Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Byggesteiner i organiske stoffer

Byggesteiner i organiske stoffer

Rapport fra forsøk i naturfag utført i 10. klasse.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.11.2007

Hvor og når:

I Haugenstua skole i kjemi rommet, Den 09/11/2007

 

Hensikt:

Med dette forsøket er å finne ut hvordan karbon ser ut i virklig heten, tror jeg. Vi skal prøve å vise at alle tre grunnstoffene oksygen, hydrogen og karbon finnes i sukker.

 

Utstyr

- Sukker

- teskje

- reagenglass

- klype til å holde reagenglasset med

- gassbrenner

- Fyrstikker

 

Fremgangsmåte:

Vi hadde alt utstyr vi trengte. Vi tok opp sukker inn i reagenglasset. Også holdte en reagenglasset med en klype, mens en slå på gassbrenneren. Og det skulle holdes vannrett. Også samtidig som sukkeret begynte å koke så tente vi på et fyrstikk og holdte den opp på oppning til glasset.

 

Resultat:

Da vi brente på gassbrenneren begynte sukkeret å bli svart, sukkeret begynte å koke. Det som skjedde var at hydrogen og oksygen forsvant i røyken mens karbon ble igjen i glasset. Og samtidig som røyken komm opp så tente vi fyrstikken og holdte den opp i åpening, sånn at røyken begynte å brenne, og selvfølgelig begynte det å brenne.

 

Det som skjedde var at sukker (C6H12O6) atomet innholder hydrogen og oksygen. Så vi vet at hydrogen atom er brennbart. Røyken innholdte atomet hydrogen og oksygen. Hydrogen atomet begynte da å brennne og oksygen atomet forsvant opp i lufta. Det var grunnen til at det brente opp i åpeningen.

 

<bilde>

 

Konklusjon:

Det jeg lærte ved dette forsøket var at karbon er det som blir brent opp, for mye. Og at hydrogen er brennbart Også at sukkeret inholdte de tre nevnete stoffer.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil