Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Undom nå til dags

Undom nå til dags

Dette er et kåseri om ungdom i dag.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.01.2008

Dere gamle dere har jo de siste årene gjort dere bekjent med uttrykket "ungdommen nå til dags". Men er det virkelig så ille som dere trur? Dere klager ofte over at "åh dem kaster seg over desserten før middag, de slenger bena på bordet, de gjør ikke leksene" og sist men ikke minst så klager dere over at vi for eksempel på bussen setter oss på et sete og tar bena på det andre setet.

 

La meg bare gjøre en ting klinkende klart. Vi hiver oss over desserten, fordi at viss vi venter til etter middagen så er vi enten ikke sultne lenger, eller så har noen spist den opp sånn som den vidunderlige koselige, uskyldige lillesøsteren min eller gryteulven som altså da en kun og kan være en person som selvfølgelig er pappa. Man må skyte ballen i mål når du har den vettu. Så er virkelig ungdom så ille?

 

Vi slenger som oftest bena på bordet når vi tenker på all den råtne maten dere har til hensikt å servere oss som om vi skulle vært små rotteunger som tar i oss alt som kommer oss nær. Den maten vi som oftest da får servert er kjøttet fra dyr som først har gledet seg til å få hagla rettet mot ansiktet på grunn av et laaangt liv som har bestått i enten å trå i andre dyr sin møkk, og har måttet bære feite bondedamer og menn hvor hen dem vil. Dermed blir dyrene ganske svette før de kommer til slakteren der de omgis av blod og gørr. Dette høres ikke veldig fristende ut å spise med tanke på alle de svette musklene som blir pakket inn i plastfolie uten luft så kjøttet blir bløtt med en gang en kommer hjem. FYSJA MEG, SÅ EKKELT. Så er virkelig ungdom så ille?

 

<bilde>
Vi dropper som oftest leksene da dette virker til å ha ganske dårlig innflytelse på oss når det gjelder venner og uteliv. De ungdommene som gjør leksene regelmessig får jo aldri sjansen til å prøve narkotika. Har du noen gang hørt en ungdom si: Nei jeg kan ikke ta en joint med deg. Jeg skal nemlig gjøre lekser? Når det er sagt vil jeg jo også si at jeg skjønner godt de som valgte et actionfylt liv på gata enn de som valgte et liv ved skrivebordet med matte leksa som de ikke ble ferdig med forrige uke. Så er virkelig ungdom så ille?

 

Og sist men ikke minst ville jeg nevne litt om hvorfor vi setter bena våre på bussetene. Dette er fordi at sånne som dere ikke skal sette den feite ræva deres på seter som bør bli brukt av folk som har gjort noe ut av dagen. Etter min mening er det mye mer kreativt å gå på fotballtrening, spille i band, jobbe osv. Enn å måtte reise ned til nærmeste bank for å hente trygda si for deretter å bruke flere timer på hjemveien fordi dere er redde for å falle på isen som med sin fuktighet prøver å gjøre veien kortere fra sentrum av byen og ned i grava. Så er virkelig ungdom så ille?

 

Da håper jeg vi har fått avklart dette med oss ungdommer. Det med at vi kanskje ikke er så ille som alle tror.

 

Takk for meg

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil