Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Jeopardy

Jeopardy

Et lite kåseri om spillet Jeopardy.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.05.2007
Tema
Arve Juritsen var mannen som startet det hele, Tv 2’s store Tv suksess Jeopardy. Programmet som har fylt norske hjem med kunnskap og spenning gjennom flere år. Jeopardys hensikt var og få helt vanlige mennesker til å stille opp i et kunnskapsprogram og svare på både enkle og vanskelige spørsmål for å kjempe om de gjeve gevinstene.

 

Folk satt paralyserte i stolene sine og prøvde og tvinge de riktige svarene ut av hodene sine, men ble nå egentlig folk noe smartere? Eller var forsøket på og få deg og meg til og tørste etter kunnskap en ren flopp? Var det ting vanlige folk ikke visste som faktisk satte seg fast i minnet deres eller var det eneste folk merket seg om det var galt eller rett svar. Jeg tror ingen vet med sikkerhet om dette ble oppfattet som et kunnskapsprogram eller et underholdningsprogram, og kanskje viste de det ikke selv engang. Men uansett om det var sånn eller slik så fikk Jeopardy en super seeroppslutning, og Arve Juritsen ble fort en kjendis på heltid og Tv 2. de ble rike.

 

Opplegget var like enkelt som det var genialt, en stor blå tavle med åtte forskjellige kategorier. Det kan være alt fra mat til svensk plantelære. Under hver av disse kolonnene var det åtte spørsmål, det første vært 100kr det neste vært 200 osv helt til tusen. (fra 600 til 1000 var det 200 kr mellom hver sum). Deltakerne kunne velge hvilket som helst spørsmål fra de forskjellige kategoriene og den som først trykket på knappen fikk en anledning til å svare. Svarte vedkommende rett fikk han eller hun x antall poeng ettersom hvor vanskelig spørsmålet var, men derimot om galt svar ble gitt mistet vedkommende så mange poeng som kunne ha blitt vunnet.

 

Men hvis du tror det var vanlige spørsmål som ble stilt så tar du mektig feil, du skjønner Arve sier svaret så er det opp til deltagerne og stille spørsmålene, la meg gi deg et eksempel. Arve sier: ”Gallepiggen” så må deltagerne fortest mulig si: ”hva er norgets høyeste fjell”. For hvis du glemmer frasen ”hva er” så er svaret feil. Enkelt og greit.

 

Spillet kommer opprinnelig fra USA som alt annet på denne tiden, og jeg har en egen teori om at navnet på spillet stammer fra det engelske ordet Jeopardise som betyr og sette noe i fare. Så vi har i bunn og grunn alt og takke de dumdristige våghalsene våre for at dette spillet i det hele tatt eksisterer, for uten dem er det ingen bruk for et ord som Jeopardise. Ordet som startet det hele. Jeopardy.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil