Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Psykologi

Du er her: Skole > Emnekatalogen > Samfunn > Helse > Psykologi

Stiler under dette emnet:

Krisepsykologi som industri

En omfattende analyse av en kronikk fra Dagbladet.
Bokmål Analyse/tolkning

Depresjon

En kort tekst om depresjon.
Bokmål Artikkel

Depresjon

Artikkel om hva depresjon er, og hvordan man kommer ut av den.
Bokmål Artikkel

Psykologi - Konflikt

En oppgave om hva konflikt er og hvordan man kan løse konflikt på forskjellige måter. Karakter: 5
Bokmål Artikkel

Psykologifaget og dets perspektiver

Tekst som handler om faget psykologi A, og som tar opp temaer derfra. Karakter: 5 (VK1)
Bokmål Artikkel

Psykopater - ny forskning

Utdyper ny forskning innenfor hjernen til psykopater.
Bokmål Artikkel

Selvskading og selvmord blant unge

Selvskading og selvmord blant barn og unge er mye vanligere enn folk tror.. Utdypende artikkel om temaet. Karakter: 6 (8. klasse)
Bokmål Artikkel

Tetris-effekten

En kort artikkel om den psykiske betegnelsen "Tetris-effekten".
Bokmål Artikkel

Tiltrekning og vennskap i dagens samfunn

Hva som virker tiltrekkende på menn og kvinner, forskjell i måte for menn og kvinner å velge venner på, og om det er mulig for menn og kvinner å være venner med hverandre til tross for mulig tiltrekning. Karakter: 6 (psykologi A, vgs)
Bokmål Artikkel

ADHD/ADD - en vag epidemi

Tema: Kritikk av diagnosenes mangel på presisjon og forskning med psykodynamisk og nevrologisk perspektiv på nyere tids epidemiske diagnotisering. Nivå: Psykologi, første år.
Bokmål Essay

Livskvalitet er ikke en selvfølge

En personlig tekst om en graviditet med tragisk utfall og psykiske problemer i etterkant. Karakter: 6 (2. året på VGS)
Bokmål Essay

Mental Helse

Oppgave om Mental Helse skrevet på VK1 hjelpepleier.
Bokmål Faktaoppgave

En engel i snøen

Denne fortellingen handler om en forvirret gutt på 16 år.
Bokmål Fortelling

Klaus sine venner

Klaus er en schizofrenisk gutt.
Bokmål Fortelling

Mongo i Mandal

Her følger vi hverdagen til en med Downs syndrom.
Bokmål Fortelling

Så lenge det er liv, er det håp

Fortelling om en gutt ved navn Thomas.
Bokmål Fortelling

To mennesker som ingen forstod, men som forsto hverandre…

To mennesker som ikke er helt med på vår stressa verden, men som finner seg selv i hverandres lidelser.
Bokmål Fortelling

Barnet

Om å ha dissosiativ lidelse.
Bokmål Novelle

Blodregn

Vinner av påskekrimkonkurransen 1999 arrangert av de tre største skolesidene i Norge. God novelle hvor to handlinger snører seg inn i hverandre.
Bokmål Novelle

En hjelpende hånd

Om en synsk jente. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål Novelle

Et fanget sinn

Tekst med psykisk helse som tema.
Bokmål Novelle

Farlig maiaften

Krimkonkurranse 1999.
Bokmål Novelle

Mistanken

En novelle om autisten Bjarne og hans spesielle oppførsel og hva han tenker.
Bokmål Novelle

Pipe Sounds

Tar for seg noen av menneskesinnets mørkeste deler. Kom gjerne med kommentarer!
Engelsk Novelle

Speil, speil

En oppgave der vi fikk tittelen "Speil, speil" og måtte skrive en novelle til den. Min handlet om schizofreni.
Bokmål Novelle

Tor Herman og de andre

Novelle om en person med psykiske problemer. Kar: 5 ukjent klassetrinn
Bokmål Novelle

Ut av helvetet

Morsom og velskrevet.
Bokmål Novelle

Kognitiv psykologi i historisk perspektiv

Sammendrag fra de første kapitlene i boken: Kognitiv psykologi / Tore Helstrup og Geir Kaufmann.
Bokmål Referat

Psykiatrien i Norge

Om psykiatrien i Norge
Bokmål Resonnerende

Kompendium psykologi B

Dette er et sammendrag av psykologi B, med noen mangler i siste kapitler.
Bokmål Sammendrag av pensum

Psykologi 1 (sammendrag)

Sammendrag av boken Psykologi 1.
Bokmål Sammendrag av pensum

Forgjengelighetsangst. Olaf Bull, Edgar Allan Poe & John Keats

Analyse av tema relatert til angst for døden og tapet av det forgjengelige liv, i tillegg til kjønnsperspektivet i diktningen. Analysert: Stenen, Metope, When I Have Fears That I May Cease To Be, Lamia, Ligeia, The Raven.
Bokmål Særemne

Korleis blir psykiatriske sjukehus/institusjonar framstilt i bøker?

Særemne om tre bøker: "De gales hus" av Karin Fossum, "23-salen" av Ingvar Ambjørnsen og "På St. Jørgen" av Amalie Skram.
Nynorsk Særemne

Psykiske lidelser

Fordypning i et litterært tema som tar for seg to tekster innen temaet psykiske lidelser. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål Særoppgave

Begrepet heuristikk innen kognitiv psykologi

Fakta om heuristikker.
Bokmål Temaoppgave

Helsepsykologi

Dette er en innlevering jeg hadde om helsepsykologi. Jeg har skrevet om psykiske lidelser/vansker i det norske samfunnet og hvilke utfordringer pårørende har.
Bokmål Temaoppgave

Hva vil det si å være normal?

Oppgave om psykiske lidelser.
Bokmål Temaoppgave

Maslows teorier

Om Maslows teorier med hovedvekt på hans kjente behovspyramide.
Bokmål Temaoppgave

Menneskers utvikling

Oppgave i psykologi om risikofaktorer for å utvikle kriminell atferd. Karakter: 6
Bokmål Temaoppgave

Psykisk helse

Her kan du lese et sammendrag om psykiske tilstander og lidelser.
Bokmål Temaoppgave

Beslektede emner:

Kanskje vi har en oppgave om emnet som ikke vises på denne oversikten?
Søk etter stiler som inneholder ordet psykologi


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil