Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Velstand og opprør

Velstand og opprør

Kapittelet "Velstand og opprør" i læreboken Fra Saga til CD 10A.

Sjanger
Sammendrag av pensum
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.06.2007

Kap. 6

Velstand og opprør

Perioden 1965 – 1980

Norge opplever en velstandseksplosjon i 1960-årene.

Mange protesterer mot forbrukersamfunnet. Bob Dylan med sine protestviser blir et forbilde for mange unge. Hippiene inntar parkene.

Visebølgen flommer over landet i 1970-årene, og flere bildekunstnere uttrykker protest gjennom bildene sine.

Jan Erik Vold og Olav H. Hauge skrive nyenkle dikt om hverdagen.

Konflikter tilspisser seg i 1970-årene. Vi får studentopprør, miljøkamp, EF-strid og kamp for kvinnens rettigheter.

Profil-forfatterne kritiserer den realistiske romanen, som de synes er borgelig og gammeldags. De vil at litteraturen skal ta opp politiske problemer og rette oppmerksomheten mot skjeve og urettferdige forhold i samfunnet.

Dag Solstad, Espen Haavardholm, Tor Obrestad og Edvardm Hoem skriver om arbeidernes hverdagsliv i sosialrealistiske romaner.

Jon Bing og Tor Åge Bringsværd skriver fabelprosa eller science fiction.

Bjørg Vik, Liv Køltzow, Ebba Haslund, Gerd brantenberg og Cecilie Løveid skriver om kvinnens kjønnsroller i familien, ekteskapet og samfunnet.

Det norske språket blir utsatt for sterk påvirkning, særlig fra engelsk, og Norsk språkråd blir opprettet i 1972.

 

Jan Erik Vold (f. 1939)

Vokste opp i Oslo.

Debuterte i 1965 med diktsamlingen Mellom speil og speil.

Fikk sitt gjennombrudd i 1968 med diktsamlingen Mor Godhjertas glade versjon. Ja.

Er kjent for sine enkle, ordknappe og morsomme dikt.

Ble spesielt kjent for sin kjærlighet til Oslo.

Har også gitt ut plater sammen med jazzmusikere.

 

Kjente diktsamlinger: Mor Godhjertas glade versjon. Ja, Kykelipi, En som het Abel Eik

 

Olav H. Hauge (1908 – 1994)

Var Jan Erik Volds store forbilde og gode venn.

Gav ut diktsamlingen dropar i austavind (1966)

Skrev enkle og jordnære dikt om de nære ting.

Skapte ”nyenkelheten” i lyrikken.

 

Kjente diktsamlinger: På ørnetuva, Dropar i austavind, Spør vinden

 

Dag Solstad (f. 1941)

Debuterte i 1965 med novellesamlingen spiraler

Skrev sosialrealistiske romaner.

Tok oppgjør med seg selv og tida som medlem av partiet AKP (m-l).

Fikk Nordisk råds litteraturpris i 1989 for romanen roman 1987.

 

Kjente verk: Irr! Grønt!, Arild Asnes, 1970, 25. september-plassen, krigstrilogien Svik. Førkrigsår, Krig. 1940 og Brød og våpen, Gymnaslærer Pedersen beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land

 

Kjartan Fløgstad (f. 1944)

Vokste opp i Sauda.

Arbeidet som sjømann og industriarbeider.

Ble marxist.

Er inspirert latinamerikansk litteratur og krydre romanene med fantastiske episoder.

Fikk Nordisk råds litteraturpris i 1978 for Dalen Portland.

 

Kjente verk: Rasmus, Dalen Portland, Fyr og flamme

 

Bjørg Vik (f. 1935)

Er utdannet journalist.

Debuterte i 1963.

Skriver om kjærlighet, konflikter i ekteskap og kjønnsroller.

Var med i kvinnetidsskriftet Sirene i 1970-årene.

Har skrevet romaner, noveller, skuespill og hørespill.

 

Kjente verk: Det grådige hjerte, Kvinneakvariet, En håndfull lengsel, Snart er det høst (novellesamlinger), Gråt, elskede mann, Små nøkler, store rom, Poplene på St. Hanshaugen, Elis Lund (romaner), To akter for fem kvinner (skuespill)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil