"Et dukkehjem" av Henrik Ibsen

Sammendrag av filmatiseringen av Henrik Ibsens "Et dukkehjem" med personbeskrivelser og symboler. Skrevet i 10. klasse.
Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.02.05

Et dukkehjem starter med at Nora kommer hjem med julegaver som hun har kjøpt på juleaften. Torvald blir irritert på Nora fordi han mener at hun ofte kaster bort penger på unyttige ting. Men Nora mener at de godt kan sløse litt med penger nå som Torvald har fått en ny stilling i som sjef i aksjebanken og at de kan låne penger om de trener mer. Han mener at man ikke skal ha gjeld, og aldri låne. Han sier også at det ”kommer noe uskjønt over det hjemmet som grunnes på lån og gjeld”. Dette har en parallell til det Nora har gjort. Hennes store hemmelighet.

 

Når Nora og Torvald var nygifte ble Torvald svært syk. Legene anbefalte en tur til Syden og mente at det var det beste. De dro ett år i Italia. En slik tur kostet mange penger, ja mer penger enn det Nora kunne skrape sammen. Hun måtte låne 4800 kr av sakfører Krogstad. På den tiden kunne ikke kona låne penger uten at mannen viste det, men Torvald kunne ikke engang få vite at han var dødssyk. Hun lånte derfor penger som hun betalte tilbake hver måned. Hun sa til Torvald at hun hadde fått pengene av faren sin, som da lå døden nær. Hver gang Torvald ga Nora penger for å kjøpe kjoler og slikt, brukte hun bare halvparten. Hun måtte også jobbe. I en jul låste hun seg inne for å jobbe med noe avskrivnings arbeid. Hun sa til Torvald at hun skulle lage juletrepynt og når julen kom sa hun at katten hadde kommet og ødelagt alt.

 

Tjenestepiken Helene kommer inn, og sier at doktoren og en fremmed er på døren. Doktor Rank går inn til Torvald. Han er en nær venn av familien og ser innom minst en gang om dagen. Den fremmede damen viser seg å være Kristine Linde, en gammel venninne av Nora. Kristine er enke og har kommet til byen for å søke jobb. Kristine begynner å prate med Nora om hvor hardt hun selv har det, og misunner Nora som får alt hun trenger. Nora blir sint og sier at hun slettes ikke er udugelig og har en stor hemmelighet. Denne er at hun har lånt penger av sakfører Krogstad. Nora er svært stolt over dette, men angrer også. For at hun skulle få låne pengene måtte hun ha underskriften til faren. Faren lå da døden nær, så hun forfalsket underskriften hans. Dette er en stor forbrytelse.

 

Det ringer på døren og inn kommer Krogstad. Han vil diskutere sin stilling i aksjebanken. Vi får også vite at han og Kristine har kjent hverandre for en tid siden. Han har vært meget ulykkelig gift. Han er blitt enke og har mange barn. Doktor Rank kommer inn til Nora og Kristine. Her får vi vite at Kristine søker arbeide. De spiser makroner selv om Torvald har forbudt det. Vi for også høre noe Nora har lyst til å si til Torvald. Det er: ”faen i helvete”.

 

Nora vil virkelig hjelpe Kristine med å få arbeid så hun spør Torvald om hun kan få en ledig stilling i banken. Torvald sier ja til dette, siden Krogstad har fått sparken. Krogstad har blitt skyldig i å skrive et falskt navn, det samme som Nora har gjort.

 

Deretter slår doktor Rank, Torvald og Kristine følg ned til byen sammen. Nå kommer Krogstad inn. Han mener at Nora har stor innflytelse på Torvald, og spør om han kan hjelpe han å få stillingen sin tilbake, som Kristine har fått. Nora forklarer at hun ikke har noen innflytelse over sin mann. Men Krogstad sier at om det blir nødvendig kommer han til å kjempe for livet for å beholde hans lille stilling i banken. Det er ikke for inntektens skyld, men noe annet. At for en del år siden gjorde han seg skyldig i en ubesindighet. Men saken kom ikke for retten, men alle veiene ble liksom lukket fra da av. Han forklarer at han hadde fått noen andre jobber som å låne penger og slikt. Men sønnene hans begynner å bli store og nå må han sørge for å få tilbake så mye borgerlig aktelse som mulig og posten i banken var liksom det første trappetrinnet. Nora vil ikke hjelpe, han men han har midler for å tvinge henne. Nora tror at han skal fortelle Torvald om lånet. Men Krogstad har et papir der underskriften til faren. Han spør hvilken dag i måneden faren døde. Hun forteller at han døde den 29. Desember. Men under underskriften står datoen og der står det at han har skrevet under tre dager etter sin død. Han drar også kjensel på underskriften som likner på Noras. Han spør om hvorfor hun ikke ba om farens underskrift, men Nora forteller at det ikke var mulig. Han var døende og hun kunne ikke fortelle at mannen hennes også var for døden. Hvis det blir kjent at hun har forfalsket navn blir hun dømt etter lovene.

 

Torvald kommer hjem og nå ber Nora om at han skal gi Krokstad sin stilling tilbake. Han sier at han ikke kan arbeide med et slikt menneske, og at det er ikke selve handlingen som sjokkerer han men at han ikke har erkjent sin handling og utstår sin straff. Krogstad hjalp seg gjennom med knep.. Og det med barna er det forferdeligste. At en slik atmosfære av løgn bringer smittestoff inn i et hjems liv. Hvert åndedrag som barna tar, bærer i seg spirer til noe stygt. Videre forteller han at alle tidlig forvorpne mennesker har hatt løgnaktige mødre. Torvald forteller at det oftest kommer oftest fra mødrene. Nora har også gjort det samme som Krogstad, og dette gjør Nora enda mer nervøs og redd for at Torvald skal svikte henne. Tjeneste piken kommer inn og forklarer at barna ber så pent om å få komme inn til mammaen sin. Men Nora sier nei. Jeg tror at hun ikke vil forgifte sine egne barn med løgnene sine slik Torvald beskrev det. Torvald henter hushjelpen og gir henne et brev, som er oppsigelsen til Krogstad. Han ber henne sende det med en gang.

 

Senere kommer Krogstad inn kjøkkendøren, han forteller til Nora at han har skrevet et brev der alt er forklart. Han legger den i postkassen til Torvald. Nora sender Kristine for å prate med Krogstad. Hun ber doktor Rank om å oppholde Torvald mens hun går og prater med Krogstad. Krogstad forklarer at han har et brev som han skal legge i postkassen til Torvald som forklarer alt sammen.

 

Doktor Rank har ingen kone eller barn å forsørge og har mange penger, og Nora trenger pengene for å betale tilbake lånet sitt. Når de er alene skal Nora til å spørre om hun kan få pengene hun skylder, siden han er døende. Men når hun skal spørre avslører doktor Rank sine hemmelige følelser for henne. Nora synes det er upassende å spørre han om det nå.

 

Nora ber Kristine om å gå til Krogstad og be han forlange brevet tilbake.

 

Torvald har bestemt at Nora skal være fiskepike fra Kapri, og danse tarantella. Når Torvald skal gå i postkassen for å hente brevene som han har fått, blir Nora blir svært bekymret og ber han om å hjelpe henne med dansen. Og at hun må ha all oppmerksomheten hans til midnatt neste dag. Torvald går med på dette og de begynner å øve. Nora danser dårlig med vilje slik at Torvald skal se at hun virkelig ikke kan danse tarantella. Etter litt øving går Torvald og doktor Rank for å spise i stuen. Kristine kom akkurat tilbake, og hun forteller at han har dratt på landet. Nora får et vendepunkt her og begynner å prate om det vidunderligste. De setter seg til bords for å spise.

 

Senere på kvelden kommer Krogstad til Helmers. Men Nora og Torvald er ovenpå, og danser på ballet. Det er kun Kristine som er hjemme. Her får vi vite at Kristine og Krogstad var svært glad i hverandre før, men Kristine dumpet Krogstad til fordel for en rik herremann. Kristine forklarer at Krogstad må kreve tilbake brevet sitt. Krogstad går med på dette, siden de har funnet tonen igjen og har blitt svært gode venner. Men Kristine ombestemmer seg og sier at sannheten må frem.

 

Når Helmers kommer ned fra ballet, ber Nora om å få være litt lengre. ”Men en avtale er en avtale” sier Torvald. De oppdager at Kristine er der, og hun forklarer at hun bare vil se Nora pyntet, og hun visker til Nora at sannheten må frem og tar farvel med dem.

 

Når Torvald har drukket et par glass champagne blir han veldig våken, og han prøver å leke seg litt med Nora, men så banker det på. Det er doktor Rank. Nora spør hva de skal være på neste maskerade ball og doktor Rank sier at han skal være usynelig. Dette ler Torvald av, men Nora skjønner dette. Han er på vei til å dø. Når han går legger han to visittkort i postkassen til Torvald, uten at de ser det. Torvald forklarer at, når de er på fester og slikt prater han ikke med henne og gir henne bare små blunk, fordi han drømmer at hun er hans hemmelige elskerinne. Hans hemmelige forlovede, og at han drømmer om at en stor fare skal true henne og at han skal redde henne. Nå sier Nora at han skal åpne brevet. ”Det vidunderligste” er åpenbart at han skal ta skylden på seg, og si til verden at det var han som gjorde det. Torvald tar brevene ut av postkassen og ser først visittkortene til doktor Rank. De har navnet hans på dem med et kors over. Her forklarer Nora at han er svært syk og skal dø. (Man tror at doktor Rank har syfilis i tredje grad, men det blir ikke sakt i skuespillet.) Når Torvald åpner brevet til Krogstad blir han rasende og slår og skriker til Nora. Han sier at han må bøye seg for hver t hans ord. Men så kommer det et brev til fra Krogstad, der det står at han ikke skal la saken bli kjent og at han ikke bryr seg om lånet mer. Torvald blir lettet, og sier at Nora må bo der, så det ser ut som ingen ting har skjedd. Nora løper inn på rommet og begynner å gråte. Helmer spør hva hun driver med og hun sier ”kaster maskeradedrakten”.

 

Dette tror jeg hun mener at hun ikke lenger vil være hans dukke som hun kan vise frem når hun vil og leke med. Hun kler seg om til reise kler og går ut i stuen. Her setter Torvald og Nora seg ned, dette er et oppgjør. Her forklarer hun at hun forlater han og at hun synes hun har levd hos han som et fattig menneske. Her sier Torvald blant annet at ”du er først og fremst hustru og mor”. Og Nora svarer ”jeg tror jeg er først og fremst et menneske”. Hun forteller også om det vidunderligste. At han skulle stå frem og gjøre saken kjent for verden, og ta på seg skylden. Stykket ender med at Nora forlater mann og barn.

 

Symboler

Hver gang man ser en lampe kommer en sannhet frem. Dette skal representere sannhetens lys, som gløder.

 

I begynnelsen pynter de juletreet men etter hvert visner det og faller sammen. på slutten har lysene sluknet, og nesten alle nålene er borte.

 

At hun skulle danse tarantella har vel noe med at tarantella er noe man forbinder med farlig og skummelt. Dette er det som har hendt med Nora når Krogstad har lagt brevet i postkassen.

 

Kontraster

Kontrastene mellom Torvald og Nora, og Kristine og Krogstad. Torvald og Nora er svært lykkelig men Kristine og Krogstad snakker ikke med hverandre. Men etter hvert finner de tilbake til hverandre men Torvald og Nora blir mer og mer ulykkelige. Rett før Nora og Torvald går fra hverandre, finner Kristine og Krogstad sammen igjen.

 

Personbeskrivelser

Nora: Nora er som alle andre koner og mødre. Hun ser godt ut og har det bra. Hun har blitt behandlet som en dukke hele livet, og hun blir stadig kalt ”ekornet”,”lerkefugle”. Nora har stor tillit til Torvald og hennes største ønske er at Torvald skal påta seg skylden i kjærlighet til han. Nora er også opptatt av penger og slikt.

 

Kristine: Fru Linde som er etternavnet hennes, er alene og har ingen å forsørge. Hun har tatt vare på brødrene og moren, men nå kan brødrene forsørge seg selv og moren er død.. Hun og Nora er helt forskjellige, mens Kristine ønsker seg en trofast familie, ønsker Nora å arbeide, og være fri.

 

Torvald Helmer: Tovald er gift med Nora. Han er sjefen i huset og behandler Nora og barna som om de var dukkene hans. Han er en god arbeider og opptatt av å ha et godt rykte. Han var først advokat, men ble forfremmet til sjef for aksjebanken. Og han når han tjener bedre tror han at familien og han blir lykkelig.

 

Sakfører Krogstad: Krogstad er en veldig alvorlig mann og han jobber med Torvald i aksjebanken. Men når Torvald tar over aksjebanken blir han sparket. Han føler at han alltid blir behandlet urettferdig uansett hva som skjer med han. Det er Krogstad som Nora låner penger av. Han prøver å true Nora med at han forteller alle om at hun også har forfalsket et navn. Krogstad ble også beskyldt for å skrive falske navn, men kom seg ut av det.

 

Doktor Rank: Han virker som en glad mann. Men han er svært syk, og kommer til å dø. Han er også hemmelig forelsket i Nora, som han forteller henne. Han er også alene, og har ingen å forsørge. Han jobber også som doktor.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst