Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Toget

Toget

Er toget forlatt?

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.10.2006
Tema
Drap

Det må være en feil, tenkte den høye mannen i den brune frakken da han hadde slått øynene opp. Det må være helt feil. Toget stopper ikke her inne i svarteste skogen, flere kilometer fra nærmeste stasjon. Men det var det toget hadde gjort. Det sto stilt. Det var nok en vanlig skog, med stille og mørke grantrær, men noe var blitt noe kaldt og skremmende over han. Og hvorfor bare står toget her, uten grunn? Hvor var konduktøren?

 

Han begynte og gå bortover i den tomme kupeen. Det var helt stille men unntatt lyden som kom fra det kraftige vindværet utenfor. Med forsiktige skritt nærmet han seg døren inn til den andre kupeen, han åpnet døren og gikk inn. Idet han kommer inn stopper han opp, og ser seg varsomt rundt. Lyset i kupeen har gått og det blåser inn fra ett åpent vindu.

 

Hallo! sier han med nervøs stemme, men uten å få svar. Sakte begynner han å gå oppover gangen mellom setene. Han ser fra side til side etter hvert som han går oppover, for å se om han ser noen. Idet han har kommet halvveis, hører han plutselig ett kvinnehyl, men det ble stilt nesten med en gang. Mannens hjerte banker. Hallo. Er det noen der? Er alt i orden? roper mannen. Men han får ikke noe svar. Kanskje hun er skadet og trenger hjelp? Tenkte han. Mannen tar seg sammen og bestemmer seg for og gå å se til kvinnen som skrek. Så han synder seg til neste vogn. 

 

Mannen ser seg skremt rundt. Han legger en hånd på magen mens han ser på alt blodet. Foran han på gulvet ligger en kvinne, full av blod. Hun har blitt knivstukket i mage, og øynene hennes er åpne. Synet av kvinner gjør det vanskelig å tenke. Han ser på kvinnen og tenker hadde jeg bare kommet noen sekunder før. Så tenker han hvem har gjort dette. Er morderen fortsatt på toget eller Har han løpt inn i skogen. Hva med konduktøren og lokomotivføreren?

 

Han river ned to gardiner og legger dem over den døde kvinnen. Deretter løper han bortover kupeene. Han åpner døren inn til førerhuset. Men da så han Foran seg der lå både konduktøren og lokomotivføreren knivstukket på gulvet. Det var blod over alt. Han smalt døren igjen, orket ikke se på alt blodet. Utenfor toget var det mørkt, og mange av lysene var gått, de som ennå virket blinket av og på.

 

Hadde han bare hatt en mobiltelefon. Men hvordan kunne han vite at han kom til å havne i en situasjon som denne? Han orket heller ikke å gå inn i førerhuset igjen, for å prøve og kalle seg opp på radioen. 

 

Plutselig så han skyggen, den kom sakte mot han fra den andre enden av kupeen. Mannen som kom mot han hadde på seg en mørk blå kjele dress og en hvit maske foran ansiktet. Men verst av alt, i den ene hånden holdt han en lang kniv, full av blod. Mannen ved døren tenkte nå dør jeg. Kroppen hans ble helt stiv. Men idet morderen bare var en meter unna hevet han den store kniven. Da skrek mannen høyt. I samme øyeblikk som morderen skulle til å stikke kniven i magen hans, sa han. Dette er bare en drøm. Og med det våknet han. 

 

Mannen setter seg opp i sengen med våt av svette. Han smiler takknemlig ut i løse luften. For ett fortferdelig mareritt, tenker han. Han kommer på at han hadde sett en skrekkfilm kvelden før som han hadde blitt veldig påvirket av. Men litt skjelvende hender tar han dynen og tørker svetten i panna. Og prøver å sove videre.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil