Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fettløselige og vannløselige stoffer

Fettløselige og vannløselige stoffer

Rapport fra forsøk 4.1 Fettløselige og vannløselige stoffer.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.11.2006

Hensikt:

I dette forsøket skal vi se hvordan ulike fettløselige og vannløselige stoffet løser seg opp når de blir blandet med hverandre. Skal teste regelen ”likt løser likt.”

 

Utstyr:

Reagensrør

Matolje

Sprit

Zalo

Tennvæske

Vann

 

Framgangsmåte:

Vi blandet ca 2 cm av to forskjellige stoffer i et reagensrør (4 cm tilsammen). Så ristet vi det godt sammen, og ventet litt for å se om stoffene løste seg i hverandre. Dette gjorde vi med alle stoffene på utstyrslista.

 

Resultat:

L = Løselig

U = Uløselig

 

Matolje

Tennvæske

Sprit

Zalo

Vann

U

U

L

L

Matolje

 

L

U

L

Tennvæske

 

 

U

L

Sprit

 

 

 

L

 

Fettløselige stoff: matolje, tennvæske

Vannløselige stoff: sprit (og vann selvfølgelig)

Zalo fungerer som en slags brobygger, den kan løses opp i begge deler.

 

Resultatet viser at de vannløselige løser seg opp i de vannløselige, pga stoffene består av polare molekyler.De fettløselige løser seg opp i de fettløselige, forbindelsene i disse stoffene er upolare. Men de fettløselige løste seg ikke i opp i de vannløselige stoffene.

 

Konklusjon:

Dette forsøket beviser regelen ”likt løser likt”, og som de fleste andre regler har også denne unntak, her var det Zaloen som var unntaket.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil