"Harry Potter og de vises stein" av J. K. Rowling

Sammendrag av boka og en kort anbefaling.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.11.19

Harry Potter er en tilsynelatende vanlig gutt. Han bor hos sin tante og onkel Dummling, etter som at moren og faren døde i en bilulykke rett etter at han var født. En dag rett for Harry fylde elleve kom det et mystisk brev. Harrys feite slimete søskenbarn Dudleif sladrer øyeblikkelig til onkelen hans Victor. Dette fører til en heftig krangel etter som at brevene bare strømmer, på flere brev for hver dag. Etter en drøy uke en søndags morgen kommer onkel Victor uheldigvis til å nevne hvor fint det var med søndager og grunnen var at det ikke var post på søndager. I det samme han sier det suser et brev foran nesen hans etterfulgt av flere hundre kanskje tusen brev inn i stuen Harry fanger ett av brevene og løper mot kottet under trappen der hvor han må sove. Men i samme øyeblikk som han åpner døren kaster onkel Victor seg etter han og river brevet ut av neven hans.

 

Onkel Victor hyler at de skal flytte langt vekk.

 

Dagen etter hadde onkel Victor og tante Petunia pakket alt de ville få bruk for i bilen. Første natten hadde onkel Victor bestemt seg for og sove på en jernbane hotell. Dagen etter ved frokosten kom det en servitør bort til bordet og spurte hvem Harry Potter var onkel Victor var snar og si at han skulle ha brevet. Senere på dagen kjørte de videre til en plass der de så en forlatt øy med et enslig hus på der det stod. ``til utleie``.

 

Der skal vi sove i natt sa Victor det kom et mismodig stønn fra Dudleif som helt klart ikke var noen begeistret over hvor de skulle bo. Den natten lå Harry og tenkte på om dumlingene ville huske bursdagen hans neste dag. Han talte ned minuttene et minutt, et halvt minutt, fem, fire, tre, to, en, boom boom noen banket på døren Harry skvatt. Boom bomm døren smalt av hengslene som om en bok hadde falt fra ti tusentals meters høyde. Det stod en diger mann i døren han kom inn dumlingene hadde akkurat kommet ned i fra soverommet. Onkel Victor hadde en hagle med seg som han siktet på kjempen med. Kjempen gikk bort til han og sa -haræ vekk din fiskepudding.

 

Kjempen bøyde løpet så det pekte rett opp. Kjempen kom mot Harry han gav Harry det samme brevet som hadde kommet til hekveien og til hotellet.

 

Der stod det Hr. H potter golvet, hytta på skjæret havet. I brevet stod det at Harry var en trollmann og var innskrevet til en skole som het Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. Han fikk også vite at foreldrene ikke hadde død i en bil ulykke men drept av voldemor. Kjempen som het Gygrid fortalte at Harry at de skulle dra til London for og kjøpe skole saker til han skulle begynne på Galtvort.

 

Noen få dager etter dette var dagen kommet, Harry og Gygrid hadde vært i London eller lettere sagt diagonalmeningen der Harry hadde fått en ugle hos Gygrid i bursdags gave. nå var tiden inne for og dra til king`s cross stasjonen for og ta toget til Galtvort. Harry kom seg til stasjonen ved hjelp av onkel Victor som virket nesten glad for at Harry skulle dra. Harry hadde fått en billett fra Gygrid som han skulle bruke for og komme seg til Galtvort. Da Harry hadde kommet seg på toget møtte han Ronney og Hermine som ble hans venner. På Galtvort hender det mye rart etter at Harry ble valgt inn i griffing, en av de fire husene på Galtvort.

Harry, Ronney og Hermine blir satt på mange utfordringer gjennom dette skoleåret...  

 

Min kommentar til denne boken for at det er en bok som vil glede alle som liker en god porsjon humor og er interessert i fantasi-bøker.

 

Fakta om: Harry Potter og de vises stein

Av: J.K. Rowling

Utgitt av ex libris forlag

I år 1999 i Norge og 1997 i England.

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst