Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "De tøffeste gutta" av Arne Svingen

"De tøffeste gutta" av Arne Svingen

Sammendrag av en helt rå bok om det å være annerledes.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
07.02.2007


"De tøffeste gutta" er en helt rå historie om det å være annerledes. Jeg likte den fordi det er en veldig viktig bok som gir mening! Boka handler først og fremst om mobbeofferet Modulf. Han er liten, pinglette, naiv og har regulering. Han har tidligere mistet faren sin som var oppdagelsesreisende, og tenker ofte på han siden moren hans ikke vil fortelle noe om han. Hver eneste dag på skolen blir han enten dyppet i do, skubbet i sølepytter eller banket til blods. Med andre ord, en nokså tøff hverdag. Mobbingen utvikler seg straks til vold. Men det er egentlig både greit og riktig, tenker Modulf. Noen må jo ta støyten, og dessuten føler Modulf at han er sterk nok. Guttene som plager han heter Frank og Jørgen. Mens de som ser på og sier hva de skal gjøre heter Sverre og Marius. Jørgen var nok den greieste av de, siden han alltid var den som hjalp Modulf og lignende, utenom at Frank viste det selvfølgelig.

 

En dag, ringte det plutselig på døra. Utenfor stod det en jente på omtrent samme alder som Modulf, hun hadde tjukke, gule briller. Vedsiden av henne stod en mann. Han hadde uniform og hansker på, og var Oberst. De var tydeligvis de nye naboene deres. Mannen het Halvor, mens datteren het Lise. Moren lagde straks en idè om at de skulle ta følge til skolen, Modulf ville ikke det, han mislikte Lise fra første stund.


 

Neste dag begynte Lise straks å skape kaos i Modulfs perfekte system. Da Frank slo en knyttneve i magen hans truet hun med å ringe politiet. De gikk og sa ”vil du ha krig, skal du få det, du og hu derre brillejesusdama di”

 

Hver gang Lise åpnet munnen, var det som om verdens undergang kom nærmere. Hun skjønte tydeligvis ikke at det bare skapte mer trøbbel. Nå ville Modulf bare komme seg langt bort fra henne. 

 

Senere den dagen kom Jørgen og Frank hjem til Modulf, de tok han med bak blokka. De ble enige om at de måtte få fjerna Lise. Jørgen og Frank hadde jo et rykte på seg, og hun kunne ikke bare komme å ødelegge det. Modulf sier seg enig, og gikk hjem igjenn. Det første han gjorde var å lage en slags kyllingrett til henne. Kyllingen han brukte var grønn på bunnen og kjøttet var mykt som marsmallows, det luktet også søppeldynge. Han serverte henne retten, i håp om at hun ville bli syk neste dag, så de slapp å ta følge til skolen. Noe som han lyktes med.

 

I de neste dagene, mens Lise lå hjem matforgiftet. Fikk Modulf most hodet mot en pussemaskin på sløyden og pisket med våte håndklær i gymmen. Modulfs mor planla også at Modulf burde arrangere et bursdagsselskap på Mc.Donalds eller noe. Siden han aldri hadde feiret noe bursdag, og siden Lise snakket så varmt om Modulf, om at han hadde så mange kamerater. Derfor satte hun i gang den planleggingen.

 

Neste dag på skolen blir Modulf plaget igjen. Like før Frank slår til han forteller han at han skal ha bursdag, og legger ut med at han skal spise en hamburgen med den største driten inni om de holder seg unna han nå. 40 stykker ble bedd. Og de gjorde han ikke noe mer de neste dagene.

 

Modulfs mor ble selvfølgelig bekymret da Modulf stadig kom hjem fult av blod og sår. Og tvingte han nærmest til å fortelle hva som egentlig foregikk. Hun bestemte seg for å ta han med til Tusenfryd for å kjøre berg og dalbane. Noe som var både Modulf og hans fars største frykt Det hele endte med med gråt og rabalder. Han turte ikke. Like etter fortalte hun om faren. Han var ikke noen oppdagelsesreisende eller sterk mann. Han var akkurat som Modulf, han ble mobbet. Men tok også tilslutt selvmord.

 

De kommende dagene ble harde for Modulf. I og med at verken vennskapet mellom han og Lise eller mora gikk særlig bra. Men han hadde heldigvis blitt hemmelig kompis med Jørgen! Han kom innom en dag for å hjelpe til med å planlegge bursdagsfesten. Modulf fikk også tidlig bursdagspressang, favoritt cd’n de begge elsket.

 

Plutselig en dag, var bursdagen der. Lise og Modulf ble venner igjenn, og de ble enige om at det kanskje var best at hennes far Halvor skulle være der i stedet for Modulfs mor. Han var en person som fikk respekt mente hun. Noe Modulf likte meget godt.

 

40 barn, 40 burgere. Men det var bare en ting de alle kom for. Nemmelig å se Modulf spise Puddel-avførings burger. Alle satt spent, Modulf kjente han ble aggresiv. De heiet og ropte, noe som ente med at Modulf trykte halve burgeren inn i trynet på Sverre, som lo verst av dem alle, deretter kastet han den andre halvdelen så den traff Marius rett i ansiktet. Så small døren opp, det var Halvor i full uniform. ”sitt” sa han, alle satt. Så fortalte han at de skulle få høre en sann historie.

        

Det var to gutter som dro med en annen opp i skogen. Det var kald vinter. Guttene bettet han fast til et tre, slo og sparket han. Så dro de. Senere om kvelden fikk guttene høre på radioen at det var leteaksjon etter denne gutten. De fant ikke igjen plassen, og de fant så vidt veien hjem. Men verst av alt gikk det utover han som var bundet. Han hang der hele natten igjennom. Først om morgenkvisten fikk han tygget over tauene og kom seg løs. Han hadde fått fæle frostskader og måtte legges inn på sykehus. To fingre måtte amputeres og neglene på de andre fingrene sluttet å vokse. Fra da av sluttet han å mobbe.

 

Alle så gapende på han. Så hevet han den høyre hånda og trakk av hansken, tre fingrer. Videre fortalte han at han var versting i å mobbe. Guttene som gjorde det ville hevne seg på mobberen sin. Dette var starten på et nytt liv for Modulf, et bedre liv. Folk begynte faktisk å snakke til han på skolen, mens Frank, Jørgen og Lise ble bestekompiser. Jørgen fikk også et godt øye til Lise. Han fikk til og med oppfylt sin drøm med å gjøre Berg og dalbane på Tusenfryd, for han ville ikke ende opp som sin far.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil