Ekspresjonismen

Teorioppgave i kunst og håndverk hvor vi skulle skrive om ekspresjonismen, og skrive litt om to ekspresjonistiske forfattere.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2007.01.07

Ordet ekspresjonisme kommer fra det engelske utrykket ”Express” som betyr å utrykke seg.

Ekspresjonismen handler om å utrykke seg. Kunstnerne utrykket sine indre følelser igjennom malerier på en urealistisk og noen ganger abstrakt måte. De maler en subjektiv følelse, gjerne kunstnerens sinnstilstand, fremfor den objektive virkeligheten.

 

Ekspresjonismen var en kunst epoke som var mest utbredt på begynnelsen av 20.århundre. Musikk, bøker og filmer kan også bli betegnet i sammenheng med ekspresjonisme.

 

På den tiden var det mest vanlig å male natur og ting slik de var. De var ikke opptatt av sine egne følelser og tanker slik ekspresjonistene var. Kunstnerne som malte ekspresjonistisk var mer opptatt av å få fram stemninger, de ville vekke følelser. Ofte brukte de sterke farger, og smurte på fargene i tykke lag med grove pensler. De ekspresjonistiske kunstnerne var heller ikke så opptatt av detaljer, men som sagt å få frem stemninger og sine egne følelser.

 

Edvard Munch (1863-1944 Norge)

Edvard Munchs oppvekst var svært turbulent. Han vokste opp i Kristiania (Oslo) sammen med sine 5 søsken og fikk en streng og kristen oppdragelse av faren. Moren deres døde av tuberkulose og det ga stort preg på familien. Søsteren hans Sofie døde bare 9 år etter moren. Munch var selv mye syk i barn og ungdomstiden, og man kan se at mange av bildene hans er preget av sykdom.

 

Da han som 19-åring begynte på malerskolen til Christian Krohg, som gjorde stor innflytelse på livet hans som maler. I begynnelsen malte han naturbilder og mest mulig realistiske malerier. Han malte det han så, helt til han brøyt med naturalismen og bestemte seg for å begynne å male ekspresjonistiske bilder i stedet.

 

I maleriene hans så ser man tydelig at de er preget av hans dramatiske oppvekst. I flere av bildene er det spesielt død og sykdom det er lagt vekt på. I bilder som: Det syke barn, (1896) Den døde mor og barnet, (1897) Spanskesyken, (1919) Døden i sykeværelset, (1893) Marats død II (1907) så ser vi klart at maleriene handler (som sagt) familiens død som virkelig har gått inn på ham. De fleste malerier han har lagd handler enten om død, angst, sjalusi, sykdom og livet. Han malte også en del selvportrett. Når han malte bilder, malte han gjerne 3 stk med akkurat det samme motivet, bare andre farger eller fasonger. Man kan f. eks se på bildet Angst (1894) og Skrik (1893)så er bakgrunnen og fargene nesten helt lik. Bildet med andre ord, skal vekke to forskjellige følelser.

 

<bilde>

Angst 1893

 

<bilde>

Skrik 1894 

 

Vincent van Gogh (1853-1890 Nederland)

Vincent var en av de mest ledende representanter for ekspresjonismen. Van Gogh jobbet først som misjonær i Nederland og Belgia, før han som 27-åring bestemte seg for å bli maler.

 

Han som de fleste andre ekspresjonistiske malere, hadde mye problemer og vonde tanker. Noe som også preget bildene hans. Vincent tok tilslutt livet av seg i en alder av 37år.

 

Han var først veldig opptatt av naturfarger og lyset i naturen. Han skapte en egen stil ut i fra lysende farger og brede malerstrøk. Men etter hvert ble bildene hans mer og mer preget av ekspresjonisme. Gogh var opptatt av at alle kunne få noe ut av maleriene hans, og ikke bare ”kunstkjennere.”

Man kan kjenner igjen et Van Gogh bilde ved å se på tykke penselstrøkene og sterke farger. Han prøvde for det meste å male bilder fra følelser eller opplevelser han hadde hatt.

 

<bilde>

 

"Kornåker med kråker" (1890) – Som du ser, så har han brukt sterke farger og tjukke penselstrøk. Bildet kan virke litt trist på en måte, ved at det er en mørk natt, med måneskinn. Maleriet er ikke akkurat så veldig ”muntert.”

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst