"Kurt blir grusom" av Erlend Loe

Inneholder bokandmeldelse av Erlend Loes "Kurt blir grusom".
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.06.13

Boka jeg valgt å lese er Kurt blir grusom, forfatteren til boka er norsk og heter Erlend Loe, og lengden på boka er 104 sider.

 

Jeg tror forfatterens valg av tittelen på boka er ”kurt blir grusom” fordi kurt alltid har hvert snill og hjelpsom overfor alle, men når han selger en stor diamant han har fått for 50 millioner blir han slem og bare de som at kurt er best får lov til å bruke de tingene han kjøper.

 

Erlend Loe ble født i 1969 i Trondheim. Og han er også utdannet manuskriptforfatter fra den Danske Filmskole i København. Han tok ett år i Frankrike som utvekslingselev etter 2. klasse på videregående, og gjorde ferdig videregående som privatist. Han har jobbet som frilanser i Adresseavisen. Og hans debutroman var "Tatt av kvinnen".

 

Flere bøker han har skrevet er:

2001: Fakta om Finland

1999: L

1998: Oversettelse av ”Sa terapeuten min” (Hal Sirowitz)

1997: Oversettelse av ”Sa Mor” (Hal Sirowitz)

1996: Naiv Super.

1996: Den store røde hunden

1995: Kurt blir grusom

1994: Fisken

1994: Maria & José                                                                                      

1993: Tatt av kvinnen

 

Kurt blir grusom handler om Kurt og familien hans. Kurt er en veldig snill mann som alltid er blid og snill mot alle, han er verdens beste truck fører og eier en gul truck og den er han veldig stolt av. En dag han er på jobb på kaia, ser han en mann som ligger ytterst på brygga å sover, han går bort til han og prøver å vekke han men da begynner han å gå i søvne, og han går rett mot vannet, og faller uti, da hopper Kurt uti å redder han. Mannen blir veldig glad og gir han det fineste han eier, det er en stor diamant. Denne diamanten selger Kurt for en stor sum med penger. Pengene bruker kurt på mye ting han alltid har hatt lyst på. Den eneste som støtter han er den minste sønnen hans som heter ben. Og alle andre er kurt sur på. Til slutt ender det med at Kurt blir så grusom at han ødelegger hele byen.

 

Handlingen i boka er fortalt i 3. person. Jeg tror forfatteren av boka prøver å si leserne at selv om man har mye makt og penger er det ikke nødvendig å forandre seg så mye at men blir fæl og grusom sånn som mange er og kanskje blir. Budskapet i boka er at PENGER ER IKKE ALT.

 

Handlingen foregår i Nåtiden i Oslo og mest på dagen da kurt er på jobb. (og da han egentlig skulle hvert på jobb.) På sommeren fordi det er båter som Kurt henter pakker og bokser som de store skipene har med seg. Miljøet er blant en helt vanlig familie.

 

Hovedpersonen i boka er hovedsakelig Kurt og sønnen hans Ben. Men det handler også om kona hans Anne-lise, Tykke Helena og Bruse Kurt.

 

Kurt er en helt vanlig mann som er truck fører, det har han hvert i mange år. Han eier en gul truck som han er fryktelig stolt av, den vasker han hver søndag. Kurt sin kone heter Anne-lise, hun har krøllete hår og jobber som arkitekt. Den ene datteren deres heter Helena og hun er temmelig tjukk. Først var hun kjempe tynn, men så spiste hun så mye fisk at hun ble tjukk.

 

Så er det Bruse-kurt han er så glad i brus at de kaller han det. Han kan helt uten problemer drikke 15 liter brus på en time, og han har en egen brusmaskin, når han ikke er på skolen er han på rommet sitt å drikker brus. Han er også den som tisser mest i familien.

 

Den yngste i familien heter Bud, han er bare noen få år gammel, og skjønner nesten ingen ting.

 

Boka var veldig lett og grei å lese og den inneholdt mange humoristiske hendelser. Forfatteren har som sagt brukt humor for å få handlingen til å bli levende, han har også brukt morsomme bilder. Her er en humoristisk opplevelse:

Jøje meg er du blitt rik, sier Anne-Lise. Er du blitt rik? Kurt nikker. Det må jo være flere millioner sier Helena. 50 sier Kurt stolt. Trøste og bære sier Anne-Lise. Lille-kurt tar fart og hopper inn i penge haugen.

 

Jeg valgte boka fordi jeg har hørt mye positivt om boka. Blant annet at den er humoristisk. Jeg likte boka veldig bra. Fordi det var mange morsomme episoder, og boka var ikke så veldig komplisert å lese.

 

Hvis jeg skulle ha vurdert boka med terningkast ville jeg satt terningkast: 6

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst