Mat og drikke i vikingtiden

Informasjon om mat og drikke i Vikingtiden.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2007.05.09

Mjød er en alkoholholdig drikk som lages av honning, vann og gjær. Vikingene brukte horn til og drikke av sitt mjød. Hornene var lagd av forksjellige dyr. Mjød har vært krydret med blant annet Mjødurt og humle, som også gjør at den holder lenger. Mjød kan lages med forskjellige ting, som krydder og frukt. Mjød var særlig vanlig i bruk i middelalderen. Drikken har sikkert en historie som var fra veldig gammelt allerede i antikkens Hellas hadde man en drikk med alkohol i som var laget av honning. I dag drikker man det ikke så ofte. De spiste tørrfisk som boknafisk, klippfisk og lutefisk. De spiste også valer og seler. De spiste også toast(sandwich)med tykke skiver med og med toppet med et type smør, og kjøtt av villsvin, hjort, elg eller bjørn. Honning var ofte brukt som søtning i disse rettene: de elsket søtning i suppene så de tok honning i og de hadde noen ganger  hvitløk. De spiste også mye av sjøfugler, isbjørn, sau og hare.

 

<bilde>
<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst