Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Moses

Moses

Spørsmål og svar om Moses.

Karakter: 6

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.08.2007
Tema
Kristendom

Spørsmål:

1. Forklar omstendighetene rundt Moses sin fødsel og hvorfor/hvordan han ble ”adoptert” av faraos datter.

2. Hvorfor hadde israelittene havnet i Egypt og hvorfor ble de med tiden gjort til slaver der?

3. Hvordan fikk Moses sitt kall/oppdrag fra Egypt?

4. Hvilke landeplager lot Gud komme over Egypt og egypterne? Hvordan slapp israelittene unna den siste plagen og hvordan markeres dette og utferden fra Egypt fremdeles i jødisk religion og tradisjon?

5. Underet ved Sivsjøen.

6. Skriv kort om Mirjam, Aron og Josva.

7. Gi en presentasjon av De ti bud. Hvordan ble disse gitt menneskene ifølge 2. mosebok?

 

Svar:

1. Det hadde lange blitt snakket om en frelser som skulle komme og befri slavene fra Egypt. Det hadde aldri skjedd så fikk farao høre at en frelser hadde blitt født. Farao ble bekymret og sendte bud på at alle nyfødte guttebarn skulle drepes. Moren til Moses (han hadde ikke fått navnet ennå) hadde klart å skjule han i noen måneder, men klarte det ikke langer. Hun tok han i en kiste av papyrusrør. Den dekket den med jordbek og tjære, og så la hun gutten oppi og satte kisten i sivet ved Nil-bredden. Søsteren hans stod et stykke borte for å se hvordan det gikk med ham. Faraos datter gikk for å bade, der fikk hun øye på kisten i sivet og sendte trellkvinnen sin for å hente den. Hun åpnet den og så at det var et barn, hun tok til seg babyen og kalte han for Moses (det betyr sønn på egyptisk.)

<bilde>

2. De måtte flykte fordi det var hungersnød i Kanaan, der de opprinnelig bodde. De flyktet fire hundre år før Moses ble født. Mens israelittene bodde i Egypt hadde de blitt til et stort folk og egypterne følte seg truet, derfor gjorde de dem til slaver. Men de fortsatte å bli flere, derfor bestemte farao at alle guttebarn som ble født skulle drepes.

<bilde>

 

3. En dag Moses var på besøk hos folket så han en slavedriver som slo en israelitt. Moses ble så sur at han slo i hjel slavedriveren. Derfor måtte han flykte og gikk i ørkenen i noen dager før han kom til en oase. Der giftet han seg og stiftet en familie. En dag han var ute og gjette sauer så han noe rart. Det var en brennende busk, men den brant ikke opp. Moses gikk nærmere for å se og plutselig var det en stemme som ropte. Det var Gud. ,, Ta av deg skoene dine, for det stedet du står på er hellig.” Moses skjulte ansiktet; for han våget ikke å se ansiktet til Gud. Men Gud fortsatte å tale. Så sa Gud til Moses: ,,Gå av sted. Jeg sender deg til farao. Du skal føre mitt folk ut fra Egypt.” Der skulle de få et eget land, men Moses skulle ikke komme inn fordi han skulle død først.

 

4. Moses visste det ville bli vanskelig å føre israelittene ut av Egypt uten at farao sa noe. Derfor lot gud det komme ti landeplager over Egypt. Hver gang det skulle komme en landeplage sa Moses ifra til farao. 

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil