Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kirker i nærmiljøet - Skien kirke

Kirker i nærmiljøet - Skien kirke

Stilen handler om Skien kirke, både historie, utsmykking og utseende.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.02.2007


Problemstilling: Hva er historien, og hvordan er utsmykkingen, og hvordan ser Skien kirke ut?

 

Kirken heter Skien kirke, og den ligger i sentrum av Skien. Kirken tilhører Skien menighet. Skien kirke er en luthersk kirke. Når du først kommer inn i Skien kirke ved inngangen, der er det et våpenhus, og der måtte man før legge våpnene sine. For det var/er ikke lov til å bære våpen i kirken. Hovedkirken i en kirke, der hvor menneskene sitter, kalles for ”skipet”. Dette ble det kalt fra gammelt av. Fra kristent av kobles ordet ”kirkeskipet” om navnet til tanken om livet som en seilas med oppstandelse som mål. Beretningen om Noas ark gir sammenlikninger om rommet i kirken som et sted hvor en kan få beskyttelse og vern. Kirken har to høye tårn, med lange og slanke tårnhetter.

 

I 1886 ble det valgt en plass for kirken, med syn ut mot havnen. Og i 1888 det ble strid til utkast av ny kirke, men Hagbert Martin Schytte Berg ble den endelige vinner til å tegne kirken. Hagbert Martin Schytte hadde bosatt seg i Skien eter bybrannen. Den kongelige revolusjonen i 1889 gav Skien rett til å oppføre en ny kirke. Grunnsteinen ble lagt for Skien kirke den 8. april 1892. Opp i gjennom årene som gikk var det mange byggearbeidere som lagde ferdig kirken, men den 31. august 1894 ble kirken endelig innviet av biskop Heuch. Etter noen år måtte reparasjonsarbeidere komme til kirken, fordi steinen på kirkens fasade hadde smuldret opp og måtte bli erstattes. Kirkens orgel ble utvidet med flere stemmer. Og det ble innviet til kirkens 60-årsjubileum. I 1956 ble vigselskapellet innviet. På 60- tallet kom det ny teglstein fra Bratsberg, det ble brukt for og restaurer kirkens fasade. Under arbeide i vestre tårn begynte det å brenne. Og noen år etterpå måtte de oppusse inne i kirken. I 1985-1987 ble tårnparti og kirkeskip refundamentert. Grunnvannet hadde sunket, så pillarene som kirken hviler på hadde begynt å råtne.


 

 

Skien kirke er en korskirke, med nygotisk stil. Kirken har en rød, upusset tegl, og danner ut sine parallelle, slanke tårn et vakkert fondmotiv, for Henrik Ibsens gate. Kirken er bygget på lange påler på leirgrunn, det er også benyttet marmor og granitt. Men det er glasert tegl innvending og utvending. Skien kirken er en flott kirke på 47m lang, med to flotte tårn på 68m høyde, og den skiller seg fra andre kirker i landet. På innsiden er kirken 17m lang. Kirken er i dag hovedkirken i Skien prosti(Telemark og Agder). I kirken er det 1200 sitteplasser.     

 

Når det gjelder billedkunst har Skien kirke veldig innflytelse av bibelen på malekunst, Skien kirke fremstiller Jesu fødsel, korsfestelsen og nedtakelsen fra korset på malerier i kirken. Skien kirke har også en skulpturell kirkekunst, kirken har en flott døpefont, døpefonten ligner på en engel. Kirken har også prekestoler, og mange andre skulpturelle kirkekunster. Kunsten i Skien kirke er først og fremst preget av glassmaleriene i kor, tverrskip, hovedskip og dåpssakristi, og av ornamentikken på vegger og i tak. Det gjengir glassmalereier fra Jesu liv inne i dåpssakristi.

 

Det foregår mange aktiviteter i kirken. Dåp, Konfirmasjon, Vielse, gudstjenester og gravferd. Dette er vel de mest originale aktivitetene i en kirke, men jeg skal fortelle litt annet om hva som foregår i en kirke. Tensing er noe som foregår i forbindelse med konfirmasjon. Det vil si at når du konfirmerer deg blir konfirmasjons gruppen delt i to grupper, men du velger selv hvilken gruppen du vil være med på. Du kan velge mellom to forskjellige grupper, bibelgruppen eller TenSing. Hvis du er på bibelgruppen må du lese bibelen, og meningen med dette er at du skal forestå deg på Jesu liv, død og oppstandelse. Tensing er et ganske nytt konfirmant- tilbud. Det litt mer friere valg, og en kan velge forskjellige aktiviteter der. Du kan velge enten Dans, drama, kor, lyd/lys, solo-sang og multimedia. Jeg har selv vært på Tensing, og jeg opplevde dette som en tur med mange gode minner og erfaringer. Det er også en korttids barnehage for 3-6 år, og det plass til 16 barn. Barnekoret er veldig populært for barn. Jeg har selv to kusiner som vært i dette koret, og de opplevde dette som en minnerik og bra tid. Nå for tiden er det snakk om en fredagsklubb for ungdom i Skien og nærmiljøet i skien kirke. Dette er jo ett bra tilbud for ungdom i Skien. Alpha kurs er ett bra tilbud for alle som vil diskutere kristen tro i åpent fellesskap. Gjennom innledninger og samtale reiser Alpha viktige spørsmål om troen og livet.

 

Jeg synes Skien kirke er en flott kirke, med mange muligheter for både barn, unge, voksne og eldre. Det som jeg synes er spesielt med kirken er at den har to flotte, lang tårn på toppen. Og du se kirken i hele sentrum av Skien. Historien er veldig interessant, for det gir kirken en spesielt preg. Jeg liker kunsten i kirken, for det gir oss et glimt fra Jesu liv, død og oppstandelse. Jeg er selv døpt og konfirmert i kirken. Og det var derfor jeg valgte denne kirken.                                              

 

<bilde>

 

 

Kilder:

http://www.religion.no/kirker/skien/

http://www.religion.no/kirker/reletikk/reletikk.html

http://www.skien.kommune.no/ITF-SKI/add/KnGWebsider.nsf/.XAppWPLookupNewsByUniversalID/
521FBD8F5CCFBC9FC1256A6300585866


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil