Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Gatebarn

Gatebarn

Sakprega essay fra bokmål tentamen i 10. klasse. Karakter: 6

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.03.2007
Tema
Hjemløse


… Ei jente fra Brasil er 6 år. Hennes mor er syk, så jenta har ansvar for å finne mat til seg selv og moren. Fangsten blir oftest noe muggent brød de må dele mellom seg…

 

… En liten gutt fra Russland sitter på gata. Han har ingen varme klær på seg, enda det er -10’c ute. Han vet ikke om han får spist noe mat i dag, det kommer an på om han klarer å tigge til seg litt penger…

 

… Ei jente vandrer rundt i gatene i Laos. Hvorfor? For å finne et trygt sted å sove denne natten. Under en bro, kanskje en trappeoppgang? Hun må finne en plass der hun ikke står i fare for å bli voldtatt…

 

I FNs Verdenserklæring om menneskerettighetene står det at alle er født frie, og skal behandles likt. Alle har rett til liv, frihet og sikkerhet. Ingen har rett til å skade eller torturere deg.

 

I fattige deler av Brasil brytes nesten alle disse lovene. Alle skal behandles likt. Alle har rett til sikkerhet. Ingen har rett til å skade deg. Gatebarna i Brasil behandles ikke likt som alle andre. De er taperne i samfunnet, de står nedrest på rangstigen. Disse gatebarna opplever ikke sikkerhet. De må gjøre alt for å overleve. De har ikke noe hjem å gå til. De får ikke mat servert på dekket bord hver dag.


 

Tiåringer i Norge har ikke store problemer. Deres bekymringer er om de har nok merkeklær. Om de klarer å få med seg begge TV-programmene som går samtidig, på to forskjellige TV-kanaler. Om de klarer å spise opp all maten på tallerkenen deres. Om de får dataspillet de ønsker seg til jul.

 

Tiåringer som lever på gata i Russland har større problemer. Deres bekymringer er om de har en plass å sove i natt. Om de vil klare å skaffe seg mat i dag. Om de vil fryse i hjel, eller om en gammel avis som teppe er nok. Om de vil overleve…

 

Bare i Sâo Paulo i Brasil finnes det omtrent 15 000 gatebarn. Tallet er sikkert mye høyere. Ingen har nøyaktige tall på alle som lever i slummen. De som ikke har familie, hus eller mat. Disse barna er barn som ikke tar del i eller har falt helt utenfor de sosiale godene i samfunnet. Er dette rettferdig? Barn helt ned i 6-7 års alderen må ta stilling til spørsmål som:

”Skal jeg gå hjem til mor og far som slår meg, eller skal jeg bli på gata?”

”Skal jeg stjele mat, eller skal jeg sulte?”

”Skal jeg gjøre alt for å overleve, eller skal jeg dø?”

 

Men noen kan ikke stille spørsmålene en gang. Foreldrene deres har enten stukket av, eller så lever de på gata sammen med barna sine. For de fleste blir svaret på det siste spørsmålet, ”gjøre alt for å overleve”. I gatene i Sâo Paulo er det brutalt. Rå vold brukes for å skaffe det en trenger.

 

I Brasil finnes det så mange gatebarn at ingen kan hjelpe alle. Men noen kan hjelpes. Frivillige gjør alt de kan for å gjøre gata attraktiv. De deler ut mat, klær og tepper. Det beste ville selvfølgelig være å gi barna et hjem, men når ikke det går, gjør de alt det de kan.

 

Det finnes ikke så mange veier ut av elendigheten. Hvis du da ikke heter Ronaldinho og spiller fotball. Han kom fra fattige kår, men spilte fotball hele dagen og ble så god at han fikk sin billett ut. Men hvis barna får hjelp av en hjelpeorganisasjon finnes det muligheter. Organisasjoner som sos-barnebyer, plan og Redd barna gjør alt de kan for å endre livet til mange som bor på gata.

 

Sos-barnebyer gir barna en erstatting for sin biologiske familie. De vokser opp sammen med flere barn som har opplevd det samme som dem selv. De får et trygt hjem. Sos-barnebyer har 1700 prosjekter i 132 land.

 

Plan skal gjøre det samme som sos-barnebyer. De annonserer med bilder av små barn med triste dådyrøyne som sier:

 

Vil: gå på skole

Må: jobbe

Trenger: en fadder som kan avse 8 kr hver dag.

 

Og hvem kan vell ikke det? Avse 8 kr hver dag. 2920 kr i året skal gi et barn et hjem, en familie, mat og skolegang.

 

Hei verden vil gi skolegang til alle. De samler inn penger ved hjelp av innsamlingsaksjoner på alle skoler i Norge. De skal bedre oppvekstvilkårene i fattige deler av Latin-Amerika, Afrika og Asia.

 

Redd barna er den største organisasjonen i Norge. De satser på fire stoe områder:

-        barn og utdanning

-        barn i krig og konflikt

-        barn ut av fattigdom

-        barns rettigheter

 

Redd barna får penger fra 60 000 faddere som ”adopterer” et barn. Redd barna får også en del penger fra TV-aksjoner. I 2004 fikk organisasjonen 158 millioner kroner av TV-seere som sendte inn penger for å hjelpe. Redd barna har hjulpet mer enn 490 000 barn i sitt skoleprosjekt. De leste pengene folk sender inn, går til dette prosjektet, å gi barn skolegang.

 

Alle organisasjoner jobber for skolegang. Hvis barna får en utdannelse, vil de få jobber. Hvis de får jobber, blir de en del av samfunnet. Blir de en del av samfunnet, kan de være med å endre verden. Utdannelse vil bli fremtiden for mange.

 

Som Ivar Aasen en gang sa: ”Eg tykkjer støtt at det høver best å hjelp den som trenger det mest.”

Hvem er det som trenger hjelpen vår mest? Barna som ikke eier noen ting, barna uten familie, mat og hjem.

 

La oss følge Ivar Aasens eksempel, la oss hjelpe de fattige barna som ikke har et sted å bo, de som ikke har mat eller en familie. La oss hjelpe dem ut av elendigheten. Om vi ikke kan hjelpe alle, la oss i hvertfall hjelpe noen!


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil