Kroppsdyrking dom friluftsliv

Sammendrag av Ragnar Frislids bok 'Kroppsdyrking dom friluftsliv'.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.07.27

Sammendrag av Ragnar Frislids :”Kroppsdyrking dom friluftsliv”. Han begynner først med å forklare oss om de gode gamle dagene da alle dro ut på ski osv for å nyte naturen , ta med seg niste og sitte rundt et bål og kose seg i naturen, da dro man ikke på tur for å komme i form da dro man bare for å nyte naturens gleder.

 

Men så begynner han å forklare om nåtidens fri lufts liv . Han begynner å si litt om at friluftslivet har økt ganske betraktelig i de siste vårene , også sier han litt at folk liker å bruke naturen til å øke sine sportslige prestasjoner. Men alle er ikke så fornøyd med naturen, de mener at den er en hindring, de mener at de snubler i røttene i skogen osv…………

 

Utviklinga i friluftslivet har vært så stor at om settningen på frilufts utstyr har steget til 2milliarder kroner , hvis Bergans meis hadde fått leve i fred ville nok omsettningen på frilufts utstyr vært noe annet. De bruker ikke lengre bomull , de lager av et stoff som heter Cordura, de kommer sikkert på noe annet neste år som lyder enda bedre. Foreningen til ski Idrettens fremme , stiftet i 1883, la i fjor om medlemsbladet sitt til moderne magasin. Første nummer hadde side etter side med farger osv…….. Slik tenkte de ikke før , et intervju med Kong Olav for mange år siden , sa han at han ønsket seg et par gode gamle staver med trinser som kunne brukes i dyp snø.

 

Fridjof Nansen karakteriserte en gang friluftslivet som ”det enkle liv i naturen”, men så enkelt er det ikke lenger. Nansen så tilbake på ei tid der det enste en man trengte var ei fiskestang og ei fyrstikkeske. Dette med fiskestange og fyrstikkeska skal vi vel oppfatte som symbolsk. Selv Nansen hadde litt mer enn det der.

 

Det tradisjonelle friluftslivet er at man skal gå alene i skog og fjell , men slik er det ikke i dag I dag skal man helst være to og to slik man ikke går seg bort osv., og mange aktiviteter i naturen kreves to eller mer for eksempel fjell klatring. Før i tida kunne man gå seg bort i fjell og mark så mye man bare ville , men slik er det ikke n å lengre . I dag kan man kanskje bli så uheldig at man blir erstatnings ansvarlig hvis noe slikt skjer.

 

I dag er det tvil hva som er friluftsliv og hva som ikke er det , men før i tida var båt turer en frilufts aktivitet , men nå mener de at båter forurenser så at det ikke kan være noen frilufts aktivitet. Men situasjonen i dag er ganske lik , fordi de fleste formene for friluftsliv er enda inntakt , men det som forandrer seg er at man bruker mer og mer trenings rom , løpe baner osv…. Gjennom bruddet kommer den dagen da folk skjønner at å oppsøke naturopplevelser , er å elske det selv

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst