik depresjon kan gå så dypt at andre vanskelig kan forstå rekkevidden av det. For en som velger å begå selvmord føles livet uutholdelig.  Og til tross for at vedkommende vet at de som blir sittende igjen vil få det svært vondt, så er ikke dette nok til å avverge handlingen fordi det vil være å leve livet sitt for andres skyld og ikke for seg selv. De velger en rask og enkel løsning for å få slutt på problemene sine.  De gjør det for at de selv skal få det bra, men de gjør det likevel ikke for at noen skal ha det vondt.  

 

Mange klarer kanskje å tenke på det og de som er rundt seg slik at det er med på å forhindre selvmord. Da oppsøker man kanskje også hjelp.  Så en person som mener at selvmord er egoistisk er faktisk egoistisk selv og mangler empati, fordi han/ hun mener da at den som begår selvmord skal leve for andre og ikke for seg selv.  

 

Den som forlater livet gjennom selvmord har en psykisk lidelse eller dyp depresjon, og velger da den løsningen som virker som den enkleste og beste der og da. Årsakene kan være mange og sammensatte, og vanskelige å forstå for de etterlatte. Det kan ofte være trøst i det at vedkommende etterlater seg et brev som kan gi en forklaring. Men de som tar en slik avgjørelse har gjort et valg for sitt liv, og dette kan ikke påvirkes i ettertid. En hver person må ta ansvar for sitt eget liv og leve det selv. Ingen kan leve livet ditt for deg.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst