"Monster"

Anmeldelse av filmen "Monster".

2006.03.28
Tema
Filmer

Monster er en gripende film som man kan si mye om. Rett etter å ha sett den derimot, sitter du målløs igjen i kinosalen med antagelig en tåre på kinnet, og det ligger hundrevis av forskjellige følelser igjen i kroppen din. Man får denne filmen helt inn til seg, og du får kjenne på stort sett alle sjangrene en film kan tilby; tragedie, stor lykke, forelskelse, hat, vold, humor, drama og spennende thriller. Denne filmen tilbyr alt!Filmen er basert på en sann historie om usas første kvinnelige seriemorder.

I hovedrollen møter vi Aileen eller Lee som hun kalles, som spilles av Charlize Theron. Aileen er klar for å ta sitt eget liv i begynnelsen av filmen, men hun rusler innom baren der hun er stamgjest antageligvis for å samle tankene, og for å ta en siste øl. Der møter hun Selby ( Christina Ricci ), som er en pågående, yngre lesbisk jente som desperat vil snakke med noen, og da spesielt med Aileen. De to finner raskt tonen etter en noe merkelig start, og dette ender opp med at dem sover i samme seng den kvelden. Aileen er prostitiert, og har vært det siden hun var 13 år, hun har ingenting, annet enn henne selv. Oppveksten besto av vold, misbruk, dop og prostitusjon. Selby derimot er født inn i en kristen familie, men har flyttet fra foreldrene sine etter at de fant ut at hun hadde kysset en jente. Hun bor nå hos tante, onkel og et søskenbarn for å få avstand. Selby og Aileen får et nært forhold, de har funnet hverandre og Aileen har endelig noen å klamre seg fast til, selv om nærhet er noe av det hun har store problemer med når det kommer til kjærlighet.

En kveld da Aileen blir utsatt for brutalsk vold fra en kunde, greier hun såvidt å slippe unna med livet i behold ved å drepe mannen. Hun dumper liket, stjeler pengene og bilen hans. Selby skulle møte henne denne kvelden men da ikke Aileen møtte opp, blir hun skuffet og bestemmer seg for å reise hjem igjen dagen etter. Men Aileen kommer uti natten, med penger nok til å begynne på det nye, bedre livet hun så sårt ønsker seg, og hun vil ha Selby med seg. De reiser avgårde, sjekker inn på hotell, og Aileen sørger for pengene for at de to skal ha det moro, ved å fortsette drepingen. Aileen utvikler et hat forhold til menn, og havner i en ond sirkel. Som liten drømte Lee om en karriere som skuespiller eller noe annet stort, men begynte å vise seg frem på feil måte. Hun ble bare kalt en drømmer og mistet troen på seg selv. En dag får hun penger for første gang av en voksen mann hun har sex med, hun er 13 år og hun forstår kanskje ikke helt og de begynner å krangle, han hiver henne ut.

Lee forteller Selby at hun har drept noen og her har vi et slags vendepunkt i filmen. Lee prøvde å slutte å trekke, prøvde iherdig å få seg en jobb, men hun klarte ikke å overbevise noen, disse scenene er meget humoristiske. Lee går tilbake til gamle trakter, og dreper nok en mann, stjeler det han har på seg og forsørger Selby med pengene for å gjøre henne lykkelig. Det er bare det hun vil, at de to skal ha et normalt liv og være lykkelige sammen. Det begynner bra, de får seg en leilighet og Lee tør å la Selby elske henne, de ligger sammen for første gang. Nærheten Lee har vært så redd for etter voldtekten, lar hun komme til seg. De to har et helt spesielt forhold, og de trenger helt tydelig hverandre fullt og helt.

Monster er en god tittel på denne filmen, Lee utvikler seg gradvis til et monster som blir en drapsmaskin, men hun dreper for å holde på kjærligheten, så vi føler faktisk med henne gjennom hele filmen. Lee kommer seg ikke ut av mønsteret hun er iferd med å bygge opp, men da hun en dag dreper en pensjonert politimann, begynner ting å endre seg, de to er på rømmen for fullt og forholdet sprekker gradvis. Monster er en ekte film, som man føler helt inn til hjertet, jeg personlig syns den er komplett og interessant og full av følelser, vonde og gode. Den viser hvordan kjærlighet kan gjøre en blind, og alt man er villig til å gjøre for å holde på kjærligheten. Slutten vil jeg ikke røpe for den er veldig overveldene og overraskende, og ikke minst sjokkerende. Det ligger mye svik i slutten og mellom de to jentene. Dette er en av de beste filmene jeg har sett, den er annerledes, mektig og hovedrolleinnhaveren spiller fantastisk godt.