Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hollywood-modellen: Pearl Harbor

Hollywood-modellen: Pearl Harbor

Spenningsoppbygging i filmen "Pearl Harbor" ved bruk av Hollywood-modellen. Inneholder enkelte skrivefeil.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.12.2007
Tema
Filmer


Tittel: Pearl Harbor

Spilletid: 176 min

Genre: Action

Produksjonsår: 2001

 

Pearl Harbor!

Pearl Harbor er en action fylt film med mye kjærlighet og intriger. Filmen starter med at to barndomsvenner, Rafe McCawley og Danny Walker blir marine piloter på en flybase i Hawaii. Der møter Rafe McCawley sin kommende kjæreste Evelyn, som er en marine sykepleier. Etter en liten stund i Hawaii bestemmer Rafe seg for å dra til den Engelske kyst for og hjelpe sitt land. De blir han møt med kulde og grusomhet. Når Rafe kommer tilbake fra England finner han Evelyn i Armene på sin barndomsvenn Danny Walker.

Filmen får en brå vending da Krigeren kommer til Pearl Harbor(Hawaii).

Desember 7, 1941. Dagen da Amerika sto stille!

 

Skurken.

Skurken i filmen er Japan som vill bombe hele den amerikanske flåte som ligger i Hawaii(Pearl Harbor) De japanske myndighetene vill slå till der hvor det svir mest på Amerikaneren og det er i den amerikanske flåte. Amerikanerne føler seg trygge med og ha den Amerikanske flåte samlet i Pearl Harbor, men de det ikke vet er at Japan spionerer på de og finner ut at de skal slå till.  Japanske Zerofly flyr over Hawaii og slipper bombene sine over Pearl Harbor. Ikke et eneste skip overlevde og flere hundre tusen mennesker ble enten drept av flyene eller innestengt i de synkende skipene.


 

Anslaget i Pearl Harbor

Åpningsscenen er bilder av Rafe McCawley og Danny Walker`S barndom og om hvordan de vokste opp. Ut i fra anslaget i filmen får man et utrykk av at guttene har ikke vokst opp så lett. Man kan også se at de var godt sammensveiset allerede som barn og at de sto opp for hverandre og var som brødre.

 

Presentasjon i Pearl Harbor

Tiden er 1941 og vi blir godt kjent med hovedpersonene Rafe McCawley, Danny Walker og Evelyn. Begge disse to er gode venner og har vært venner siden barndommen. Rafe og Danny forsvarer Pearl Harbor men må se seg bekjempet av Japanerne. Under filmen blir disse to barndomsguttene satt opp mot hverandre, siden Begge har et forhold til Marine sykepleieren Evelyn.

 

Opptrapningen i Pearl Harbor

Rafe bestemmer seg for å dra til den engelske kyst for og hjelpe England mot Japanerne, og Rafe må ta forvell med sin gode venn Danny og sin kjæreste Evelyn. Dette skaper problemer for Danny og Evelyn siden de vet at nesten ingen overlever på kysten av England.

 

Ut av intet kommer Rafe tilbake til Hawaii, der har det skjedd forandringer. Danny og Evelyn har fått vite av Rafe har blitt skutt ned av et Japans fly og er død, men det de ikke vet er at Rafe overlende fly styrten. Alle tror at Pearl Harbor er trygg men 7 desember 1941 skjer det uvirkelige.

 

Vendepunktet i Pearl Harbor

Filmen har flere vendepunkt. Ett av de er at Rafe bestemmer seg for å dra til den Engelske kysten, og det andre er at Pearl Harbor plutselig blir angrepet av Japan. Et annent vendepunkt i filmen er at den Amerikanske regjering bestemmer seg for å ta igjen på Japan, og Rafe og Danny melder seg frivillig til og være med på det topphemmelige oppdraget.

 

Klimaksen i Pearl Harbor

Klimaksen i filen er når Japan angriper Pearl Harbor, og når Rafe og Danny kjemper mot zeroflyene under angrepet, det blir kaos i byen og alle skadede skal på sykehuset men det er ikke plass så sykepleierne må sortere ut alle de som kan reddes.

 

Avrundingen i Pearl Harbor

Mannskapet som var med på den topphemmelige opperasjonen kommer hjem fra Japan etter å ha sluppet flere bomber over flere av byene i Japan. På flyplassen der hvor de overlevende kommer tilbake står Evelyn og venter på begge to, men som noen av de siste som går ut av flyet kommer Rafe og noen andre bærende på en kiste.

 

Filmen avsluttes med at Rafe og Evelyn flyr ned i solnedgangen med et barn på fanget til Evelyn.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil