Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Den sårbare regnskogen

Den sårbare regnskogen

Leserinnlegg om raseringen av verdens regnskoger.

Sjanger
Leserinnlegg
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.03.2007

Raseringen av verdens regnskoger er en av vår tids største miljøkatastrofer. Hvert eneste år ødelegges over 150 000 km2 tropisk skog. Tømmerhoggere bruker enorme maskiner og raserer skogen for å kunne dyrke kaffe, soya, narkotika og så videre. De fleste av disse tømmerselskapene jobber ulovlig, og det er mye korrupsjon. Lederne av selskapene er vanskelig å få fatt i. De slipper som regel unna ved hjelp av penger og makt. Hamburgerkjeden spiller en stor rolle for at regnskogen forsvinner så fort som den gjør. Store deler av regnskogen hogges ned for å dyrke soya. Soyaen brukes blant annet til for til kyllinger –som blir til kyllingburgere hos McDonald’s.

 

Noen mener at indianeren bør leve mer som oss fordi de ødelegger regnskogen. Det mener ikke jeg. Vårt forbruk av papir og innkjøp av møbler kan ikke sammenlignes med indianerne. De har da levd der i tusenvis av år, og naturen har ikke tatt noen skade av det. Omtrent 90 indianersamfunn har blitt tilintetgjort siden 1900.

 

Det finnes flere miljøvernorganisasjoner som kjemper for å stoppe ødeleggelsene i regnskogen. Blant dem kan jeg nevne regnskogsfondet som ble stiftet i 1989. De støtter prosjekter i truede regnskogsområder.

 

Omtent 25% av legemidlene som blir brukt i vesten kommer fra regnskogen. Hvis vi fortsetter å ødelegge regnskogen, kan vi i verste fall ikke ha tilgang til medisiner mot sykdommer i de neste generasjonene. Hvis vi bevarer regnskogen, kan vi forvente å finne flere av framtidens medisinske kurer der.

 

Hva kan vi gjøre for å stoppe ødeleggelsene?

Vi kan minske vårt forbruk av papir. Hvis alle gjør dette, vil ikke etterspørselen etter papir være så stor. Vi bør tenke litt mer over hva slags møbler vi kjøper. Kanskje det er like bra å kjøpe et bord av bjørk og ikke et bord av en sjelden tresort fra regnskogen. Vi kan støtte miljøvernorganisasjoner ved å gi litt penger hver måned. I lengden vil dette bli mye. Vi kan skrive brev som inneholder fakta som kan bevise ulovlig hogging av trær. Forskere mener at om 20 år er bare 5% av den enorme regnskogen uberørt.

 

Jeg mener at vi må stoppe den brutale ødeleggelsen av regnskogene for å hindre en større miljøkrise. Indianerstammene og dyreartene må få lov til å være i fred. Hvis vi tenker litt mer over hva vi kjøper, vil etterspørselen etter disse varene synke. Og må du virkelig velge Chicken McNuggets hver gang? Tenk deg om neste gang du er på McDonald’s

 

Stian, 15

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil