Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Abort - kampen mellom liv og død

Abort - kampen mellom liv og død

En tekst om hva abort er, og hvordan det foregår.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.03.2007

Hva er abort?

Abort er når du dreper eller fjerner barnet ditt fra kroppen. Abort er ufrivillig og frivillig. I mange land er det ikke lov til å ta abort, ellers så er det veldig strenge regler innen for det.

 

I Norge er det noe som heter selvbestemt abort. Det betyr at moren har selv lov til å velge om hun vil ha abort eller ikke. Men denne beslutningen må ha blitt tatt før den 12 uke i svangerskapet. Etter den 18. uke så må man sende søknad til en nemnd* også må han ha veldig gode grunner for å ta abort, og det kan være for eksempel: At det er fare for moren sin helse(fysisk/psykisk), barnet kan ha sykdommer som Downs syndrom*, men kan få sjekkes ved å ta fostervann prøve eller at svangerskap er virkning av incest/voldtekt, det kan også være stor fare for barnet. I Norge er den ingen aldersgrense for å ta abort. Men hvis man har blitt gravid og vil ta abort når man er under 16 år må han ha tillatelse av foreldrene.

 

Det blir stilt utrolig mange spørsmål angående abort. Dreper vi mennesker når vi tar abort? Det er jo en definisjons spørsmål, men noen klarer å ta en bestemmelse helt uten å tenke på det, men for noen er det vanskelig avgjørelse, fordi de kan få psykiske plager senere i livet.

 

Her i Norge så taes det abort på 2 måter, den ene er at kvinnen for medisner som fjerner fosteret. Den andre måten er jo den vanligste måten, med hjelp av vakuumutsugning så kan man suge ut fosteret. Det er en kort prosess, det tar kun ca 5-10 min. En prosses som står mellom liv og død.

 

Men jeg er glad for at det har blitt enklere å ta abort, altså bedre måter. For i gamle dager så ble det brukt strikke pinner for å stikke fosteret til den dør. Fosteret ble fjernet når den var død. Denne metoden blir også brukt i dag i noen u-land. Strikke pinner er ikke lurt for hvis man da bommer så kan man få indre skader.

 

Hvordan gå frem?

Hvis man har lyst til å ta abort, så er det greieste å ta kontakt med fastlegen din, for da bestiller han time i sykehuset. Noen steder kan man også ta selv kontakt som for eksempel helsesøster eller venn, men det beste er å kontakte fastlegen.

Gratis

Å få svangerskapet avbrutt er gratis, men kvinnen må selv skrive under et skjema hos fastlegen/sykehuset. Som nevnt over hvis kvinnen er under 16 år så er det foreldre som skal bestemme det.

 

Spontant abort

Når kroppen avstøter et foster fra kroppen uten at kvinnen ønsker det, så er det spontant abort. Grunnen til det er vel at det har skjedd en feil da egg og sædcellene smelter sammen, kvinnen kan være syk eller i ubalanse. Andre ting som kan påvirke fosteret er lite søvn, stress, røyking og medisiner.

 

Provosert abort

Når kvinnen vil avbryte svangerskapet er det provosert abort. Det kan være mange årsaker til dette: har nok barn, ikke nok penger til å ta av seg barnet eller at hun har nok barn fra før av. De fleste av unge jentene ønsker å ta abort på grunn av at de ikke vil at foreldrene skal få vite det, eller at de har skolegang. I Norge er det en stor fordel med selvbestemt abort i motsetning av andre land, det betyr at hver enkelt kvinne selv kan velge om hun vil ta abort. Før 12. svangerskaps uke bør det bli tatt en beslutning, etter 12. uker må søke om å ta abort fra to leger. Etter 18.uke må man han veldig gode grunner til å ta abort.

 

Noen typer provosert abort?

  • De aller fleste provoserte aborter skjer ved hjelp av et vakuumsug. Det skjer ved at kvinnen er i narkose og at hun ikke skal overnatte på sykehuset
  • I flere U-land* blir det stortsett brukt strikkepinner til å stikke i hjel fosteret, det er ganske lett å treffe feil å da kan man få indre skader.
  • En annen metode er medisinsk abort, personen for tabletter som heter ”antiprogesteron”, de løsner på fostret og hvis ikke det heller går så man må man bruke kirurgiske metoder for å få ut fosteret.

Aldersgrenser for abort

Det er ingen aldersgrenser for abort. Det eneste regelen er at når kvinnen er under 16 år som må hun ha tillatelse av foreldrene/foresatte, og hvis ikke kvinnen selv tørr å snakke med foreldrene så kan hun be legen om å snakke med dem. Selv om det er en liten operasjon, kan de likevel ikke utføre operasjonen uten samtykke av foreldrene. Men hvis kvinnen er over 16 så er det bare kun den personen som for vite om aborten, men legene vil likevel anbefale deg med at du må snakke med enten foreldre, venner eller slekt. Det er veldig mange som ikke tørr å si i fra til noen og syntes da at prosessen blir vanskelig helt alene.

 

Komplikasjoner

De fleste som tar abort i Norge er ukompliserte, men likevel er det noen som opplever komplikasjoner. Vanligste som skjer er at personen forsetter med blødninger og lidelser av smerter fordi at livmoren ikke er helt tømt. Dette kan også kureres ved utskarpning. Man også få infeksjon/betennelse i underlivet som da må behandles med antibiotika. En svært uvanlig komplikasjon er når det er kirurgisk inngrep, det kan gå hull i livmorveggen under inngrepen. Abort reduser ikke muligheten får å ikke bli gravid senere, men problemet er at når man blir gravid neste gang så har man større risiko for å få komplikasjoner.

 

Forhåndsregler etter abort

Det kvinnen ikke bør bruke er tampong, men bind kan være bedre alternativ ved blødningen som følger etter abortinngrepet. Kvinnen bør unngå å ha samleie under blødningen på grunn av infeksjon. Etter aborten så kommer menstruasjonen etter 4-6 uker.

 

Min mening

Jeg mener at de bør ordne litt på abortregelen, at 12 uker er maks for abort. Slik at det kan bli sånn at man kan etter 12 uker i mors mage velge om man vil ha abort eller ikke. Jeg forstår kjempegodt at det er et veldig vanskelig valg, men jeg syntes også at man bør ta alt hjelpen man får, som noen ikke tar å snakke med noen er kjempe god hjelp. Jeg syntes at man skal få fjernet fostervanns prøve fordi den ødelegger at menneske ikke er likeverd, selv om noen har Downs syndrom er alle fortsatt like verd. Det er i hvert fall min mening.

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil