Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ungdom i dag

Ungdom i dag

Mange sider av hvordan det er å være ung.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.11.2006
Tema
Alder


Det er et stadiet i livet der du ikke lenger er et lite barn, men ennå ikke voksen, da er du ungdom eller tenåring som mange sier. På dette stadiet i livet er det mange gutter og jenter som sliter, de har alt for mye å tenke på. Mens du er sammen med foreldrene dine er du kanskje reine engelen, men når du er på skolen eller med venner skal du være tøff og stor i kjeften, det er akkurat som om du har et ”rykte” å passe på.

 

Lekser og skole går ikke så godt i lag med dine planer for dagen, i stedet for å være sammen med venner må du helle være inne å gjøre lekser, og det fører ofte til at du blir sur og sint og lar det gå utover de som du bor med. Og det som er mest irriterende er at foreldrene og lærerne dine forventer at du skal være ”perfekt”. Du skal være høflig, være stille, sitte i ro, ikke svare tilbake, rekke opp hånden, gjøre alle leksene og oppgavene du får uansett hvor mye det er, komme presis hver time og forstå alt de snakker om.


 

Spør du eldre mennesker om hva de syns om ungdommen i dag svarer mange at når de var unge var ikke de så ille som de er nå. Men nå må de forstå at det er ikke alle som er så ille som de tror. Det er ikke alle som røyker, drikke, bruker en eller annen form for narkotika, tagger, er frekk i kjeften, stjeler, skulker skolen osv. Det finnes faktisk mange ungdommer som heller velger å sitte inne i helgen for å gjøre ferdig leksene til neste uke, eller lese på en prøve slik at de får gode karakterer og kommer inn på en god skole når de er ferdig i 10. klasse. Mange ungdommer er forskjellige, akkurat som alle menneskene rundt om i verden.

 

Også er det problemet med at de ”voksne” sier at vi ikke må sitte så lenge foran PC-en, eller se så lenge på tv om dagen, og heller være ute eller gjøre lekser. Etter en lang og stressende dag på skolen er ikke det første du gleder deg til å gjøre lekser, det første jeg gjør er å sitte meg ned i sofaen og se på tv, for sånn slapper jeg av. Og seinere på dagen går det og an å gjøre lekser, da blir både du og foreldrene dine glad.

 

Alle vet jo at foreldre ikke er så god på elektronikk, som eks. mobiler, pc-er osv. Jeg har sikkert fått 100 spørsmål av mamma om jeg kan skrive en melding fra henne, og får mange spørsmål om hvordan hun får punktum, og hvordan hun sender meldingen. Har prøvd å forklare det en million ganger, virker det i alle fall som, men tror at ungdommen skal heller holde seg til sånne ting, så det er i alle fall noe vi er god på.

 

Mobbing er ett av de største problemene på ungdomsskolen i dag, men det virker ikke som om det er noe de voksne tar tak i og gjør noe med. Du kan bli mobbet for alt mulig; sko, klær, utseende, stemmen din, interesser, musikksmak og hudfarge, og det er bare noen av tingene. Det er ofte stort mote og slankepress hos jentene, er du litt kraftig peker plutselig alle på deg og ler. Eller har du ikke de nyeste og kuleste klærne, så er det alltid noen jenter som hvisker og gir deg stygge kommentarer om klærne dine. Mobbing fører alltid til noe dumt. Jeg har selv fått noen kommentarer, og jeg vet at det er sårende, men det er ikke alle som ”leker tøff” og viser det ikke. Og mange ender opp med å stenge det inni seg, og sitter på rommet sitt og gråter, hører på deppa musikk og kutter seg.

 

Det er faktisk mange ungdommer i dag som sliter med depresjon, og tror at alt blir mye bedre ved å kutte seg selv, men det gjør det ikke. Jeg ser ungdommer hver dag med arr, eller kutt på armene, og jeg kjenner noen av disse og. Men jeg har aldri sett at noen har blitt gladere og fått et bedre liv av å kutte seg. Mange ender opp med tanker om selvmord. De føler at de ikke orker mer, ikke orker å leve mer. Men hvordan kan du ikke orke å leve mer når du er så ung? Du har ikke engang opplevd det du skal, eller giftet deg og fått barn.

 

Massemediene har en dårlig virkning på unge mennesker, mange ser for seg at du egentlig skal være tynn, du skal ha fint hår, dyre klær, masse penger, og være populær. Det er jo sånn det er på tv og i bladene, så da er det jo sånn det skal være, eller? Arbeidsledighet og problemer med å komme inn på skoler, kan være med på å forklare hvorfor unge mennesker tar sitt liv. Det er mellom 500-600 mennesker som begår selvmord i løpet av året, 10.000 som forsøker å ta livet sitt. Og noe startet med mobbing.

 

 

Kilder:

http://www.apollon.uio.no/vis/art/1996/2/motl

http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=237


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil