Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > En skoledag i år 2070...

En skoledag i år 2070...

Vil det bli slik?

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.07.2000
Tema
Skole


Christoffer er på vei til skolen. Alt er normalt, som alle andre kjører han rundt i sin lille el-bil. Han møter som vanlig Jakob ved den robotstyrte kiosken. Jakob har kjøpt seg en syntetisk sjokolade, og mens Christoffer legger ut om det nye dataspillet som har kommet på markedet i USA, lytter Jakob nysgjerrig mens han knasker på sjokoladen sin. Idet de nærmer seg skolen hører de en sirene. Det er skoleklokka som ringer inn. Guttene parkerer bilene og løper mot skolen, men det går ikke særlig fort med de tunge metallstøvlene de har på føttene. De kommer seg inn på skoleplassen og der blir støvlene, via magnetisk kraft festet til et rullebånd, som kjører mot skoleinngangen. Der stopper båndet og alle eleverene blir ransaket av to bevæpnete vakter, for skoene blir løsnet fra båndet.

 

Så går alle elevene mot klasserommene der de får utlevert nøklene til datamaskinene sine fra en elektrisk hånd før de finner plassene sine og låser opp pc`ene sine. I dag skal klassen ha prøve i Elektrobrowsing . Lærerinnen leverer ut en mikroskopisk databrikke til hver av elevene, og alle putter den inn i maskinen. Så trykker lærerinnen på en knapp på kateteret og en prøve blir synlig på skjermene til elevene. Så lyder et elektronisk signal og alle begynner å besvare prøven, på pc`ene sine.

 

Etter 45 min er tiden ute, og alle tar ut databrikken fra pc`en og leverer den til lærerinnen, som igjen setter dem inn i en maskin som retter prøvene på et blunk. Lærerinnen snakker litt med klassen, før hun leverer tilbake databrikkene, så elevene kan sjekke hvilke karakterer de har fått.

 

Så er det friminutt og alle elevene går ut i skolegården. Det er til en vær tid 3-4 bevæpnete vakter som patruljerer skolegården og passer på at alle har det bra. I skolegården er det en kortautomat, hvor folk kan kjøpe sjokolade, brus og is. Det er bare å putte inn matkortet sitt, for registrering, og så kommer regningen i posten hver måned. Christoffer bruker noe av friminuttet sitt til å gå på toalettet. Det er et hypermoderne toalett som gjør det meste for deg. Hvis Christoffer sier ”lås”, så låser døra seg, og sier han ”lås opp” så låser den seg opp. Når Christoffer tar i dørhåndtaket trekkes det i snora, og idet han nærmer seg vasken slås vannet seg på.

 

Et par minutter senere ringer det inn, og sikkerhetsvaktene passer på at elevene går inn i klasserommene sine. Lærerinnen kommer inn og forteller klassen at denne skoletimen er en teoritime, og hun ber alle følge godt med på skjermen fordi hun skal gjennomgå noe viktig. Lærerinnen skriver på pc`en sin, og alle kan følge med på sine egne pc-skjermer . Undervisningen varer i ca. 45minutter, deretter er det spisefri for elevene.

 

Alle med gyldig spisekort får tilbud om mat innpakket i plastikkfolie, varmet i microovn. Mange benytter seg av dette tilbudet. Christoffer pleier vanligvis også å kjøpe mat, men i dag har han glemt matkortet sitt. Heldigvis får han et eple av Jakob.

 

Lunsjpausen er over og alle elevene går inn i klasserommene sine, Jakob og Christoffer har kun en time igjen av skoledagen sin. De har en kort skoledag, kun tre timer på skolen hver dag. De begynner klokka 10.30 og slutter klokka 13.30.

 

Læreren ber folk starte pc`ene sine og jobbe videre med de elektroniske mattestykkene sine. Alle må gjøre minst fem mattestykker hver, og etter at de har gjort disse, får de lov til å surfe på Hypernett, som er ca. 100 ganger raskere en det gamle internettet.

 

Skoledagen nærmer seg slutten for Christoffer og Jakob. Selvfølgelig har de litt lekser, men de vil heller skate med jetbrettene sine. Det er et brett som minner om det gamle skate-boardet bare at det har jetmotor. Nesten alle på skolen har et slikt brett. Og idet det ringer ut løper de to guttene hjem og henter jet-brettene sine…

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil