Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Vi har valget mellom å ødelegge eller beskytte. Valget er vårt.

Vi har valget mellom å ødelegge eller beskytte. Valget er vårt.

Planeten vi bor på er fryktelig gammel. Er vi nå i ferd med å ødelegge den?

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.11.2007

Eller er tiden ute? Er dette begynnelsen på slutten? Nei, det tror jeg ikke. Begynnelsen på slutten var for lenge siden. Forskerne har en teori om hva som skjedde, og har kalt teorien for: The Big Bang. Jeg tror nemlig, at begynnelsen på slutten var begynnelsen på alt. Forskerne er ganske enige om at det var The Big Bang, som var starten på dette solsystemet, men de er ikke så enige om hvordan Tellus, jorden, Gaia, den blå planeten vil ende. Har ikke du merket at noe er galt?

 

”Flere dyre-og-plantearter vil dø ut i løpet av de neste årene.” Hørte jeg en eller annen forsker si på frokostTV. Samtidig snakker andre forskere om at månen vil falle ned, og at snart er naturkatastrofer vanlig kost. Og som politikerne er inne på, så blir det kanskje ikke nok snø i Tromsø til OL i 2018. Men hvordan skal man klare å fordøye slike nyheter når alle kommer på en gang? Alt blir bare uvirkelig, og vanskelig å tro. Jeg kjenner i alle fall at jeg begynner å tvile på om alt dette virkelig kan skje? Klarer du å tro slike nyheter bare fordi en fyr i hvit frakk sier det?

 

Men det mange er enige om er at vi fremskynder prosessen. Vi forurenser ufattelig mye, og det virker som om noen gir blaffen. Vi her i Norge vet godt at oljeplattformene forurenser alt for mye, men vi kutter dem ikke ut likevel. Og, ja, jeg vet at plattformene gir arbeid til mange, men det er andre yrker som er underbemannet, og noen yrker er til og med utdøende. Det er ikke alle som vet hva en islos er, engang! Jeg synes ikke det er verdt å fortsette med olje. Tenk på de neste generasjonene våre! Hva med dem? Skal vi gi blaffen? La dem ordne opp når det er for sent? Det blir feil. Jeg synes vi som nasjon har et ansvar for å rydde opp etter oss. Eller hva?

 

Hvordan er jorda om 100 år? Et sted hvor alle er redde hele tiden, eller et sted hvor vi er forsiktige? Er naturen blitt så uforutsigbar at man må vente seg jordskjelv og tornadoer som i filmen ”The day after tomorrow”? Har månen falt ned? Eller går folk rundt og frykter at de snart får himmelen i hodet? Det kan godt hende at månen ikke faller ned på flere tusen år. Jeg fikk ikke med meg den nyhetssendingen, og vet ikke når den faller. Men jeg håper vi skjerper oss. At vi lar hullene i ozonlaget hele seg, og ikke lager flere. Og ikke minst at vi roer ned forbruket vårt, og ikke tar mer enn vi trenger. Så ville det kanskje bli nok til alle.

 

Jeg tror verden trenger å gå enten fremover i tid, eller bakover. Vi må enten erstatte miljøskadelige produkter med miljøvennlige (noen av disse produktene eksisterer ikke ennå), eller så må vi gi slipp på luksusen. Ta for eksempel fly. De forurenser noe vanvittig, men er ”nødvendige”. Men må enten lage en miljøvennlig motor, eller kutte flyene ut, i det minste kutte ned på hvor ofte de skal fly. Vi kan ikke late som om vi ikke vet. For vi vet. Vi vet at vi må endre vanene våre, og at vi må bli mer bevisste på hva vi gjør.

 

For noen uker siden gikk det en naturdokumentar på NRK, hvor BBC gikk inn på hva som skjer i dyreverden på grunn av klimaforandringen. Isbjørner, hvaler og andre polardyr dør ut! Det jeg ville frem til ved å nevne dokumentaren ”Planeten vår” er et budskap de ga oss på slutten:

 

Vi har makt til å ødelegge, eller beskytte. Valget er vårt.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil