Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > En lys fremtid

En lys fremtid

En fotballspiller som begynner med dop.

Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.02.2007
Tema
Doping


Han setter sprøyten i høyre arms blodåre, den utvider seg straks nålen blir satt inn, væsken flyter inn i blodet og han føler seg veldig lykkelig. Han har vært lenge hos pusheren sin nå og han bestemmer seg for å dra til resten av vennene sine. Han starter å tusle nedover gaten og får straks øye på en mann på et hjørne, mannen skriker etter han og som en melodivals roper han ut at han må komme for å kjøpe mer dop. Jarl er ruset nok, så han går bare videre. Han legger straks merke til at han er veldig rød på armen og han bestemmer seg for å dra hjem i stedet.

 

Det er morgen og Jarl bråvåkner, han skjønner straks at han har forsovet seg. Kommer han for sent til skolen i dag, kan han risikere nedsatt i mattefaget. Dette vil han ikke, for det er siste året på skolen og et av de viktigste årene i skolegangen. Uten å pusse tennene eller fikse håret stormer han ut i kjøkkenet for å ta seg en brødskive med ost. Han løper deretter ned til gangen, tar på seg skoene og løper ut av huset. Han skal egentlig låse hovedinngangen til huset, siden moren er på jobb, men han har så mye å tenke på at dette ikke kommer med i tankene hans engang.


 

Andpustent ankommer han skolen og åpner klassens dør. Han blir raskt mottatt av mattelæreren, men får beskjed om å gå til rektors kontor. Han kom en halvtime for sent.

 

Jarl kommer inn på rektors kontor og setter seg ned på den hardeste stolen som er der. Men det bryr han ikke så lenge han ikke blir nedsatt. Rektor forteller ham at han har oppført seg på en umodent måte i det siste og at han bør skjerpe seg om han vil bli noe stort i livet. Hun forteller han tidens karakterer og da får Jarl sjokk Han trodde aldri at det var så dårlig. Hun ga han noen smarte tips og råd, men etter all denne kjeften hadde hun en god nyhet til han. Han har ikke blitt nedsatt i matte til nå, men det er like før. Han får beskjed om at han må dra tilbake til klassen og ta matteeksamen nå.

 

Han sitter i stua sammen med moren og ser på tv. Nyhetene pågår på tv2 nå. De forteller at det er flere ungdommer som har startet med dop at det blir stadig flere berusete ungdommer å se i Oslos trange gater. Jarl kan kjenne en dråpe svette renne ned fra pannen. Han er bekymret for at moren finner ut at en av dem er han. Eller at hun allerede har funnet det ut.

 

Han sier til moren at han skal møte ei venninne utenfor storsenteret. Han sier at han straks er tilbake og at det maks tar 10 minutter.

 

Det var 10 langvarige minutter han mente, for han var tilbake etter 2 timer. Han hadde bare lyvet for moren om at han skulle møte ei venninne. Han hadde vært ute med bestekompisen sin. Det var han som hadde lært Jarl om slike stoffer som får folk til å glemme alt.

 

Ruset og rød dro han hjem. Han gikk ikke inn til stua, for da hadde moren sett at han drev med slike ting. Men fra gangen skrek han at han er hjemme og løp deretter inn på rommet sitt for å legge seg litt slik at han kunne komme seg litt tilbake til det normale livet.

 

Han våkner av at mobilen vibrerer under puten. Det er fotballtreneren som ringer. Før Jarl tar telefonen kommer han på at de skal ha kamp i dag. Treneren sier via telefonen at det er 2. divisjonslaget som trenger en spiller fra laget deres.

 

Jarl vet selv er han veldig god i fotball. Han har blitt spådd en veldig lys fremtid innenfor fotball. Det er nok derfor de har ringt han til en så stor kamp. Men et problem er i veien. Før slike kamper blir det alltid tatt 2 dopingstester av alle spillerne. Dette blir gjort fordi folk som doper seg orker mye mer på banen og etter kampen er de helt utslitt. Men siden Jarl tok dopet for noen timer siden så er han er litt bekymret for at testen blir positiv. Han skyver bort tanken og regner med at de ikke tar doptest på han siden han ikke er en så stor spiller.

 

Moren kjører han bort til den lokale fotballbanen der kampen skal foregå.

 

Jarl blir mottatt med gode kritikk for at han har tatt seg tid til å spille for laget dems. De trengte virkelig en slik spiller som Jarl fikk han høre om og om igjen.

 

De skiftet og var på vei ut mot banen for å varme opp, sjokkert snudde Jarl seg etter å ha hørt navnet hans. Det var treneren som sto og ropte etter han, han ba han komme bort til seg. Treneren fortalte at resten av guttene hadde tatt doptest, og han også var nødt til å gjøre.

 

Svetten begynte å piple ut av pannen hans, han trodde de hadde glemt han, de andre hadde tatt testen timer før Jarl hadde kommet til banen, men det var en streng regel om at alle måtte ta testen. 2 spillere var blitt strøket fra laget allerede.

 

De gav Jarl et glass,og han skalv mens han gikk inn mot doen. Han så tre andre spillere der, han visste ikke hva han skulle gjøre, så han bestemte seg for å ta en drastisk løsning. Han tripper bort til en av spillerne og spør om han kunne tisse i glasset for han. Spilleren sa muntert ja og sa han skulle gjøre det med glede. Da spilleren var ferdig gav han glasset til Jarl og han gav den videre til treneren.

 

Jarl ble godkjent og han ble sendt videre ut til kampen, de seiret kampen med en 2 - 0 seier, men etter kampen ba treneren jarl sitte igjen, de måtte snakke sammen. Jarl trodde han skulle komme med på laget og han var overlykkelig for å skulle snakke med treneren, men da han så trenerens blikk, ble han litt bekymret. Treneren sa at svaret på tisseprøven hadde vært negativt, men det var noe rart med det så han måtte ta prøven på nytt. Det føltes ut som Jarl skulle dø. Han visste ikke hvor han skulle gjøre av seg. Alle var dratt hjem så det var ingen som kunne tisse for han, Han var ikke sikker på hvor lenge dop kan være i kroppen så han bestemte seg for å ta testen, han tok prøven og gav den til treneren, han satt seg ned og ba om at testen skulle bli negativ. Men han var ikke sikker på om han ble bønnhørt.

 

Treneren kom ut og så skuffet ut. Han fortalte at prøven var positiv, han hadde fortalt moren til Jarl om det, og hun ventet på han hjemme. Jarl visste ikke hva han skulle gjøre. Han turte ikke ringe moren for å hente han, og hadde heller ikke nok penger til å ta bussen. Pengene lot han ligge igjen hjemme. Så derfor skulle Jarl gå hele den lange veien hjem med en følelse som han aldri hadde hatt før. Bekymret og lei seg gikk han lenger og lenger. Han tenkte hele tiden på hva moren skulle gjøre. Men ikke minst tenkte han også på at den lyse fremtiden kanskje ikke var helt sann.

 

Hjemme ble han mottatt med ukjente blikk. Moren var faktisk ikke noe sur eller lei seg, men så veldig skuffendes ut. Hun ba Jarl gå å dusje og deretter komme å sette seg ved kjøkkensbordet for å spise middag.

 

Jarl var fortsatt våt på håret da han kom inn kjøkkendøren. Moren satt på kjøkkenbekken med en kaffekopp i hånda. Da Jarl satt seg ned på stolen, reiste moren seg. Hun fylte middag på tallerkenen, ga den til han og satte seg ned på andre siden av Jarl. Hun sa skuffende at han hadde skuffet henne veldig mye. Hun talte om en veldig dårlig nyhet. Hun fortalte at henne lenge hadde hatt en sykdom som var veldig vanskelig og komme over. Kreft sa hun. Men dette har hun ikke sagt på grunn av at Jarl skulle ha et godt liv og ikke skulle tenke over at moren led over noe sånt.

 

Jarl fikk beskjed om at den beste løsningen på dette var at han skulle bosettes hos onkelen i Kreta i Hellas. Jarl nektet først, men etter å ha tenkt over det, godtok han det. Han hadde allerede vært slemmere enn det han kunne være.

 

Jarl var på skolen for siste gang i dag. Han skulle si farvel til klassen og lærerne. Dette ble gjort på hyggelig måte. Han fikk gave fra de fleste. Men det var ikke noe han forventet.


 

Flyet har avreise klokken 19 i dag. Jarl var spent om hvordan det skulle gå med moren i Norge. Det er den største grunnen til at Jarl ikke ville dra til Hellas. Jarl hadde lovet å slutte med dop så fort som mulig. Hvis han var modig nok til det, så ville moren flytte sammen med dem etter en tid.

 

Det er morgen og solen blender øynene hans gjennom glassruten på Sas Airways. Han stiger ut av flyet og blir mottatt av sin onkel i den greske hovedstaden. De var glade for å se hverandre igjen, det var flere år siden de hadde sett hverandre sist.

 

Etter et halvt års tid starter Jarl på fotball, midt i treningen kommer onkelen og sier han har en overraskelse til han, de kjører mot den greske flyplassen og ved inngangen står moren hans. Jarl løper mot moren og overfaller hun. Begge brøt sammen i tårer, de hadde savnet hverandre kjempe mye. Moren fortalte lykkelig at hun hadde vunnet over kreften og at hun var kommet for å bli. Glad og fornøyd kjører de hjem gjennom den 7 km lange tunnelen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil