"Et dukkehjem" (H. Ibsen)

Sammendrag, personskildringer, om Ibsen og litt til.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.01.20

1. akt.

Det er jul. Nora og Torvald Helmer bor i et hus sammen med de tre barna sine. Torvald Helmer har akkurat fått jobben som direktør i aksjebanken. Nora er endelig lykkelig for at de kan feire jul uten å tenke på penge forbruket for en gangs skyld.

 

Hver dag får de besøk av Dr. Rank som er en god venn av familien som visstnok har tæring i ryggmargen.

 

Fru Linde, en gammel venninne av Nora, kommer på uventet besøk. Hun har blitt enke og har ingenting igjen, derfor prøver hun å skaffe seg en jobb hos Helmer. Nora betror Fru Linde sin største hemmelighet: For en del år siden lånte Nora 1200 spesier for å ta med Torvald til Italia. Han var dødssyk uten å vite det selv, og uten oppholdet ville han ikke overlevd. Noras far lå også for døden, derfor fortalte hun alle at hun hadde fått pengene av sin rike far. Denne hemmeligheten vil ikke Nora fortelle Torvald før hun har blitt gammel og ikke fullt så deilig. Hun lånte pengene av sakfører Krogstad. Nå kommer han for få Nora til å legge inn et godt ord hos Torvald, for Krogstad vil beholde jobben i aksjebanken. Han skjønner at det er han som får sparken hvis Fru Linde skal få jobb. Nora nekter, og blir truet. Krogstad vil fortelle Torvald hemmeligheten. Det kommer senere frem at Nora har forfalsket farens underskrift på gjeldsbrevet og at datoen er signert 4 dager etter farens død.

 

Nora er avslørt.

 

 

2. akt

I motsetning til 1. akt er nå juletreet pjuskete og med nedbrente lys.

 

Slik jeg ser det er dette et symbol på at det som så ut til å bli en familie fest, nå går mot en familie tragedie.

 

Og ting begynner å skje. Nora er nervøs dagen lang, kommer Krogstad til å fortelle det til Torvald? Nora prøver å legge inn et godt ord for Krogstad hos Helmer, men hun snakker for døve ører. Krogstads oppsigelse i aksjebanken blir sendt av gårde.

 

Nora søker trøst hos sin gode venn Dr. Rank. Kan hun fortelle alt til ham eller kan han hjelpe henne? Før hun kommer så langt forteller Dr. Rank henne at han elsker hun, og er villig til å gjøre det aller meste for hun. Nora oppdager at Krogstad har mottatt oppsigelsen sin, og derfor har sendt svar tilbake til Helmer. I brevet er Noras godt bevarte hemmelighet.

 

Fru Linde blir igjen Noras fortrolige, og Fru Linde forstår at det er Krogstad som har lånt Nora penger. Det som også kommer frem er Fru Lindes tidligere forhold til Krogstad. Kristine Linde lover Nora at hun skal få Krogstad til å spørre om å få brevet ulest tilbake.

 

 

3. akt

Maskeradeballet er godt i gang. Fru Linde sitter inne og venter på Krogstad. Hun vil be om å få brevet, men hun har innsett av Nora må fortelle hemmeligheten til Torvald uansett. De kan ikke fortsette et ekteskap hvis Nora må bære på hemmeligheten resten av livet. Krogstad og Fru Linde får snakket ut om forholdet de hadde for mange år siden, og begge er villige til å prøve igjen.

 

Fru Linde gir beskjed til Nora om at hun må fortelle alt som det er til Torvald. Da Helmer og Nora kommer ned fra ballet forteller Helmer at ballet var vellykket og at hans linne Capripike danset tarantellaen som om det skulle gå på livet løs, noe Nora kan bekrefte.

 

Dr. Rank kommer innom på vei hjem, da sier han at neste maskeradeball vil han være usynlig. Helmer bare ler av dette, men Nora forstår at Ranks død er like om hjørnet. Da Torvald henter posten og finner Ranks visittkort med et sort kors, innser også han at han aldri får se sin beste venn igjen.

 

Krogstad brev lå også i post kassen. Helmer leser det og blir rasende. Han kaller Nora masse stygge ting, og nekter henne å oppdra barna. Nora innser at den hun har elsker og levd med i åtte år, ikke er slik hun trodde.

 

Et bud kommer med gjeldsbrevet og Nora er fri for gjeld, men hun føler at hun ikke lenger kan bo som en dukke i sitt eget dukkehjem. Hun kan ikke leve uten at det vidunderlige skjer. Torvald trygler og ber, men Nora har bestemt seg. Hun forlater mann og barn.

 

Her slutter stykket med at Torvald sitter og lurer på hva dette vidunderlige er, som kan føre hans yndige lille lerke fugl tilbake.

 

 

Jeg mener at hvis dette ekteskapet skal kunne fungere igjen, må det bli et forhold uten rollespill og hemmeligheter mellom to frie og jevnbyrdige partnere. Et dukkehjem er nok et bevis på at kvinnene også kan ta styringen i et forhold og være det sterke kjønn.

 

 

Personskildringer:

 

Nora:

Utad er Nora datidens idealhustru. Dum, deilig og vakker. Hun ser ut til å ha det veldig bra, tynn, pen og alltid pent kledd.

 

Hele livet har hun blitt behandlet som en dukke. Først av faren, så de siste årene av sin mann Torvald. Hun har alltid måtte mene det samme som dem, har hun tenkt noe annet har hun holdt det for seg selv. Nora har nok aldri rukket å bli voksen og finne seg selv.

 

Dette vises tydelig i hvordan hun behandler barna. De er som dukker for henne, hun leker med dem når hun har lyst. Har hun andre ting å gjøre sender hun dem ut med barnepiken.

 

Nora har store forventinger til Torvald og en enorm tillit. Et av hennes høyeste ønsker er det at Torvald skal ta på seg hennes skyld i kjærlighet for henne. Hun forstår at det aldri kommer til å skje. For å renvaske ham vil Nora gjøre det forferdligste til gjengjeld for at han aldri vil gjøre det vidunderlige for henne.

 

Det Nora ikke helt kan innse er at det hun gjorde i kjærlighet, er ulovlig. Hennes tanker om lovene i samfunnet er litt umorderne, men en regel gjelder for alle og slik er det.

 

Hva Nora ser i Helmer er ikke lett å forstå, han er jo ikke akkurat en kjekk romantisk ridder i skinnende rustning. Noras verden raser sammen fordi hun endelig forstår at hun bare har vært en dukke hele livet. Nå er hun trofast mot det beste i seg selv. Hun har funnet seg selv og hun seirer i nederlaget.

 

Nora har nok av selvtillit og det hun gjorde, gå fra mann og barn, var en ”umulig” løsning.

 

Fru Linde:

Fru Linde er enke og hun har ingen igjen å stelle for. Hun har alltid tatt vare på både moren og brødrene, men nå er det ingen som trenger henne lenger.

 

Hun har bare seg selv å stelle for og hennes ønske er å få en familie hun kan elske. Nora og Fru Linde er rake motsetninger. Nora vil svært gjerne være som Fru Linde, fri og i arbeid. Mens Fru Linde vil inn i en ordentlig familie og være husmor på helt tid. Fru Linde og Krogstads forhold er også rake motsetninger til Torvald og Noras.

 

Jeg tror Kristine Linde er et symbol på Nora om noen år, selvstendig, fri og uten noen forpliktelser for noen andre.

 

Torvald Helmer:

Torvald er gift med Nora. Han er sjefen i huset og behandler Nora og barna som om de var dukkene hans. Helmer er en høyt aktet forretnings mann, og er derfor veldig opptatt av å alltid ta seg bra ut og ha et bra rykte. Helmer er egoistisk og tenker først på seg selv, så på seg selv og etter det de andre.

 

Torvald er sammen med Nora bare akkurat når han ønsker det. Han bestemmer alt hva hun skal få lov til og ikke få lov til. Så lenge Nora bare er deilig og vakker, er alt bra nok for han. Torvald jobber mye, ettersom at han nylig har fått jobb som sjef i aksjebanken. Han regner nå med at han skal tjene mye penger og bli rik, så familien eller han selv, kan bli ordentlig lykkelige.

 

Sakfører Krogstad:

Krogstad er en alvorlig mann, som jobber i banken sammen med Helmer. Han er en venn av familien. Krogstad mener at han som regel alltid blir urettferdig behandlet uansett hvem det er av, og at liver går i mot han. Det er sakfører Krogstad, Nora låner penger av for å redde livet til sin egen mann.

 

Dette bruker han mot henne, for at han skal beholde jobben. Vi får også vite at Kristine Linde og Krogstad tidligere har hatt et forhold, men at hun forlot han til fordel for en annen mann som hadde penger og som kunne forsørget en familie. Kona til Krogstad døde, og han har to barn.

 

 

Symbolbruk:

I et dukke hjem er det flere typer symboler. Det er for eksempel juletreet som i 1. akt prøver å vise at dette skal bli en fin og koselig familie jul, men så dør treet bare mer og mer i løpet av stykket. Andre symboler i stykket er dette med forskjellen kostymet og hverdagsklærne til Nora, farger og svart.

 

Det siste symbolet jeg kommer på er visittkortet til Dr. rank, etter som vi venter på hans død gjennom hele stykket. Når kortet kommer vet vi at hans død er rett rundt hjørnet.

 

 

Om Henrik Ibsen og Ibsens drama:

Han ble født i Skien i 1828. Han døde i 1906. Han levde bra helt til faren gikk konkurs da han var 8 år gammel. Han begynte å forsørge seg selv når han var 14 år. Det var ikke mer penger til skole gang, og ble derfor sendt til Grimstad for å gå i lære for å bli apoteker. Han hadde dårlig med penger, og ikke råd til klær.

 

Han skrev dikt og leste om nettene. Etter hvert var det noen av vennene hans som begynte å interessere seg for det han skrev, og han skrev sitt første skuespill som var Catilina da han var 22 år.

 

Han kom senere inn på Heltberg, og gikk der sammen med de andre tre store.

 

Han reiste til Italia i 1864, der bodde han, mens han skrev flere kjente verk. I 1891 flyttet han tilbake til Norge, der han senere døde.

 

Ibsen skapte en ny dramatisk form, denne ble kalt den retrospektive teknikken.

 

De fleste dramaene i denne stilen er slik at en del av historien de forteller, allerede har skjedd før stykket begynner. Det som skjedde i fortiden blir gradvis avdekket i løpet av stykket. Det er som regel løgner og bedrag under den perfekte overflaten.

 

Noen av hans kjente skuespill:

- Kjærlighetens komedie

- Brand

- Peer Gynt

- Et dukkehjem

- Vildanden

- Hedda Gabler

- Byggmester Solness

- Lille Eyolf

 

<bilde>

 

Realismen:

Romantikerne la stor vekt på følelse og fantasi. Forfatterne ønsket at diktningen skulle vise virkeligheten så nøyaktig som mulig.

 

Det er denne perioden vi kaller realismen. Denne reaksjonen kommer ikke bare sånn vips, men kommer litt etter litt. Derfor er det mye romantikk i diktningen, særlig i det som ble skrevet tidlig i perioden. De hadde veldig optimistisk holdning ovenfor sannheten. De viste undertrykkelse og urettferdighet tydelig for at leseren skulle forstå og bli friere og mer selvstendig.

 

Naturalismen:

Naturalismen var en videreføring av realismen. Naturalismens forfattere ville gå inn i menneskets sinn for å finne forklaringen på alle problemene i samfunnet. De ville forske på litteraturen. De ville gå litt lenger enn det realistene hadde gjort.

 

Litteraturen er veldig ofte litt trist, det er mye sykdommer og det hender ofte dødsfall. Det var lenge mellom hver gang det var en hyggelig slutt i et slikt stykke.

 

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst