Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > - Skyt en elg, skaff deg en klimakvote

- Skyt en elg, skaff deg en klimakvote

Du visste kanskje ikke at elgen er en skikkelig miljøversting?

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.10.2007


Jeg satt og surfet på internett en dag, da jeg kom over en nokså interessant artikkel på VG. Der var et stort bilde av en elg, (som elgjeger er det nok til å interessere meg,) og under det stod det: Elgen raper jorda varmere. ”Skyt en elg, skaff deg en klimakvote,” sier elgforsker Reidar Andersen. Jeg klikket selvfølgelig på les hele saken, for å finne ut hva dette var. Jeg syntes ikke det hørtes så veldig seriøst ut. Men jeg leste gjennom, og syntes det var interessant.

 

Artikkelen begynte med en påstand om at den kommende elgjakta vil spare oss for ca 70000 tonn med utslipp av klimagasser. Dette er altså ganske mye, tenkte jeg. Kunne det stemme? Elgene kjører verken bil eller fly, de har ikke oljeselskaper… Var det elgene som slapp ut så mye? Og det sto også at det var ca 35000 elg som skulle bli felt. 70000 : 35000 = 2!? To tonn CO2 på hver elg per år. 2100 kg var det rettet til i neste avsnitt. Er ikke det en del? Etter hvert fant jeg ut at det egentlig var snakk om 100 kg metan i året, som ble produsert av bakterier i tarmene til elgen. Dette var regnet om til CO2, siden det er det forurensing måles i. Dette fant jeg ut på forskning.no. Der sto det også at det i én milliliter av elgens tarmvæske finnes over 16 milliarder bakterier. Hvis alle de bakteriene produserer metan, så skulle det forklare litt. Metan er altså 21 ganger verre enn CO2, og det er det du får i trynet hvis du går rett bak en elg eller ei ku mens den har litt for mye luft i magen. Eller foran, når det gjelder elgen. Den fiser visst ikke, den raper. Jepp, i denne formen for forurensing snakker vi virkelig om å forpeste lufta…


 

Apropos lufta. Klimakvoter, sa Reidar Andersen. Ifølge SAS er du skyld i et utslipp på 888 kg hvis du flyr deres lengste strekning, Oslo-Santiago, tur-retur. Denne kan du altså ta to ganger, og du kan nesten fly en enveistur til Santiago ekstra, og først da har du sluppet ut like mye som én elg. Og liker du å reise fra Oslo til Trondheim, kan du fly den ruten tur-retur 36 ganger, og først etter dét begynne å få dårlig samvittighet, hvis du nå har skutt en elg det siste året. Jo da, vi elgjegere er nok litt mer uskyldige enn de andre folka på flyet. Her har vi iallfall en ting til å si hvis en eller annen fanatisk miljøaktivist begynner å lage argumenter mot elgjakt!

 

Men for å gjøre ting klart: Hver elg slipper altså ut 100 kg metan, eller 2100 kg CO2 i året. Bare på Vegårshei finnes det 600 elg, og til sammen i hele Norge finnes det 120 000. På Vegårshei står altså elgen for 60 tonn metan, eller 1260 tonn CO2, hvert år. I hele Norge til sammen er utslippet på hele 12 000 tonn metan, eller hele 252 000 tonn CO2. Jeg regnet først dette ut i kg, og da ble tallet for stort for kalkulatoren! Det høres faktisk ut til å være veldig, veldig mye. Er det noe som kan gjøres for å renvaske elgen? Selv om jeg er elgjeger og egentlig gleder meg til å skyte min første elg, er jeg jo glad i dyra, og jeg begynte å synes litt synd på stakkarene. Det er riktignok bakterier som lager gassene, og dermed kun indirekte elgenes feil, og dessuten gjør dette til at jeg uten tvil vil føle meg mindre skyldig neste gang jeg er på en flyplass. Men allikevel føler jeg at jeg mister litt respekt for elgen, nå som jeg vet at den egentlig er det miljøsvinet.

 

Jeg satte meg ned foran pc-en igjen, og søkte litt videre på internett. Og det jeg fant ut var på én måte en stor lettelse, på en annen måte en skuffelse. Ifølge Arne Storrønningen slipper hver nordmann i gjennomsnitt ut 11,18 tonn CO2 i året. Vi er altså mye verre enn elgene. Vi kan altså skyte fem elg, og likevel ha større utbytte av å skyte en nordmann – helst en som røyker og som er sjef for et stort oljeselskap… En annen plass på internett sto det at noen på NTNU hadde funnet ut at vi gjennomsnittlig slapp ut 5,7 tonn i året, men jeg vet ikke helt om det stemte, for forskerne bak undersøkelsen sa det var mulig at han hadde feil og at tallet var atskillig høyere. Så uansett må elgen se seg slått. Og vi nordmenn er nesten ingenting. Amerikanerne slipper i gjennomsnitt ut over 20 tonn CO2 hver i året, og De Forente Arabiske Emirater, som er de verste, slipper i gjennomsnitt ut 56 tonn hver!! Elgen er altså så miljøvennlig som bare det, og jeg kan smile lettet, etter å ha slått flere fluer i en smekk: Elgen er renvasket, og jeg kan allikevel fly så mye jeg vil med god samvittighet. Dessuten vet jeg nå at det i hvert fall ikke er elgpromp jeg lukter av når jeg kommer hjem fra elgjakt. Jeg tror ikke det er rap heller. Hva det er tror jeg vi kan ta en annen gang.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil