Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Respekt, for deg selv og andre

Respekt, for deg selv og andre

Denne saksteksten handler om at det er viktig å respektere andre, selv om de er annerledes, og ikke som alle andre. For alle skal jo ikke være like? ALLE er unike og like verdt. Teksten forteller litt om mobbing og hvorfor og hvor det skjer.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.12.2007

Det er veldig viktig å respektere at folk er annerldes. Men det er det få som skjønner i dagens samfunn. Har du en annen klesstil, utseende, kropp, vekt, sykdom eller seksuell legning blir du ofte sett ned på. Folk er redd for å bli sett sammen med deg om du ikke er en av ”de kule”. Hvis du er deg selv og har egne meninger er du rett og slett ”ut!” Overalt er det mange klikker og gjenger , de kule , de ukule , nerdene , sossene , emoer osv. Mange er alt for opptatt av status. Derfor er det også viktig å ha repekt for deg selv. Man trenger mer selvtillit , tru på seg selv og å vite at man er like mye verdt som andre.

 

Dette med ”saueflokker” – at alle skal være like , kan få konsekvenser. For eksempel mobbing. Mobbing forekommer over alt. Hjem, skoler, byer, arbeidssteder osv. De som blir mobbet kan bli veldig såret og får ofte mindre selvtillit. Det kan ødelegge hele livet til en person. Rykter blir spredd. Noen er faktisk så dumme at de trur på et rykte (som oftes et ganske usannsynlig et også) , og de begynner å hate en person uten en gang å vite hvem denne personen er, eller aldri har snakket med den i hele tatt. De som har blitt mobbet som barn begynner kanskje å mobbe selv når de blir eldre, for å ta igjen. Det med mobbing er mer alvorlig en de flest trur. Noen kan bli så såret at de føler de ikke har mer å leve for, og det ender med selvmord.

 

Men hvorfor mobber man? Er de så dumme at de ikke forstår hva det gjør med en person? Eller bryr de seg tvers igjennom ikke? Det fins mange andre forskjellige grunner også. Bla: Noen finner feil på andre, for å føle seg bedre selv, noen trur de er så mye bedre enn andre at de har rett til å såre andre mennesker++ . Det er mange forskjellige måter de bruker for å mobbe. Sms , mms, internett, frekke kommentarer, fysisk vold med mer.

 

Det er ofte” saueflokker” som gjør dette. De trur de er så kule , men alene uten gjengen sin er de ingenting, derfor går de sjeldent alene. Disse gruppene har ofte masseviser av venner. De fleste er falske venner som er venner med de bare for å få status , eller fordi de er redde for dem.

 

Noe som er absolutt mest tragisk er at voksne mennesker også mobber. Man skulle trudd de hadde mer vett oppe i toppetasjen. Det er mye mobbing på arbeidsplasser.

 

Men når skal det gjøres noe med dette store problemet ? Når vil det skje at folk begynner å tenke på andre enn bare seg selv?

 

Diverse skoler, bedrifter og organisasjoner jobber for å få slutt på mobbingen. Men det er ikke så lett for lærere og foresatte å merke det som foregår mellom elevene. Derfor bør de ta det alvorlig når en person som har sett eller opplevd dette kommer for å få hjelp. Men enkelte bare feier det vekk og sier ”sånt skjer” og ”ikke bry deg om det” osv.

 

En ting alle mennesker må forstå er at det går ann å gjøre ting bedre. Man kan prøve å holde negative meninger om andre for seg selv, vise respekt for alle og en hver. Ta avstand fra mobberne og heller hjelpe og være venner med de som trenger det og har det vanskelig. Prøv å gi dem mer selvtillit, la de vite at de er like mye verdt som alle andre , uansett religion, utseende, seksuell legning, penger osv. Få mobberne til å forstå hva de utsetter andre for. Det er sikkert ikke alle mobberne som har det så lett heller. La de få noen å snakke med , som kan hjelpe dem til å bli et bedre menneske.

 

Gjør verden til et bedre sted
å leve.
En for alle , alle for en,
UTRYDD MOBBINGEN!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil