Rapport om butikkfaget

Her står det om hvordan det er å drive en bedrift og om hvordan det er å arbeide i butikk m.m.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2007.11.08
Tema
Arbeid

Forord

Dette er en oppgave i faget yrkesorientering, som vi har fått i oppdrag å arbeide med. Oppgaven var å intervjue en sjef eller daglig leder for en butikk. Denne rapporten vil omhandle hvordan det er å drive en butikk som daglig leder, og om hvordan det er å være en ansatt. Jeg har intervjuet daglig leder av Telebutikken :Tom Erik, slik at jeg har fått mer innsikt i hva en daglig leders ansvar er ,og hvordan det er å være daglig leder.

 

Jeg vil takke Tom Erik ,som har vært til stor hjelp i arbeidet mitt med oppgaven, uten hans hjelp ville jeg ikke ha kunnet gjort oppgaven slik den er.

 

Innholdsfortegnelse

Innledning

Fakta om butikkfaget

Konklusjon

Kildeoversikt

Vedlegg

Bilder

 

Innledning

I denne rapporten skal jeg som sagt gi uttrykk for hvordan det er å drive en butikk ,hva det vil si å arbeide i butikk, og for hvordan en bør være som butikkansatt eller sjef. Etter å ha lest gjennom rapporten håper jeg at du/dere har fått et positivt syn på det å arbeide innen butikkfaget.

 

God fornøyelse!

 

<bilde>

 

<bilde>

 

<bilde>

 

Data, minnebrikke, mp3-spiller, kamera og mobil er eksempler på varer som er aktuelle for Telebutikken.

 

Litt fakta om butikkfaget

Det å drive en butikk og det å være daglig leder i en butikk ,viser seg å være en stor oppgave ,der du som regel hele tiden har noe å drive på med. Enten det er bestilling av varer ,god kundebehandling, rydding i butikken , eller det å vise hølighet overfor kundene. Å føre regnskap og det å holde orden på økonomien er og viktige oppgaver som må gjøres, men disse oppgavene blir som oftest fordelt på flere personer.

 

Skal du arbeide i butikk, er det ett par egenskaper du bør ha som person:

  • Hyggelig
  • Erfaring med butikkfaget og servicebransjen
  • Høflig
  • Kunnskap om faget
  • Kunne minst et fremmedspråk
  • Serviceinnstilt
  • Engasjert
  • Hjelpsom
  • Arbeidsflittig
  • Bør kunne trå til i perioder med ekstra mange oppgaver
  • Og du må selvsagt like jobben og det den bærer med seg.

Konklusjon

I denne oppgaven synes jeg det var greit å intervjue Tom Erik ,og da også fordi han er en person som jeg kjenner veldig godt. Etter å ha arbeidet med denne rapporten og ha gjennomført et intervju, synes jeg at jeg har lært en god del mer om butikkfaget ,enn hva jeg kunne fra før av. Det har vært en spennende og ikke minst en morsom oppgave å ha holdt på med. Og det at oppgaven gikk inn på det yrkes område som jeg er aller mest interissert i, synes jeg og var veldig kjekt.

 

Som daglig leder av en forretning, har en mange og varierte oppgaver som skal gjennomføres. Jeg vil tro denne stillingen er en spennende, men og en utfordrende stilling å ha. Hvis du føler at dette område virker interessant for deg, vil jeg anbefale deg å prøve deg ut i denne jobben.

 

Kildeoversikt

Her har du en oversikt over de nettsidene jeg har funnet stoff og bilder på:

 

Vedlegg - Intervju med daglig leder av Telebutikken i Haugesund

 

- Hvordan er det med varer og bestilling av varer. Hvor ofte må dere bestille nye varer? Og har dere et lager eller lignende ,som dere kan oppbevarer varene?

Vi har bestillingsrutiner som gjør att vi bestiller 2-3 ganger i uka. Lageret vårt er bakrommet, vi har heldigvis bare små varer som gjør att vi ikke trenger så stor plass


- Hvilken kundeservice har dere? Og når dere får bestillinger er dere da raske med å få de levert til kundene?

Kundeservicen på butikken er meget god, ifølge servicemålingene som senteret utfører en gang i kvartalet.

Bestillingene som kommer inn blir levert innen 1 uke, som regel går det kjappere ,men vi informerer alltid kunden om 1 ukes leveringstid. Dem som ønsker det kjapper kan få det, men da mot betaling.

- Jeg lurer på om du trives med jobben?

Ja jeg trives veldig godt i jobben, hele tiden nye produkter samt nye kunder.

 

- Hvordan er arbeidsdagene, blir det lange og travle dager som daglig leder?

En jobber lengre enn en vanlig arbeidstaker, arbeidstidene ligger på 9 – 10 timer i løpet av en dag.

 

- Driver du alene, eller sammen med andre? Og hvor mange ansatte har dere i butikken/butikkene deres?

Vi er 3 eiere i Haugesund Telecom As. Haugesund Telecom eier Telebutikken Haugesund samt Klart Svar Haugesund. I butikken er vi 4 stk, jeg som jobber fullt + 3 ekstrahjelper.

 

- Tilhører bransjen en kjede?

Ja vi er med i Telebutikken kjeden, som er 42 butikker nå.

 

- Og siden du er daglig leder så lurer jeg på om det blir mye overtidsarbeid?

Det blir en del overtidsarbeid på meg, men ikke så mye på ekstrahjelpene, dette er fordi vi må holde lønnskostnadene nede.

- Kan du selv bestemme når du vil ta deg fri? Og er det lett for deg å ta deg fri?

En er nødt til å planlegge god tid i forvegen viss en skal ha fri. Det er som regel sommerferie eller andre ferier i skole perioden jeg kan ha ferie. Dette er pga. at ekstrahjelpen går på skole.

 

Her er noen bilder fra Telebutikken:

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst