Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > En jentes mareritt

En jentes mareritt

Novellen handler om ei jente som har hatt et kjærlighetsforhold i over et år og som er blitt ganske seriøst. Alt ser ut til og være perfekt helt til den dagen hun oppdager at han er utro med en av hennes nærmeste venninner. Novellen er ikke helt ferdig..

Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.10.2007


Jeg følte et stort hat. Jeg fikk ikke fram et ord, bare sto der og så på de to som lå i senga. Hun nederst og han øverst…

 

Det hele startet da jeg og Andrea begynte på ungdomsskolen. Jeg hadde kjent Andrea siden jeg gikk i barnehagen. Vi var bestevenninner og ingenting kunne forandre på det. Vi tilbrakte mesteparten av tiden sammen, og foreldrene våre var gode venner. Vi delte alt og sa vi var søstre, ja vi delte til og med vårt blod. Blodsøstre, det var det vi var.

 

Andrea hadde alltid vært den peneste jenta i klassen, hun med det lange blonde håret som alle guttene ville være sammen med. Hun var frampå og kom tidlig ut i puberteten. Jeg var den som alltid gikk litt bak Andrea, og som ikke sa så mye. Jeg hadde ikke noen erfaring med gutter slik som Andrea, jeg hadde bare vært sammen med to mens hun hadde vært sammen med nesten alle guttene på trinnet.

 

Da vi begynte på ungdomsskolen ble ting forandret. Vi fikk nye venner men vi holdt sammen, som vi alltid hadde gjort. Kjærestene til Andre kom og gikk, og hun var ofte ute sent om kveldene mens jeg måtte inn tidlig. Etter et halvt år hadde vi fått mange nye venner, og Andrea og jeg brukte å være sammen med en ”gjeng”.


 

Da det begynte å nærme seg slutten av 8. ende forelsket jeg meg i en gutt som het Kristoffer. Han var ganske kjekk, men litt sjenert sånn som meg. Vi begynte å få bedre kontakt, og om sommeren møttes vi for første gang. Jeg var så utrolig forelska og fortalte vær eneste detalj til Andrea slik som hun hadde fortalt alle detaljene fra vært stevnemøte hun hadde hatt med alle de forskjellige guttene.

 

Da vi startet i 9. ende var jeg og Kristoffer blitt sammen. Jeg begynte å tilbringe mye tid med ham og mindre tid med Andrea. Men ingen ting kunne forandre på at vi var bestevenninner, klart det ble mindre tid til hverandre men vi holdt fortsatt sammen. Månedene gikk, og forholdet mellom meg og Kristoffer ble bare bedre og bedre for hver dag som gikk. Jeg trodde aldri et så bra forhold noen gang kunne ta slutt.

 

Vi var kommet til slutten av 9. ende, og denne sommeren var spesiell. Andrea og jeg hadde planlagt mye denne sommeren. Blant annet skulle vi til Kypros en uke med familiene våre, så skulle vi på hytta hennes og på stranda litt utenfor sentrum. Jeg gledet meg og hadde forhåninger om at dette skulle bli en av de beste sommerne i mitt liv. Vi var kommet til slutten av sommerferien, og så langt hadde jeg hatt en av de beste sommerne.

 

Den siste helga i sommerferien skulle det arangsjeres en fest hos noen jenter i klassen. De var hjemme alene så de benyttet denne helgen til og arangsjere en stor fest for hele 9. ende trinn (som til høsten ble 10. ende). Dette var noe Andrea og jeg så fram til, vi dro til sentrum og handlet nye klær. Vi brukte flere timer på å ordne oss i stand til og dra på festen. Da vi kom fram var de fleste kommet, og musikken var på full guffe. Vi gikk inn og begynte å prate med folk. Etter vært oppdaget jeg at det ble servert alkohol og at det var mange som hadde drukket en del.

 

Plutselig dukket Kristoffer opp. Han hadde vært der en stund, og det stanket alkohol av ham. Jeg tenkte at det ikke hadde noe å si, så lenge han oppførte seg bra. Han spurte hvordan det gikk og om jeg hadde det bra, jeg sa ja og at det var en bra fest. Så kom Andrea, ganske så berusende, bort til meg og dro meg med til de andre jentene som satt rundt spisebordet på kjøkkenet. Det sto mange flasker med sprit og øl der som var halvtomme. Alle hadde drukket og var ganske beruset, jeg var vell den eneste av de jentene som satt der som var edru. Det ble pratet masse sladder og jeg satt der bare og nikket og lo litt av det de sa.

 

Plutselig merket jeg at Andrea ikke var der, og jeg spurte de andre om de hadde sett noe til henne eller om de viste hvor hun hadde dradd. De viste ikke og bare fortsatte med sladderet. Jeg ville ikke sitte der uten Andrea, så jeg gikk for og lete etter henne.

 

Da jeg hadde lett en stund syntes jeg at jeg glimtet henne. Hun holdt i handen til en gutt og de var på vei opp til andre etasje. Jeg kunne ikke se hvem gutten var, men jeg fulgte etter for og fortelle Andrea at jeg ville dra hjem. De gikk inn på et rom, som så ut til å være foreldrenes soverom. Jeg stilte meg utenfor rommet og ventet på at de kanskje kunne komme ut igjen, men det gjorde de ikke. Så jeg banket på døra men jeg fikk ikke noe svar, så jeg åpnet døra og der lå Andrea og en gutt og klinte og tok på hverandre. Jeg slo på lyset og fikk se at det var Kristoffer…

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil