Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Vladimir Riazanov

Vladimir Riazanov

Dette er en kort oppgave vi hadde i Historie og Filosofi hvor vi skulle skrive om russiske før-revolusjonærer.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.01.2008

Vladimir Medvedev Riazanov ble født i provinsen Riazian i Russland i 1874. Stefaren var en bonde som døde av tsar Alexander den andres slavearbeid på markene. Da stefaren døde måtte moren selge seg selv som prostituert for å skaffe nok mat til seg selv og sine to sønner. Det var som prostituert at moren fikk Vladimir. Dette satte familien i en økonomisk anspent situasjon, og det var et under at moren klarte å fostre opp alle tre sønnene. Moren fikk hjelp av svigermoren og svigerfaren til å skaffe mat, men moren døde når Vladimir var 12 år gammel. Da moren døde nektet besteforeldrene kjennskap til Riazanov-sønnene, og de måtte klare seg på egenhånd. Storebrødrene måtte gjøre som faren og arbeide på markene, mens Vladimir var for ung. I stedet ble han sendt på skole av den lokale styresmakten for å kunne tjene tsar Alexander den tredje. På skolen lærte han å skrive og lese, men han glemte aldri bakgrunnen sin, og hatet mot tsar-veldet vokste og vokste på grunn av hva tsar-veldet hadde gjort mot familien hans.

 

I 1891 av en alder på 17 år ble han rekruttert til hæren. Han studerte militær taktikk og logistikk. Riazanov deltok indirekte i den russisk-japanske krigen (1904-1905) og hadde en en rekke forslag til hvordan å slå japanerne, men ble ikke hørt. I sinne skal han visstnok havnet i en slåsskamp med en offiser. Vladimir ble etterlyst og skulle henrettes. Han flyktet til en landsby utenfor den russiske byen Open, hvor han holdt seg skjult. Fra huset sitt skrev han en mengde bøker og tekster om militær taktikk og sosialisme. En god del av bøkene hans har sannsynligvis oppfordret til revolusjon.

 

I 1914 igangsatte den regionale styresmakten et søk etter Vladimir Riazanov av flere grunner:

- Den første verdenskrig var på trappene, og den russiske hæren trengte soldater.

- Myndighetene ville bruke Vladimir som et avskrekkende eksempel mot desertører og avrette ham.

- De sosialistiske skriftene hans hadde påvirket folket, noe myndighetene ikke likte. For å få en slutt på dette ville de arrestere ham.

 

I 1915 ble Vladimir Medvedev Riazanov oppdaget og arrestert, og ført til Moskva hvor han ble henrettet. Etter Riazanovs død samlet russiske myndigheter inn tekstene hans og tilintetgjorde dem. Derfor er det svært få eksisterende manuskripter. Dette kan også ha medført at Vladimir Medvedev Riazanov har fått en mindre fremtredende rolle i historien en andre da-levende russiske revolusjonærer.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil