Auschwitz

Litt om Auschwitz, skrevet etter klassetur til Auschwitz.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.09.08

Høsten 2004 var min klasse på tur til Polen. Turen var lenge planlagt og vi gledet oss veldigt. Turen tok vi med aktive freds reiser. Vi var og så på både Maria-kirken, saltgruvene, waweleska katedralen og selfølgelig Auswiz. No vil jeg fortelle dere litt om Auswiz. Soldatene begynnte å bruke auswitz som fangeleir for jødar i 1942, men då dei fant ut at auswitz var for liten begynte dei å bygge en til fangeleir.Auswitz 2 eller Birkenau som den ble kallt. Då den ble bygget var det ikke soldatene som måtte bygge den det var fangene sjøl. Dei ble brukt som gratis arbeids kraft.Fangene kom fra hele Europa og ble transportert over lange avstander. Fangene måtte gjennom båtreiser, lastebil reiser og endte opp i gods og kuvogner som gikk rett til leiren. I Birkenau gikk tog sporet inn i leiren. Når fangene kom fram ble de sortert i grupper etter om de var arbeidsdyktige eller ikke. De som ikke kunne arbeide gikk ofte rett til gasskammeret.

 

I leiren var det to SS-leger som brukte tiden flittig med å eksperimentere på mennesker. Man utforsket virkninger av sykdommer, sjekket hvor varmt vann mennesket tålte og forsket på gener. SS-legen C. Clauberg forsket på en biologisk måte å avvikle slaviske nasjonaliteter. Joseph Mengele forsket på tvillinger, handikappede, og manipulasjon av gener. Fanger ble forskningsdyr. Han smurte inn giftige medikamenter på fanger og transplanterte etterpå hud. Selvfølgelig uten bedøvelse. Hundrevis av fanger døde som følge av eksperimentene.

         

Blokk 11 var isolert fra resten av leiren. Den var som et fengsel i fengselet. Fanger som hadde gjort noe galt ble dømt av SS menn her. På plassen mellom Blokk 11 og Blokk10 var henrettelses plassen. Her ble fanger stilt opp mot en mur og skutt, eller de kunne bli hengt opp bakbundet på en stokk til scenene var slitt av. Veggen til Blokk 10 var fullstendig lukket med tildekkede vinduer så andre fanger i leiren skulle vite om hva som foregikk her. Å gjøre noe galt for å få en slik straff var nøye planlagte lover av Hitler og SS som blant annet å ta en hvil i arbeidet eller å ha gull i tennene. Disse lovene var bare pådrivere for å få drept så mange som mulig.


Inne i Blokk11 fikk man straff som å stå rett opp og ned i mange timer, eller få ekstra tungt arbeid. I kjelleren var det det tre typer celler. Her eksperimenterte SS med giftgassen: ”Zyklon-B” gassen som tok livet av flesteparten av jødene i gasskamrene. 

 

Leveforholdene i Birkenau var omtrent det samme som i Auschwitz I bortsett fra at det var mye verre. Her lå man i tre etasjer på senger som var 1,5m brede rett på plankene. I hver seng lå det 8 personer. For å gjøre det litt behageligere å sove konstruerte man sengene skjeve så hodet lå litt høyere enn beina.

 

Inne i brakkene i Birkenau fantes det ikke gulv, man gikk i konstant gjørme. Slik var det ute også. En fange som kom tilbake til leiren 50 år etter at han satt der selv sa at gjennom hans år i leiren så han aldri gress. Og oppvarmingen skjedde ved hjelp av en to små ovner i hver brakke delt på 1000 personer. Jødene som kom til Auschwitz fikk vite at de skulle flytte til nytt land, og få en jordlapp som var oppspinn, og de trodde ikke sine egne øyne når de kom inn i leiren. Fangene fikk 20 sekunder hver på latrina, og de måtte selv tømme den, for det var ikke noe avløpsystem. Krematorie ovnene gjekk konstant hele dagen, men klarte ikke å nå gjenn all gassinga, ofte ble det store likbål på plassen.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst