Søk i stiler
 

Data i skolen


Lærere kan ikke undervise i data dersom de ikke kan nok om teknologien. Generelt om data i skolen og bruken av IT som ledd i undervisningen.
Sjanger:ArtikkelLastet opp:23.04.2007
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Læring og pedagogikk
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook
Bilder: Denne oppgaven inneholder bilder.
Logg inn via Facebook for å se dem.


Burde elever ta i bruk data i skolen i større grad enn i dag? Spørsmålet er aktulet i forbindelse med nyere forskning, den viser oppsiktsvekkende resultater.

 

De aller fleste ungdommer har en eller flere datamaskiner hjemme, og flertallet av disse ungdommene bruker pc nesten hver eneste dag. Teknologien er stadig under utvikling, man må være i stand til å kjøre fort i svingene for å henge med på det nyeste innen IT. Store deler av dagens ungdom tar kontroll over hvilke media de vil benytte, de ser ikke tv. I stedet laster de ned den episoden av programmet de vil se, og hopper over den delen som ikke er fult så gøy. Skolen har en utfordring i forhold til integrering av da ta og digitale ferdigheter. Data er ikke ett fag man kan sammenligne med f.eks sløyd.

 

Data er ett redskap, ett instrument som i all dagens teknologi er nødvendig for å kunne beherske ett hvert annet fag. For elever flest flyter fingrene naturlig rundt på et tastatur og til og med de bak katereret har hørt om chat og msn. Ikke? Vell, det hjelper ikke å fylle hele klasserommet med pc’er uten at lærererne har digital kompetanse. En lærer som er dårlig til å lese er sjelden den beste til å lære sine elever det.

 

En del undersøkelser viser at det går med mye tid til å lære seg data, og at data bidrar til dårligere konsentrasjon. Det de derimot også viser, er at data øker læringseffekten. Det har ingen hensikt å gi hver elev sin datamaskin, man må han en plan for bruken. Og en lærer. Flere skoler gir elevene ett par timers undervisning i hvordan de behersker de grunnleggende skriveprogrammene. Dette er en bra start.

 

Bare så synd det ikke er godt nok, når de aller fleste elevene har passert dette nivået. Det handler om å bruke maskinene og opplæringen riktig.

 

I dagens samfunn er det helt bak mål at elever skal skrive for hånd, i stedet for å bruke verktøyene man møter i arbeidslivet. - Morgendagens arbeidsmarked krever folk som kan håndtere teknologi. Men det betinger at lærerne får den kompetansen de trenger til pedagogisk IKT-bruk, sier prosjektleder Heidi Arnesen Austlid i IKT-Norge.

 

Mange skoler har alt det utstyret de trenger, men vet ikke å benytte det. Digitale hjelpemidler utvikler en del av ungdoms kunnskap og ferdigheter på de fleste sider av livet. Da er det viktig at skolen hjelper ungdom med å bli kritiske til kildene, og til å kunne utnytte alle de mulighetene data innebærer til fulle. Pc er mye mer aktivt enn bruk av f.eks film og tv, man må engasjere seg for å motta informasjonen. Skoler i Norge må lære seg å benytte mulighetene. Lær lærerne data!

 

<bilde>

Logg inn for å se bildet

 

Bygd på artikler om pc i skolen funnet på følgende linker:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1362130.ece

http://www.itu.no/Nyheter/1150965056.57

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060623/OLEDER/106230049/-1/LEDER

 


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

feffa
18.01.2010 09:45

Bra!
2
anbefalinger
fikk 5 på denne på 2. år videregående


10.05.2010 11:08

Bra!
1
anbefalinger
Det heter datamaskin. Data betyr informasjon.



08.05.2011 14:11

Bra!
1
anbefalinger
http://www.daria.no/skole/?tekst=10468
? litt likt eller?

qwe23
19.10.2012 09:52

Bra!
0
anbefalinger
den er jo borte??

Anonym
28.05.2016 21:28

Bra!
0
anbefalinger
Karakter: 5-
Tilbakemelding: Bra skrevet! Sammen med et godt ordforråd, skriver du en reflekterende og god artikkel. Du skriver en fin avslutning, men kunne ønsket en mer tydelig presisjon samt. en lengder innledning. Du bygger opp gode avsnitt med en god, tematisk sammenheng, men husk å gjøre deg selv tydelig, noe mer utdypning enkelte steder kunne vært ønsket. Unngå skrive- og tegnsettingsfeil, samt. ufullstendige og uforståelige setninger - men heldigvis var det lite å se til av dette. Bra!  Smile :-\)


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.018 sec - 1 pageviews