Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Rusbrus og øl

Rusbrus og øl

Har ungdom verre drikkevaner enn voksne?

Sjanger
Leserinnlegg
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.09.2007
Tema
Alkohol

Hr. Redaktør,

Vi er for dårlige til å skrive, for dårlige til å regne, gjør for mye kødd, for late, ja rett og slett ALT vi gjør og tenker er galt. Dag ut og dag inn får dagens ungdom ris for det meste. Alle er så bekymret for ungdommen. Hvordan skal det nå gå med framtiden, ettersom den ligger i våre hender.

 

Spørsmålet jeg stiller deg lyder slik: er dagens ”voksne” virkelig så mye bedre enn det vi er, og kommer til å bli? Det finnes jo ikke noe verre en fulle 40-åringer, som ligger i sitt eget spy utenfor en pub på hamer el. etter nok en overstått kveld på byen? Det kan det da neppe være. Dette blir aldri tatt opp i media. Det som derimot blir tatt opp, er hvor dumme og uvitende ungdommen er, som drar på fest og drikker rusbrus og har det gøy. Hva med de fulle 40-åringene som legger fra seg alt som heter sans og samling hjemme, og drar på byen for ”en” øl? Det de ender opp med er å drikke ”ooops- en øl for mye”, spyr over den ny innkjøpte dressen, og blir kastet på en taxi hjem. I forhold til dette, er jo det ungdommen gjør bare blåbær.

 

Rusbrus er et viktig tema som ikke må glemmes her. Rusbrus mener jeg er en genial oppfinnelse. Ikke bare smaker det godt, men desto flere du drikker desto gladere blir du. For alle de ”late”, og ”giddelause” ungdommene, må jo dette være tingen! Og øl, kan vel kalles den rake motsetningen. Har du sett en alkoholiker som sitter sorgfull i en krok og sluker rusbrus? Neppe. Øl, har vært i generasjoner den mest populære og kjente alkoholinnholdige drikken. Den ”neste generasjonen” nemlig oss, har lidd mange tapre forsøk på å få dette til en festdrikk. Det var vel mindre vellykket.

 

Det er sikkert mange som sitter der ute nå og tenker: ”Hvis, ungdommen skal få lov til å drikke rusbrus, kommer det vertfall til å gå galt!”. Men tenk deg litt om. Det er mange flere voksne rusmisbrukere, alkoholikere, arbeidsløse, og ikke minst ”syke”. Og de hadde ikke engang rusbrusen. Hvorfor kaste bort så mange ressurser og penger på å forfølge ungdommen, når de kan brukes så mye bedre?

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil