Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Flammeprøver

Flammeprøver

Rapport fra forsøk 1.1 "Flammeprøver" i kjemi (2KJ).

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.11.2006

Mål med forsøket:

Hensikten med dette forsøket er å undersøke hvilken farge på flammen som er karakteristisk for det spesielle alkalie- og jordalkaliemetallet, og hvorfor dette skjer. Under oppvarming vil noen salter i slike metaller sendes ut som lys som er spesielt karakteristisk for det bestemte metallet.

 

<bilde>
Utstyrliste:

- Gassbrenner

- Magnesiastifter

- Fyrstikker

- Porselenplate med groper

- Litiumklorid (s)

- Natriumklorid (s)

- Kaliumklorid (s)

- Bariumdiklorid (s)

- Strontiumdiklorid (s)

- Kalsiumdiklorid (s)

 

Fremgangsmåte:

Ved hjelp av en spatelspiss tok vi saltene i hver sin grop i porselensplaten, og noterte oss hvor hvert salt var. Deretter la vi til en dråpe vann i hver grop, for at saltet lettere skulle feste seg til magnesiastiften.

 

Magnesiastiften glødet vi i flammen fra gassbrenneren og deretter tok vi den ned i en av gropene på porselensplaten, slik at noe av saltet festet seg til stiften. Etter det holdt vi magnesiastiften over flammen og noterte ned hvilken farge flammen fikk.

 

Så brakk vi av den biten av magnesiastiften som vi hadde tatt i saltet, og gjentok tilsvarende gjennomføring med alle de andre saltene.

 

Resultat:

Stoff

Farge

LiCl - Litiumklorid

Rød-lilla

NaCl - Natriumklorid

Gul

KCl - Kaliumklorid

Lys lilla

CaCl2 - Kalsiumdiklorid

Rød-oransj

BaCl2 - Bariliumdiklorid

Grønn

SrCl2 - Strontiumdiklorid

Rød-oransj

Grunnen til at det kommer lys når saltene blir varmet opp er omtrent slik jeg forklarte i hypotesen. Når saltene varmes opp vil atomene innad i saltet kollidere med hverandre, og elektronene vil flytte seg lengre fra atomkjernen og det blir tilført mer energi. Dette kan også skje ved ultrafiolett stråling og vi sier at atomet er blitt eksitert. Deretter vil elektronene falle tilbake til sine opprinnelige skall. Dette kalles emisjon, og at atomet er nå blitt emitert. Når dette skjer blir energi frigjort, samtidig som det blir avgitt fotoner. Fotoner er partikler fra et elektron som blir sendt ut fra et elektron når det frigjør energi og det er disse fotonpartiklene vi regner som lys.

 

Mengden energi som blir frigjort vil bestemme hvilken farge flammen vil få. Rød farge betyr at det er lite energi som blir frigjort, mens blå farge viser at det er mye energi som blir frigjort.

 

Konklusjon:

Klarte å gjennomføre forsøket nokså greit. Ble kanskje litt uklare flammer på noen av saltene. Det kan kanskje komme av at vi ikke fikk med nok salt, og/eller at det var tilsatt for mye vann.

 

Hypotesen jeg hadde stemte nokså bra med resultatet, selv om resultatet førte til noen nye opplysninger, og litt bedre og grundigere forklaring på hvorfor forskjellige salter får forskjellige farger under oppvarming.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil