Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > SI-systemet

SI-systemet

Kort og grei presentasjon av SI-systemet, som er den gjeldende standarden for flere av de mest brukte måleenhetene.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.10.2006
Tema
Naturfag

Gjennom tidene har måleenheter utviklet seg. Forskjellige kulturer utviklet forskjellige måleenheter noe som gjorde det vanskelig å kommunisere med fysiske størrelser over landegrensene. For eksempel celsius, fahrenheit, fot, tommer, mil, osv.

 

I dag har vi kommet langt med å standardisere måleenheter. Det systemet som brukes i Norge i dag kalles SI-sytemet. SI-sytemet står for Système International d`Unitès.

 

SI-systemet ble standardisert på en internasjonal kongress i 1960 og benyttes i store deler av verden. I Norge ble det innført i 1977.

Det gamle standardiseringssystemet som ble brukt før SI-systemet var MKSA-systemet.

 

Det finnes også et annet system som benyttes i dag - UK-systemet. Dette systemet brukes i flere land som for eksempel USA og England.

 

De syv grunnenhetene i SI-systemet er:

 

Lengde                meter

Masse                  kilogram

Tid                       sekund

Elektrisk strøm   amper

Temperatur         kelvin

Lysstyrke            candela

Stoffmengde       mol

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil