Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Indikatorer

Indikatorer

Rapport fra forsøk om indikatorer for base og syre.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.11.2006

Innledning:

Hensikten med forsøket var å bli kjent med hva syre og base er, og å bli kjent med hva en indikator er.

 

Utstyr:

Seks reagensglass
Universalindikatorpapir
Flytende lakmus
Fortynnet saltsyre
Fortynnet natriumhydroksidløsning (NaOH)
Trakt
BTB
Vann
Vernebriller og hansker

 

Figur:

(mangler)

 

Fremgangsmåte:

Vi testet tre forskjellige indikatorer (lakmus, indikatorpapir, BTB)
1. Vi satt tre reagensglass i et stativ og fylte dem med forskjellige væsker 1. Fortynnet saltsyre 2.Vann 3. NaOH
Vi blandet litt flytende lakmus i hvert glass.
2. Vi dyppet indikatorpapir (tre sekunder) i alle væskene, et papir i hvert glass.
3. Vi satt tre nye reagensglass i stativet, og fylte dem med 1. Fortynnet saltsyre 2. Vann 3. NaOH.
Vi dryppet deretter èn dråpe i hvert glass.

 

Resultat:

1. Da vi tok flytende lakmus i de forskjellige væskene, forandret de farge. Saltsyre ble rosa, NaOH ble blå/lilla og vannet ble samme farge som lakmus (lilla).
2. Indikatorpapiret ble blått i NaOH og rosa i saltsyren. Vannet gav ingen farge.
3. Med BTB ble saltsyren knall rød, NaOH knall blå og vannet ble knall grønt.

 

Konklusjon:

Ved å bruke forskjellige indikatorer er det mulig å finne ut hvilke løsninger som er sure, basiske eller nøytrale. Løsningene får forskjellige farger når vi bruker indikator.

 

Spørsmål:

Hvordan kan vi finne ut hvilke løsninger som er sure, basiske eller nøytrale?

Svar: Vi kan finne ut hvilke løsninger som er sure, basiske og nøytrale ved å bruke forskjellige indikatorer.

 

Hvorfor var det nødvendig å bruke vernebriller og hansker i dette forsøket?

Svar: Det var nødvendig å bruke vernebriller og hansker i dette forsøket fordi vi ikke visste hvilke væsker vi arbeidet med.

 

Feilkilder:

Vi hadde ingen feilkilder i dette forsøket.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil